کد خبر:۴۰۶۴۷۹
پناهیان در جمع معتکفین دانشگاه صنعتی شریف:

مردم جهان از دعوت به «اخلاق» نتیجه نگرفته‌اند، باید دعوت به «ولایت» آغاز شود

پناهیان با تأکید بر ناکارآمد بودن دعوت به اخلاق گفت: حکمت امر ولایت در دین ما اینگونه است که همه امور دینی، از عبادت و تقوا گرفته تا مروت و نیکی و دعوت به امور خوب، همگی «فرع دعوت به ولایت» هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام علیرضا پناهیان صبح امروز(شنبه 12 اردیبهشت) در جمع معتکفین دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دعوت به اخلاق و خوب بودن تاکنون نه تنها نتیجه مطلوبی در بر نداشته بلکه بعضاً مضر هم بوده است گفت: این دعوت، از طریق فیلم و موسیقی نیز صورت گرفته است و حتی در فیلم هایی که از جاذبه عاطفی و جنسی هم برخوردار بوده اند به مروت و جوانمردی و مسائلی از این قبیل دعوت شده است امّا ثمره ای در بر نداشته است. امروز در دنیا مسئولین، مردم و خانواده ها از این لحاظ به بن بست رسیده اند و دعوت به اخلاق جواب نداده است، دعوت های امثال گاندی به اخلاق نیز جواب نداده است. با این حال چرا ما اصرار به کوبیدن درب بسته را داریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دعوت به اخلاق، در زندگی فردی نیز جواب نداده است ادامه داد: اینکه ما همه چیز را می دانیم و رعایت نمی کنیم گواه بر این مدعاست.

 

پناهیان ادامه داد: ما از بی اخلاقی و بداخلاقی ضربه می خوریم و نمی توان گفت که دعوت به اخلاق بد است؛ دعوت به اخلاق، امری لازم است امّا می گوییم تاکنون جواب نداده و نمی دهد و ما این را بر اساس یک کلان جهانی و تاریخی عرض می کنیم. اگر هم نتیجه داده، بسیار کم بوده است، مانند اینکه یک لیوان دوغ را داخل دریا بریزیم. ممکن است گفته شود که دعوت به اخلاق در مقاطعی جواب داده، که باید گفت این جواب دادن عین جواب ندادن است.

 

کارشناس مسائل دینی، نتیجه دعوت به اخلاق را این دانست که بعضاً افراد ضعیفی که عرزه گناه کردن ندارند، جذب این اخلاق می شوند و در ادامه اضافه کرد:  دعوت به اخلاق باعث می شود که برای گرگ ها، گوسفند درست شود.

 

وی ادامه داد: به واسطه همین دعوت به اخلاق بود که ابن ملجم فرق مبارک امیرالمؤمنین علی علیه السلام را شکافت. ابن ملجم نماد تمام جبهه باطل و امام علی نماد تمام جبهه حق است. از دامن ابن ملجم است که یزید و حرمله پرورش می یابند. بر اساس حدیث امام صادق(ع) رذالت قاتل امام علی از قاتل امام حسین(ع) بالاتر است. چون یزید اهل شراب خواری و اینگونه کارها بود امّا ابن ملجم انقدر عبادت کرده بود که پیشانی اش پینه بسته بود. بنابراین، این دعوت به اخلاقی که ما از آن حرف می زنیم، دعوت به عبادت را نیز شامل می شود، البته تا جایگزین آن را معرفی نکنیم معلوم نمی شود مقصود ما از این حرف ها چیست.

 

مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه مردم جهان بیشتر از اینکه عاشق خوبی ها باشند، از ظلم خسته شده اند گفت: بسیاری از مردم از بداخلاقی ها شکایت می کنند حال اینکه خودشان هم اهل ظلم و بداخلاقی هستند. امروز مردم جهان به دنبال اگرها و ای کاش ها هستند و از ظلم به ستوه آمده اند که این از نشانه های ظهور است.

 

پژوهشگر دینی در پاسخ به سؤال یکی از حضار که «شهدا» را مصداقی برای اثربخش بودن دعوت به اخلاق عنوان کرد گفت: شهدا در نتیجه دعوت به اخلاق به جبهه نرفتند بلکه پای عاملی دیگری در میان بوده است که به آن خواهیم پرداخت. ضمن اینکه ما با کل جامعه بشری کار داریم، نه دسته ای خاص مانند شهدا. آنان یک درصد از جامعه آن زمان بودند.

