مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، با بیان اینکه ضعف موجود در بدنه نشر و اینکه جامعه کتابخاوان ما رو به کاهش است را قبول داریم، گفت: ما در حوزه نشر رشد کرده ایم با این حال مخاطب شناسی مان ضعیف شده است؛ سال گذشته نیز عنوان کردم که شمارگان کتاب در دوره قاجار 500 نسخه بود در حالی که الان با توجه به رشد جمعیت شمارگان 2 هزار نسخه بسیار نامناسب است.
مدیر خانه کتاب با بیان اینکه پایین بودن تعداد شمارگان کتاب نشان می دهد ناشران ظرفیت شناسی و مخاطب شناسی رابه صورت هدفمند دنبال نکرده اند، اظهار داشت: با این حال اگر توقع داشته باشیم که دولت مشکلات را حل کند، توقع زیادی خواهد بود؛ چرا که ما نشاران خوش فکر و خوش ایده ای داریم ولی متاسفانه به مسائل کلان نشر نمی پردازند و متاسفانه ما سال ها است که در مسائلی چون بازاریابی صنعت نشر و مخاطب شناسی با مشکل مواجه هستیم.
مدیر سالن کارنامه نشر نمایشگاه کتاب ادامه داد: راه حل بازاریابی افزایش ویترین کتاب ها در کشور است، چرا که در سال 93، 72 هزار عنوان کتاب منتشر شده که از میان تنها 400 عنوان کتاب که از شانزده جشنواره برگزار شده، بیرون آمده آثار ماسبی هستند و قطعا کتاب های متوسط به پایین به صنعت نشر ضربه می زنند.
وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران به صورت غلط برگزار می شود، چرا که در نمایشگاه های بزرگ دنیا فروش و کپی رایت جزو موضوعات اصلی نمایشگاه است، در حالی که در نمایشگاه ها ما تنها خرده فروش انجام می شود.
مدیرعامل خانه کتاب درباره تفاوت سالن کارنامه نشر بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب با سال های گذشته گفت: ما و مجمع ناشران انقلاب نگاهی متفاوتی به کارنامه نشر داریم، چرا که مجمع ناشران خود را به جامعه آماری محدود می کرد، در حالی که نگاه اعتقاد داریم که باید کلان نشر در این سالن ارائه شود، به همین دلیل تمامی اثار منتشر شده در سال 93 را در سالن کارنامه نشر به نمایش گذاشتیم.
جلیسه در همین زمینه خاطر نشان کرد: در سالن کارنامه نشر امسال تمامی آثار منتشر شده در سال 93 در کنار 400 عنوان کتابی که در گروههای داوری 16 جشنواره سال گذشته بالا آمدهاند را در معرض دید علاقه مندان گذاشتیم. البته برگزیده های کتاب سال حوزه و دانشجویی را در نیز در حوزه دین به نمایش گذاشتیم، همچنین امسال بیش از 50 عنوان اثر جدید را در غرفه خود به فروش گذاشته ایم و تا پایان سال 94 بیش از 150 عنوان با موضوع محتوا و کتابشناسی منتشر خواهد شد.