کد خبر:۴۰۲۵۰۳
رئیس اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ؛

«طلیعه»، طرحی که مورد استقبال دانشگاه‌ها قرار گرفت/ تربیت اساتید بومی برای آموزش سبک زندکی به دانشجویان

رئیس اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری «طرح طلیعه» جهت آموزش زندگی به دانشجویان گفت: در این طرح دانشجویان از طریق اساتید بومی که توسط نهاد رهبری آموزش می‌بینند، در استان خود به اموزش سبک زندگی و رفع ابهام مسائل دانشجویان در حوزه سبک و برنامه ریزی زندگی می‌پردازند.
«طلیعه»، طرحی  که مورد استقبال دانشگاه‌ها قرار گرفت/ تربیت اساتید بومی برای آموزش سبک زندکی به دانشجویان

به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، رئیس اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی سبک زندگی «طرح طلیعه» اعلام کرد: «طرح طلیعه» از نیمه دوم سال ۹۰ در دانشگاههای سراسر کشور آغاز شد و در حال حاضر نیز به صورت مداوم با به روز شدن سرفصل‌ها و محتوای مطالب در حال اجرا است.

 

فاضلی‌پور اظهار داشت: این طرح دو بخش اصلی دارد. بخش اول «دوره‌های تربیت مربی ویژه اساتید» در خصوص سبک زندگی اسلامی – ایرانی است که در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این دوره‌ها پرورش اساتید مجرب و متخصص جهت اعزام وآموزش مباحث اشاره شده به دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور است. بخش دیگر این طرح نیز به برگزاری دوره‌های آموزشی سبک زندگی ویژه دانشجویان سراسر کشور مربوط می‌شود.

 

وی در تشریح علت برگزاری دوره‌های تربیت مربی اذعان داشت: هدف اصلی از برگزاری این طرح شناسایی و آموزش اساتید مجرب و متخصص در خصوص سبک و روش زندگی در استان هاست به عبارت ساده‌تر هدف بومی سازی در بخش اعزام است چرا که محل زندگی و فرهنگ بومی استان مولفه مهمی در بحث سبک زندگی است که در آن به طور مستقیم موثر است. به عنوان مثال فرهنگ و سبک زندگی استان خوزستان تفاوت‌هایی با استان آذربایجان دارد.

 

فاضلی‌پور افزود: بنابراین با این روش اساتید با توجه به فضای فرهنگی و بومی استان‌ها مباحث خود را ارائه می‌کنند. این‌‌ همان احیا سنت‌ها و منش صحیح زندگی اسلامی – ایرانی است.

 

وی افزود: در بسیاری از موارد اساتیدی که از تهران به استان‌های مختلف اعزام می‌شوند به دلیل اینکه با فرهنگ و آداب و رسوم استان آشنایی ندارند ممکن است مشاوره‌هایی در زمینه سبک زندگی دهند که دقیق و مفید نباشند لذا این طرح امکان باز آموزی و احیای سبک زندگی متناسب با آداب و رسوم استان‌ها را برای ما فراهم می‌کند.

 

وی ادامه داد: از دیگردلایل اصلی تدوین طرح دوره‌های تربیت مربی در سطح استان‌ها، وجود مشکلات فراوان در اعزام اساتید از تهران به شهرستان‌ها جهت برگزاری دوره سبک زندگی برای دانشجویان بود. این مشکلات شامل مسائل مالی، هزینه‌ها و محدودیت زمانی اساتید جهت حضور در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاههای استانهای محروم و دورافتاده و بود.

 

وی تصریح کرد: طرح تربیت مربی استانی موجب شد که اساتید سبک زندگی متناسب با آداب و رسوم استان‌ها را آموزش ببینند به طوری که با فرهنگ بومی استان آشنایی کامل یافته به راحتی و به تعداد دفعات و زمانهای بیشتر در دسترس دانشجویان و دانشگاهیان قرارگیرند.این اساتید به علت بومی بودن می‌توانند حتی در خوابگاههای دانشجوئی که به لحاظ فرهنگی یکی از بخش‌های مهم دانشگاه محسوب می‌شوند حاضر شده و برای آن‌ها نیز برنامه‌های متناوب داشته باشند.

 

رئیس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: دوره تربیت مربی ابتدا در سال ۹۰ ویژه اساتید در دو استان فارس و اصفهان به مدت سه روز برگزار شد و اساتید آموزش دیده در این دوره به عنوان اساتید دوره‌های سبک زندگی برای دانشجویان در دانشگاههای استان خود معرفی و به فعالیت گرفته شدند.

 

وی افزود: در این دوره‌ها اساتیدی شرکت می‌کنند که تحصیلات و تخصصشان با مباحث سبک زندگی مانند علوم تربیتی، روان‌شناسی، معارف، دانش خانواده و مباحثی از این دست مرتبط بوده و دفا‌تر نهاد این افراد را به عنوان اساتید دوره‌های سبک زندگی برای دانشجویان در دانشگاههای استان خود معرفی می‌کنند.