 

پناهیان در ادامه، موضوع دعوت جایگزین را مورد بحث قرار داد و با تأکید بر اهمیّت مقوله «ولایت» در اسلام گفت: باید دعوت برتر را پیدا کنیم تا اخلاق هم درست بشود. حکمت امر ولایت در دین ما اینگونه است که همه امور دینی، از عبادت و تقوا گرفته تا مروت و نیکی و دعوت به امور خوب، همگی «فرع دعوت به ولایت» هستند. اگر شخصی بداخلاقی کرد امّا ولایت مدار بود، نباید خیلی بر او سخت بگیریم، چون بالاخره اخلاقش درست می شود.

 

فعال حوزه فرهنگ با بیان اینکه در زمان حضرت حجّت عجل الله تعالی فرجه الشریف، دعوت به ولایت صورت می گیرد نه دعوت به اخلاق، ادامه داد: شهدا دعوت به ولایت شدند و نتیجه داد چرا که ولایت امام را قبول داشتند و شهید شدند. برخی اخلاق خوب امام را هم دیدند امّا فایده ای نداشت چون ولایت امام را قبول نداشتند.

 

وی ادامه داد: زشت ترین اخلاق ها این است که جلوی ولی بایستیم. امیرالمؤمنین می فرماید هیچ ظلمی به من نشد مگر اینکه من را در حد دیگران دیدند. در تشکیل تمدن اسلامی، پایه تمدن اسلامی بر محور دفاع از پیغمبر شکل گرفت.

پناهیان با بیان اینکه جرأت نمی کنیم بگوییم محور تقوا ولایتمداری است گفت: این در حالی است که در قرآن 11 مرتبه همراه با دعوت به تقوای الهی، دعوت به اطاعت آمده است. بیایید جهان را دعوت به ولایت کنیم، چرا که مردم از ظلم به ستوه آمده اند. گوهر مرکزی عبادت، ولایت است. متأسفانه قاطباً محور دعوت های ما، دعوت به اخلاق منهای ولایت بوده است.

 

گفتنی است حجّت الاسلام پناهیان این بحث را در دو روز آینده در دانشگاه صنعتی شریف ادامه خواهد داد. این برنامه از ساعت ۹:۳۰ صبح شروع خواهد شد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
حامد ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
فدات بشم پناهیان
13
6
ناشناس
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
الهی آمین هرچه زود تر
مسعود
Spain
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
حرفهای این بشر رو چند سال دیگه می فهمیم... وقتی دیگه دیر شده
15
7
ناشناس
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
امیدوارم دیر نشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
بسیار عالی
9
5
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
(اگر شخصی بداخلاقی کرد امّا ولایت مدار بود، نباید خیلی بر او سخت بگیریم، چون بالاخره اخلاقش درست می شود).خودش خودشو نقض میکنه.اگه کسی ولایتمدار باشه چظور دیگه میتونه بداخلاق باشه.مگه اینکه ولایت داری را اطاعت کوررکورانه بدانیم.مثل اشخاصی که به اسم ولایتمداری کارهای غیر اخلاقی میکنند.به عنوان مثال رفتار زشتی که با دختر هاشمی شد در شهر ری.رهبری فورا واکنش نشون داد.حالا شما میگی اشکال نداره؟
9
16
سید علی
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
"انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق".... ما دیگه گوشمون از حرف های شما پره آقای پناهیان!!! از هدف بعثت حضرت خاتم اصل تر و مهم تر هم داریم که شما آن را فرع میگذارید... حضرت محمد (ص) 23 سال خون جگر خورد و تهذیب و تزکیه کرد... در سال آخر دعوت به ولایت کرد... آری دعوت به ولایت باید انجام گیرد اما پس از آن که دعوت به اخلاق، دعوت به اسلام، دعوت به تشیع به نتیجه رسید که اگر در این کار عجله شود نتیجه همانی خواهد شد که پس از واقعه غدیر پیش آمد....و السلام علی من التبع الهدی...
علی
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
اصلا ولایت مداری اطاعت کور کورانه نیست
منظور چیز دیگری ست
ایشون میگن کسی که ولایت مدار باشه حتما زمانی که ولایت حاکم شد با اخلاق میشه و از ولی خدا جا نمی مونه (امام عصر عج) اما کسی که با اخلاق بی ولایت باشه به ولی نمیرسه و از کاروان جا میمونه
منظور اینه اما شما توری حرف می زنید که انگار ایشون گفتن اخلاق رو ول کنید بچسبید به ولایت
شما یه نگاه کنید ببینید حر بعد از اینکه ولایت مدار شد چقدر با اخلاق شد
علیرضا
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
پیامبر از روز های اول بعثت خود در دعوت های مخفیانه حضرت علی (ع) را به عنوان ولی خود معرفی می کرد یعنی قبل از اخلاق , چون طبق فرموده آقای پناهیان با ولایت مدار بودن اخلاق را میشود متحول کرد اما عکس آن کمتر پیش می آید
میثم
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
درسته که ولایتمدار اخلاقش هم خوبه، ولی همه ی آدم ها که انسان های کامل نیستند. این یعنی کسی که واقعا توی مسیر ولایتمداری گام برداشته حتی اگر اخلاقش هم قبلا بد بوده به تدریج درست میشه. در واقع ولایت، تضمین کننده ی اخلاق هست. ولی اخلاق صرف بدون ولایت در عملدفایده ای نداشته ‌ و خیلی ها میدونن که اخلاق چیز خوبیه ولی بی اخلاقی میکنن.
می گم یه چیزی
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
یه نکته به آقای سید علی : همین دعوت هار و که شما به ترتیب برشمردی بیار روی خط زمان الان بشریت جهانی به اون مرحله آخرش رسیده که دیگه باید دعوت به ولایت بشه تا کارش درست شه .. منظور آقای پناهیان فکر می کنم این بوده نه این که در نظر فرمودند هدف اصلی بعثت رو برده باشند زیر سوال ... صحبت آقای پناهیان ناظر به اون تعالی زمانی و سیر تکاملی اندیشه و رفتاری بشر و بشریت بوده
ميثم
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
جناب سيد على لطفا بدون داشتن اطلاعات كافي اينقدر تند موضع نگيريد. بايد بگم اتفاقا بر خلاف گفته ي شما اولين چيزي كه پيامبر اكرم(ص) به آن امر كردند پرستيدن خداي يگانه و اطاعت از خداوند و در واقع همان پذيرش ولايت " الله" بود. ثانيا در آيات قرآن كريم لازمه ي اطاعت از خداوند، اطاعت از رسول(ص) و اولي الامر عنوان شده. (يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي امر منكم) يعني ولايت.
ثالثا حتما آيه ي شريفه ي ابلاغ كه روز غدير نازل شد رو شنيديد كه خداوند مي فرمايد( يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته) در اين آيه خداوند تحقق امر رسالت نبي اكرم(ص) در ابلاغ پيام ولايت و امامت بيان ميكنند.
اصل دين ولايته. تزكيه و تهذيب فرع است و بدون ولايت ارزشي ندارند.
ميثم
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
حديثي از امام باقر(ع)هست كه مي فرمايند: " اسلام بر پنج پايه استوار است، نماز و زكات و روزه و حج و ولايت و به چيز ديگرى دعوت نشده، آن طور كه به ولايت دعوت شده"
اين سخن شريف اهميت بسيار بالاى ولايت را ميرساند كه تمام احكام دين هم در سايه ي ولايت انجام ميگيرد.
علیرضا
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
جسارتا ۲ سوال از دوستانی مثل آقا میثم که اهل مطالعه هم هستند:

۱ اینکه چرا به محض آغاز بحث بجای دفاع منطقی و معقول طرف مقابل رو به بی سوادی یا بی مطالعگی یا فهم پایین متهم میکنید و از جایگاه یک عالم تمام و یک عارف واصل سخن می گویید؟ سیره نبی و ائمه شما چنین بوده یا دلیل دیگری دارد؟

۲ چرا گمان ما این است که ائمه هدی از گفتن برخی مفاهیم و ذکر اهمیت آن ناتوان بوده اند و باید ما آنها را بگوییم؟ روایاتی هست که میگوید همه دین حیا است ...یا ستون دین نماز است ...یا ...
اما مفاهیمی که شما مطرح میکنید را در هیچ سندی ندیدم. حتی روایت شما هم ۵ پایه برای دین قائل است. لطفا راهنمایی بفرمایید به روایتی که ولایت خود ائمه را در چنین جایگاهی بداند که شما برایشان قائلید. نکند از شیعیان غالی شویم که ائمه از آنها برائت می جستند!!
ميثم
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
جناب عليرضا بنده ادعايى مبني بر با سواد بودنم ندارم.
غاليان ولايت ائمه اطهار رو در عرض ولايت خداوند قرار مي دهند و باید از این آفت دوری کرد. ولی ولایت معصومین(ع) که در قرآن در موردش صحبت شده در طول و راستای ولایت خداست.
روایات دیگری هم هست. مثلا امام سجاد (ع): اگر کسی به اندازه عمر نوح عبادت کند. سپس خدا را دیدار کند، بدون ولایت ما از آن عبادت سودی نمی برد. امام باقر(ع): به خدا سوگند! هرچند کسی تلاش کند چیزی از او پذیرفته نمی شود مگر اینکه به ولایت ما هدایت شوند.
منبع: ntpasokh.com
ادامه ی روایات و اسناد آن ها را در این لینک مطالعه بفرمایید.
http://yon.ir/qdBI
التماس دعا. یا علی برادر.
سید علی
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
با سلام! آقای میثم...شما متاسفانه تفاوت میان اصل و هدف را متوجه نشده ای! ولایت هدف است اما اینکه آیا اصل است یا نه؟؟؟ همیشه ابتدا اصول بیان میشود سپس بر پایه اصول راهی طی شده که در نهایت به هدف منتج میشود."اطیعوا الله" توحید "اطیعوا الرسول" اسلام و "اولی الامر منکم" ولایت ولی. سلسه مباحث دینی کاملا مشخص است (هر چند تکرار نشدن کلمه "اطیعوا" قبل از "اولی الامر" بر خلاف "الله" و "الرسول" نکته ظریفی دارد که...) اما اینکه تعیین کنیم غرب امروز در کدام مرحله قرار دارد حرف دیگری است. خوشبختانه آقای پناهیان در سخنرانی امروز (بخش دوم) به زعم من این مشکل را حل کردند.من سواد ایشان را زیر سوال نمی برم (همچنین سواد شما را) اما هیچ کس از خطا مصون نیست...و السلام علی من التبع الهدی...
آخ آخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
آخ آخ دقیقا حرف به جایی بود از صبح اصلا این مسأله ذهن منو درگیر کرده بود که آخر عقلانیت که هی بگیم همه دستورات دینی از جهت عقلانیت به تمام معنا نفع بشر است خب آخرش چی آخه لطفش پس چی میشه که همین ولایت اصلا به خاطر اطاعت کردنه من این کار رو بکنم اصلا قلبم آروم می گیره آدم احساس عشق می کنه ولی در همش عقلانیت همش اینکه بابا این دستور لطف به خودته خدا دوست داشته گفته همچین دل آدمو حال نمیاره که این اطاعته حال میاره به خدا ....
1
0
باز هم آخ آخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
باز هم آخ آخ اینکه فرمودند : متأسفانه قاطباً محور دعوت های ما، دعوت به اخلاق منهای ولایت بوده است.... واقعاااااااا همین طوره نکته ظریفیه واقعا دستشون درد نکنه که اشاره کرند خداوند خیر کثیر به ایشون بده و توفیق عمل به ما
6
3
سید حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
استاد عزیز واقعا به حق گفتید چون در جبهه مقابل ائمه معصوم معمولا همه ادعای اخلاق می کردند و نماز می خواندند و روزه میگرفتند و غیره ولی از ولایت بی بهره بودند همین شد که امامشان یعنی همان ولایت را به شهادت رساندند مثلا در جنگ صفین سپاه مقابل مولا علی ع همه نماز می خواند و ادعای مسلمانی و اخلاق مداری می کردند ولی در برابر امام و ولایت می جنگیدند و جبهه مقابل امام حسین ع نیز همین بود میرفتند و غسل شهادت میکردند برای جنگ با امام و ولایت چون ولایت را نشناختند هرچند اعمال یک مسلمان را به کامل انجام می دادند پرستش خدا بی ولایت پوچ است همانطور که شیطان ولایت آدم را نپذیرفت و از درگاه خدا رانده شده هرچند 4 هزار سال عبادت خدا کرده بود
1
6
ناشناس
Germany
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
یعنی رسما ، زد زیر میز پیامبر
مگر رسول الله نفرمودند:
إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الخلاقِ؛. براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام. (كنزالعمال،ج13، ص151، ح36472)

خدا خودش وی را به راه راست هدایت فرماید
14
1
مسعود
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
به قول استاد (با کمی تصرف) :
خوبه خوبه!! یه روایت یاد گرفتین هی چپ و راست "انما بعثت، انما بعثت" !! اخلاق یعنی دین! یعنی ولایت! نه اون اخلاقی که توش همه چیز گل و بلبله... همه خوشحالن! همه چی آرومه!
اخلاق یعنی کمر ببندی بری تو دل شیطان... پدرت دربیاد تو این راه!
ناشناس
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
مسعود جان، انشاالله پیامبر با همون اخلاقی که مدنظر پناهیانه با ایشون برخورد کنه :)
پربازدیدترین آخرین اخبار