به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، مسعود فراستی در برنامه خلسه نارسیستی که امروز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد گفت: در اول برنامه باید بگویم که خلسه نارسیستی ربطی به موضوع جلسه ندارد و این اصطلاح مک رهان است که اساسا درباره وسایل و ابراز تکنولوژی تلویزیون و سینما مطرح کرده است.
وی با طرح این سئوال که شهید آوینی سینما را چطور می فهمید، ادامه داد: اینکه مطرح می شود آوینی سینما را به دو سینمایی مستند و سینمای داستانی که سیرداستانی داشته باشد تقسیم می کرد، به نظرم اینگونه نیست.
وی افزود: آوینی سینمای مستند را به خاطر تقرب به واقعیت دوست داشت و به این سینما که برای آن کار کرده بود سینمای اشراقی می گفت البته اینکه چه قدر در ساخت این سینما موفق بوده باید در جای دیگر درباره آن بحث کرد ولی آوینی سینمای سیر معنوی و سینمای دینی را دوست نداشت.
این منتقد سینما با بیان اینکه شهید آوینی سینما را به معنی ظرف نمی دانست که بتوان هر چیزی را از قبیل دین و ضد دین در آن ریخت افزود: آوینی سینما را راه می دانست و به این دلیل مخاطب را می فهمید؛ آوینی به درستی فهمیده بود هنر از پس سرگرمی می آید نه از پیش آن.
فراستی گفت: تا به امروز اساتید مسئولان فیلم سازان و حتی برخی از منتقدین نیز بحث فرم و محتوا را درک نکرده اند و فکر می کنند محتوا یک اصالتی دارد که در بهترین حالت ایستاده تا شکل بگیرد در حالی که محتوا تا زمانی که فرم نباشد وجود ندارد.
وی اظهار داشت: آوینی به درستی می گوید سینما جای عقل نیست بلکه جای حس است. وی همچنین معتقد است سینما جای عرفان فلسفه و تفکر نیست بلکه سینما یک ساحت حسی به شمار می رود.
منتقد سینما با بیان اینکه تجربه ما از هر اثر هنری تجربه ای از فرم است بیان داشت: آوینی معتقد بود سینمای اسلامی نداریم ولی اینکه می توانیم چنین سینمایی داشته باشیم یا خیر جزو سوالات آخر شهید آوینی بوده است. اگر مسلمان سینما بلد باشد اثرش می تواند برای لحظاتی دینی باشد.
فراستی در تعریف تئوری مولف گفت: این تئوری این نظریه را ندارد که فیلم نامه باید توسط کارگردان نوشته شده باشد و این درک نادرستی است که گفته می شود همه کار یک اثر باید توسط کارگردان انجام شود.
این منتقد سینما خطاب به زیباکلام گفت: وی از چهار سال پیش تا الان یک قدم به جلو نیامده است و اگر من جای زیباکلام بودم اصلا در این جلسه شرکت نمی کردم چرا که زیباکلام با چیزی مخالف است که اصلا آن را نمی شناسد.
وی با بیان اینکه حلوا حلوا کردن کار آوینی نیست گفت: بلکه زیباکلام این کار را انجام می دهد شهید آوینی هرگز سینمای دولتی را دوست نداشت و اتفاقا زیباکلام طرفدار کسانی است که از دولت پول می گیرند و جوایزشان را از کشورهای دیگر دریافت می کنند.
فراستی در همین زمینه افزود: من و آوینی به سند مجله سوره مخالف سینمای دینی بوده و من همچنان مخالف هستم و در حقیقت زیباکلام به خودش ظلم می کند که درباره پدیده ای که اصلا شناختی در خصوصش ندارد صحبت می کند.
این منتقد سینما با بیان اینکه سینما باید سینما باشد گفت: متاسفانه این مهم را هیچ کس درک نمی کند و هم روشنفکرها و هم حکومتی ها در این مسئله که سینما برایشان به عنوان ابزاری برای بیان دیدگاه ها و ایدئولوژی هایشان مورد استفاده قرار می گیرد مشترک هستند.
فراستی گفت: با سینمایی که تبلیغ دین لیبرالیستی و ... می کند مخالف نیستم به شرطی که فیلمی که در این سینما ساخته می شود فیلم خوبی باشد.
وی افزود: آوینی اساسا نظریه پرداز جدی هنری بعد از انقلاب اسلامی است و نه فیلم ساز البته با برخی از نظریه های وی موافق نیستم.
منتقد سینما با اشاره به موضوع جنگ تحمیلی گفت: فکر نمی کنم هیچ روشنفکری در جهان طرفدار جنگ تحمیلی باشد همچنین گمان نمی کنم ضد جنگ بودن روشنفکران نیز ارزشی داشته باشد بنده همچنان طرفدار جنگ دفاعی ضد فاشیستی و میهنی هستم و شهید آوینی با مستندات خود در روایت فتح این جنگ را ترویج می کند.
فراستی خطاب به زیباکلام گفت: در اصفهان دردانشکده هنر اصفهان بنده همراه با زیباکلام با تم بزرگداشت آوینی شرکت کردیم نه تم فیلم قلاده های طلا و زیباکلام در آن جلسه نیز کاملا با جهل حضور یافته بود.
وی افزود: درباره فیلم قلاده های طلا همیشه دو جمله گفته ام اینکه این فیلم قابل تامل است و صحنه های خارجی آن از نظر سینمایی خوب از آب درآمده همچنین فیلم به دلیل عدم توهین به مخالفانش فیلم خوبی به شمار می رود.
منتقد سینما با بیان اینکه برخلاف زیباکلام که هر روز پشت کسی پنهان می شود، پشت کسی پنهان نشده ام گفت: من در تمام این سال ها هیچ گاه پشت آوینی پنهان نشدم و از وی دفاع روشنی می کنم چرا که آوینی روشنفکر جدی بود و جنگ باعث گذر آوینی از روشنفکری شده است.
وی خطاب به زیباکلام گفت: اگر سواد ندارید در هنر ساکت شوید هنر جای بی سوادبازی نیست البته در حوزه ای که دکتری گرفتید نیز بی سواد هستید.
فراستی ادامه داد: آنچه درباره حکومتی بودن آوینی مطرح می شود کذب محض است البته کذب نیست چرا که وقتی فردی درباره مسئله ای جهل داشته باشد کذب نیز خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: قلاده های طلا به آنچه زیباکلام دوست دارد شرف دارد.