به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، همایش تخصصی رسانه با موضوع «رسانه، سرخوشی، اسطوره» با حضور پروفسور آرتور آسابرگر، استاد رسانه و هنرهای ارتباطی دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا؛ توسط گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، بنیاد ملی نخبگان و فرهنگسرای رسانه اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این همایش، پروفسور آرتور آسابرگر گفت: چهار شیوه اصلی برای تحلیل رسانهای شامل روشهای نشانه شناسی، تحلیل جامعه شناختی، تحلیل روانشناسی و تحلیل مارکسیستی هستند.
وی ادامه داد: تجربه چندین ساله من در تدریس نشان میدهد که شیوههای تدریس ما باعث تربیت دانشجوی موفق نمیشود؛ و این شاید به دلیل مصرف رسانهای بسیار زیاد باشد، چرا که در کشور امریکا به طور متوسط هر آمریکایی نزدیک به ۱۱ ساعتش را به تلویزیون و رادیو اختصاص میدهد و این مسئله باعث اشباع رسانهای میشود.
استاد رسانه و هنرهای ارتباطی دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا افزود: همچنین بر اساس پژوهشهای انجام شده، اگر یک استاد خوب درس را تدریس کند، با این وجود فقط ۲۰ درصد به او گوش میدهند و از آن ۲۰ درصد نیز فقط ۱۲ درصد واقعا متوجه بحثهای کلاس میشوند.
آسابرگر با تاکید بر لزوم مشارکت دانشجویان در کلاسها، خاطر نشان کرد: دانشجویان باید فعال باشند و باید در کلاسهای درس به سمت کاربردی شدن مباحث تئوریک حرکت کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه شناخت طنز، کار سخت و پیچیدهای است، اظهار داشت: چهار رویکرد اصلی برای توضیح خندیدن وجود دارد.
استاد رسانه و هنرهای ارتباطی دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا ادامه داد: برتریجویی که ارسطو و هابز درباره آن صحبت میکنند، پرخاش ماسکدار که به نوعی با تجاوز و خشونت همراه است و فروید آن را مطالعه کرده است، ناهماهنگی شناختی و مشکل ارتباطی و سوء تفاهمها مهمترین رویکردهای اصلی خندیدن میباشند.
آسابرگر در بخش بعدی سخنان خود به اسطورهها اشاره کرد و افزود: اسطورهها به رفتارهای ما شکل میدهند و فرهنگ ما را میسازند.
وی در پایان گفت: اسطورهها در دنیای امروز حضور پر رنگی دارند، و بررسیهای روانکاری و روانشناسی نشان میدهد رسانهها برای اثربخشی اخبار و محتوای خود از این اسطورهها بسیار بهره برداری میکنند.