مصطفی احمدی کارگردان «نزدیکتر» در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» در پاسخ به علل ضعف فیلمنامه نویسی در سینما، اظهارکرد: وقتی تیراژ کتابهای داستانی ما به ۱۰۰۰ جلد نمی رسد، نباید توقع آنچنانی از نویسنده داشت، باید دایره مطالعهمان را بالاتر ببریم تا در فیلم های خود بتوانیم به درستی موضوع و داستانی را در چارچوپ ملودرام های اجتماعی به تصویر بکشیم. در فیلم هایی که مضمون غالب آنها حول محور دفاع مقدس می چرخد، بسیار موفق تر هستیم به این دلیل که این تاریخ متعلق به خودمان است وشناخت خوبی را از آن داریم و حتی در این زمینه از ادبیات غنی هم بهره می بریم.
وی در رابطه با اقتباس های ادبی ناموفق در سینما، اذعان کرد: متاسفانه رابطه نویسندگان ادبیات با سینماگران بسیار بغرنج است و فضای بی اعتمادی خاصی در بین اینها وجود دارد که باید آن را آسیب شناسی کرد. نویسندگان کتاب های ما توقع دارند که وقتی یک فیلمساز از کتاب وی اثری اقتباس می کند، تمام اتفاقات ریز و جزئیات موبهموی کتاب خودش باشد که این دیدگاه در سینمای دنیا غلط است. در سینمای هالیوود و فرانسه شاهد هستیم که وقتی اثری را نویسنده به فیلمساز ارائه می دهد، فیلمساز فقط درون مایه اصلی قصه را جلوی دوربین می برد و بر اساس آن چارچوپ موجود، جهان بینی خود راترسیم می کند و به قصه پروبال می دهد.
این کارگردان سینما گفت: باید در حوزه فیلمنامه نویسی چاره و راهکاری را اندیشید، واقعا در حوزه تصویربرداری، تدوین، موسیقی چیزی از استاندارهای روز دنیا کمتر نداریم ولی به لحاظ داستان خوب هنوز با آن افق مرتفع فاصله بسیاری داریم که برای برطرف کردن این ضعف خود نویسندگان باید از طریق تئوری وابزارهای موجود، سناریو های خود را به نقطه مطلوب برسانند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در برخی از موضوعات شاید با محدودیت مواجه باشیم ولی این دلیل قانع کننده ای برای عدم کیفیت فیلمنامه ها نمی باشد.