 

فاضلی‌پور گفت: اولین تجربه در دواستان فارس و اصفهان در خصوص برگزاری دوره ویژه اساتید استانی تجربه موفقی محسوب می‌شود.

 

وی در مورد استقبال دانشجویان از دوره‌های سبک زندگی گفت: در بخش دانشجوئی نیز آمار دوره‌های سبک زندگی ویژه دانشجویان در اولین دوره برگزاری بسیار بالا و قابل توجهی بود. به طوریکه در ۶ ماه ۱۳۰ هزار دانشجو در طرح طلیعه شرکت کردند.

 

فاضلی‌پور افزود: این آمار موجب شد علاوه بر توجه ویژه به بحث آموزش دانشجویان در خصوص سبک زندگی اهمیت پرروش اساتید بومی سبک زندگی بیشتر جلوه نماید.

 

وی در مورد به روز نمایی سرفصل‌ها و مباحث ارائه شده در این دوره گفت: در سال ۹۲ دوره تربیت اساتید برای سبک زندگی را تحت عنوان دوره‌های معرفت افزایی برگزار کردیم و درجهت به روز شدن مطالب در سرفصل‌ها بازنگری کرده و به دفا‌تر اعلام کردیم که با استقبال فراوان دانشگاه‌ها مواجه شد.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال مذکور در ۱۳ استان ۲۳ دوره برگزار کردند. درچند استان، بیش از یک دوره برای اساتید برگزار شد و حدود ۱۴۰۰ استاد در این طرح شرکت کردند.

 

فاضلی‌پور با اشاره به مباحث و موضوعات ارائه شده در این طرح اضافه کرد: موضوعات این دوره‌ها عبارت بودند از: تربیت فرزند وفرزند آوری، مباحث ازدواج (مهارت‌های قبل، حین و بعد از ازدواج)، مدیریت برنامه ریزی و اقتصاد خانواده، جمعیت، سبک زندگی خانواده متعالی.

 

وی ادامه داد: در سال ۹۳ جهت ارتقاء سطح کیفی طرح یک بازنگری کلی در طرح نمودیم و برای اجرا، آن را با سرفصلهای جدید به دفا‌تر نهاد در دانشگاه‌ها اعلام کردیم به گونه‌ای که این طرح تاکنون در ۱۸ استان و تعداد ۳۴ دوره برگزار شده و در برخی استان‌ها نیز در حال برگزاری است تا امروز حدود ۳۰۱۱ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این طرح شرکت کرده‌اند. دربرخی استان‌ها چندین دوره برگزار گردیده، مثلااستان خوزستان ۳ دوره، سیستان و بلوچستان ۳ دوره، خراسان جنوبی، همدان و کرمان هرکدام ۲ دوره برگزار نموده‌اند این امر موجب شد که ما برای برگزاری این دوره با ترافیک هماهنگی استاد مواجه شویم.

 

فاضلی‌پور درباره اساتید اعزامی به دانشگاههای سراسر کشور جهت آموزش اساتید دانشگاه‌ها بیان کرد: مدرسانی که جهت تدریس به دوره‌ها ی ویژه اساتید دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف اعزام می‌شوند از اساتید تراز اول حوزه مباحث سبک زندگی هستند. در همه مراحل برای تدوین سرفصل‌ها نیزبا این اساتید مشورت وبحث شد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگارماوا در خصوص میزان استقبال از این طرح افزود: یکی از دلایل، بهره گیری از موضوعات به روزکه نیاز به گفتمان سازی محتوایی در سطح جامعه دارد و دلیل دوم استفاده از اساتید صاحب نظر و متخصص در این موضوعات است که باعث ترغیب اساتید برای شرکت در دوره‌های مورد نظر شده است.

 

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که موجب شده تا این دوره‌ها مورد استقبال اساتید قرار گیرد بحث مبتلا به بودن دانشجویان و اساتید به موضوعاتی است که در این دوره‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. چرا که موضوع سبک زندگی از مواردی است که همه افراد در زندگی روزمره با آن سرو کار دارند.

 

فاضلی‌پور تاکید کرد: وجود چنین ویژگیهایی موجب شد تا افراد مختلفی برای حضور در این دوره‌ها اعلام آمادگی نمایند.

 

مسئول اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیزبرای آموزش دانشجویان براساس تخصص اساتید ومحتوای دوره‌های گذرانده شده آن‌ها استفاده می‌کند.

 

فاضلی‌پور در خصوص حمایت از اساتیدی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند و اکنون آماده ارائه مباحث برای دانشجویان هستند گفت: ما برای تداوم و پشتیباتی از این دوره‌ها طرح «نسیم معرفت» را ارائه کرده‌ایم. این طرح شامل بسته‌های فرهنگی آموزشی است که به طور مرتب و فصلی برای اساتیدی که از طریق این دوره‌ها با ما در مرتبط شدند ارسال می‌شود به عبارت بهتر آموزش و ارتقاء سطح علمی اساتید استمرار دارد.

 

وی افزود: این مطالب هم به صورت بسته‌های پستی هم به صورت نشریات در قالب پست الکترونیک ونیز از طریق سامانه آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در اختیاراین عزیزان قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار