به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام علیرضا پناهیان صبح امروز(شنبه 12 اردیبهشت) در جمع معتکفین دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دعوت به اخلاق و خوب بودن تاکنون نه تنها نتیجه مطلوبی در بر نداشته بلکه بعضاً مضر هم بوده است گفت: این دعوت، از طریق فیلم و موسیقی نیز صورت گرفته است و حتی در فیلم هایی که از جاذبه عاطفی و جنسی هم برخوردار بوده اند به مروت و جوانمردی و مسائلی از این قبیل دعوت شده است امّا ثمره ای در بر نداشته است. امروز در دنیا مسئولین، مردم و خانواده ها از این لحاظ به بن بست رسیده اند و دعوت به اخلاق جواب نداده است، دعوت های امثال گاندی به اخلاق نیز جواب نداده است. با این حال چرا ما اصرار به کوبیدن درب بسته را داریم.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دعوت به اخلاق، در زندگی فردی نیز جواب نداده است ادامه داد: اینکه ما همه چیز را می دانیم و رعایت نمی کنیم گواه بر این مدعاست.
پناهیان ادامه داد: ما از بی اخلاقی و بداخلاقی ضربه می خوریم و نمی توان گفت که دعوت به اخلاق بد است؛ دعوت به اخلاق، امری لازم است امّا می گوییم تاکنون جواب نداده و نمی دهد و ما این را بر اساس یک کلان جهانی و تاریخی عرض می کنیم. اگر هم نتیجه داده، بسیار کم بوده است، مانند اینکه یک لیوان دوغ را داخل دریا بریزیم. ممکن است گفته شود که دعوت به اخلاق در مقاطعی جواب داده، که باید گفت این جواب دادن عین جواب ندادن است.
کارشناس مسائل دینی، نتیجه دعوت به اخلاق را این دانست که بعضاً افراد ضعیفی که عرزه گناه کردن ندارند، جذب این اخلاق می شوند و در ادامه اضافه کرد: دعوت به اخلاق باعث می شود که برای گرگ ها، گوسفند درست شود.
وی ادامه داد: به واسطه همین دعوت به اخلاق بود که ابن ملجم فرق مبارک امیرالمؤمنین علی علیه السلام را شکافت. ابن ملجم نماد تمام جبهه باطل و امام علی نماد تمام جبهه حق است. از دامن ابن ملجم است که یزید و حرمله پرورش می یابند. بر اساس حدیث امام صادق(ع) رذالت قاتل امام علی از قاتل امام حسین(ع) بالاتر است. چون یزید اهل شراب خواری و اینگونه کارها بود امّا ابن ملجم انقدر عبادت کرده بود که پیشانی اش پینه بسته بود. بنابراین، این دعوت به اخلاقی که ما از آن حرف می زنیم، دعوت به عبادت را نیز شامل می شود، البته تا جایگزین آن را معرفی نکنیم معلوم نمی شود مقصود ما از این حرف ها چیست.
مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، با بیان اینکه مردم جهان بیشتر از اینکه عاشق خوبی ها باشند، از ظلم خسته شده اند گفت: بسیاری از مردم از بداخلاقی ها شکایت می کنند حال اینکه خودشان هم اهل ظلم و بداخلاقی هستند. امروز مردم جهان به دنبال اگرها و ای کاش ها هستند و از ظلم به ستوه آمده اند که این از نشانه های ظهور است.
پژوهشگر دینی در پاسخ به سؤال یکی از حضار که «شهدا» را مصداقی برای اثربخش بودن دعوت به اخلاق عنوان کرد گفت: شهدا در نتیجه دعوت به اخلاق به جبهه نرفتند بلکه پای عاملی دیگری در میان بوده است که به آن خواهیم پرداخت. ضمن اینکه ما با کل جامعه بشری کار داریم، نه دسته ای خاص مانند شهدا. آنان یک درصد از جامعه آن زمان بودند.
پناهیان در ادامه، موضوع دعوت جایگزین را مورد بحث قرار داد و با تأکید بر اهمیّت مقوله «ولایت» در اسلام گفت: باید دعوت برتر را پیدا کنیم تا اخلاق هم درست بشود. حکمت امر ولایت در دین ما اینگونه است که همه امور دینی، از عبادت و تقوا گرفته تا مروت و نیکی و دعوت به امور خوب، همگی «فرع دعوت به ولایت» هستند. اگر شخصی بداخلاقی کرد امّا ولایت مدار بود، نباید خیلی بر او سخت بگیریم، چون بالاخره اخلاقش درست می شود.
فعال حوزه فرهنگ با بیان اینکه در زمان حضرت حجّت عجل الله تعالی فرجه الشریف، دعوت به ولایت صورت می گیرد نه دعوت به اخلاق، ادامه داد: شهدا دعوت به ولایت شدند و نتیجه داد چرا که ولایت امام را قبول داشتند و شهید شدند. برخی اخلاق خوب امام را هم دیدند امّا فایده ای نداشت چون ولایت امام را قبول نداشتند.
وی ادامه داد: زشت ترین اخلاق ها این است که جلوی ولی بایستیم. امیرالمؤمنین می فرماید هیچ ظلمی به من نشد مگر اینکه من را در حد دیگران دیدند. در تشکیل تمدن اسلامی، پایه تمدن اسلامی بر محور دفاع از پیغمبر شکل گرفت.
پناهیان با بیان اینکه جرأت نمی کنیم بگوییم محور تقوا ولایتمداری است گفت: این در حالی است که در قرآن 11 مرتبه همراه با دعوت به تقوای الهی، دعوت به اطاعت آمده است. بیایید جهان را دعوت به ولایت کنیم، چرا که مردم از ظلم به ستوه آمده اند. گوهر مرکزی عبادت، ولایت است. متأسفانه قاطباً محور دعوت های ما، دعوت به اخلاق منهای ولایت بوده است.
گفتنی است حجّت الاسلام پناهیان این بحث را در دو روز آینده در دانشگاه صنعتی شریف ادامه خواهد داد. این برنامه از ساعت ۹:۳۰ صبح شروع خواهد شد.
منظور چیز دیگری ست
ایشون میگن کسی که ولایت مدار باشه حتما زمانی که ولایت حاکم شد با اخلاق میشه و از ولی خدا جا نمی مونه (امام عصر عج) اما کسی که با اخلاق بی ولایت باشه به ولی نمیرسه و از کاروان جا میمونه
منظور اینه اما شما توری حرف می زنید که انگار ایشون گفتن اخلاق رو ول کنید بچسبید به ولایت
شما یه نگاه کنید ببینید حر بعد از اینکه ولایت مدار شد چقدر با اخلاق شد
ثالثا حتما آيه ي شريفه ي ابلاغ كه روز غدير نازل شد رو شنيديد كه خداوند مي فرمايد( يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته) در اين آيه خداوند تحقق امر رسالت نبي اكرم(ص) در ابلاغ پيام ولايت و امامت بيان ميكنند.
اصل دين ولايته. تزكيه و تهذيب فرع است و بدون ولايت ارزشي ندارند.
اين سخن شريف اهميت بسيار بالاى ولايت را ميرساند كه تمام احكام دين هم در سايه ي ولايت انجام ميگيرد.
۱ اینکه چرا به محض آغاز بحث بجای دفاع منطقی و معقول طرف مقابل رو به بی سوادی یا بی مطالعگی یا فهم پایین متهم میکنید و از جایگاه یک عالم تمام و یک عارف واصل سخن می گویید؟ سیره نبی و ائمه شما چنین بوده یا دلیل دیگری دارد؟
۲ چرا گمان ما این است که ائمه هدی از گفتن برخی مفاهیم و ذکر اهمیت آن ناتوان بوده اند و باید ما آنها را بگوییم؟ روایاتی هست که میگوید همه دین حیا است ...یا ستون دین نماز است ...یا ...
اما مفاهیمی که شما مطرح میکنید را در هیچ سندی ندیدم. حتی روایت شما هم ۵ پایه برای دین قائل است. لطفا راهنمایی بفرمایید به روایتی که ولایت خود ائمه را در چنین جایگاهی بداند که شما برایشان قائلید. نکند از شیعیان غالی شویم که ائمه از آنها برائت می جستند!!
غاليان ولايت ائمه اطهار رو در عرض ولايت خداوند قرار مي دهند و باید از این آفت دوری کرد. ولی ولایت معصومین(ع) که در قرآن در موردش صحبت شده در طول و راستای ولایت خداست.
روایات دیگری هم هست. مثلا امام سجاد (ع): اگر کسی به اندازه عمر نوح عبادت کند. سپس خدا را دیدار کند، بدون ولایت ما از آن عبادت سودی نمی برد. امام باقر(ع): به خدا سوگند! هرچند کسی تلاش کند چیزی از او پذیرفته نمی شود مگر اینکه به ولایت ما هدایت شوند.
منبع: ntpasokh.com
ادامه ی روایات و اسناد آن ها را در این لینک مطالعه بفرمایید.
http://yon.ir/qdBI
التماس دعا. یا علی برادر.
مگر رسول الله نفرمودند:
إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الخلاقِ؛. براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام. (كنزالعمال،ج13، ص151، ح36472)
خدا خودش وی را به راه راست هدایت فرماید
خوبه خوبه!! یه روایت یاد گرفتین هی چپ و راست "انما بعثت، انما بعثت" !! اخلاق یعنی دین! یعنی ولایت! نه اون اخلاقی که توش همه چیز گل و بلبله... همه خوشحالن! همه چی آرومه!
اخلاق یعنی کمر ببندی بری تو دل شیطان... پدرت دربیاد تو این راه!