آخرین اخبار:
کد خبر:۴۱۴۳۹۲
در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی مطرح شد؛

رویکرد دانشکده مهندسی به رشته عمران، سازه‌ای است/ آئین نامه جدید تنوع در دروس را به دنبال دارد

نشست پرسش و پاسخ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی با حضور دانشجویان، اساتید و مدیر گروه رشته عمران این دانشکده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد امروز در تالار اجتماعات این دانشکده با حضور مدیرگروه، اساتید و اعضای هیئت علمی رشته عمران برگزار شد.

 

در این نشست در ابتدا دانشجویان در اعتراض به اختصاصی نبودن سایت اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته عمران دانشکده مهندسی نسبت به این وضعیت ابراز نارضایتی کرده و خواستار رفع این مشکل شدند.

 

سایت اینترنتی دانشجویان عمران را اختصاصی کنید

 

یک فعال دانشجویی با اشاره به برداشته شدن سیستم ورود کارتی دانشجویان رشته عمران به این سایت گفت: متاسفانه با برداشته شدن این سیستم امکان دسترسی دیگر دانشجویان به این سایت فراهم شده است و این اتفاق ظرفیت استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته عمران از این سایت را محدود کرده است.

 

وی ادامه داد: خرابی سیستم‌های این سایت نیز از دیگر مشکلات ما است به نحوی که تعداد زیادی از سیستم‌ها در این سایت به دلیل خرابی جوابگوی نیاز دانشجویان نیستند.

 

دکتر مغربی، مدیر گروه گرایش آب رشته عمران دانشکده مهندسی با بیان این نکته که این سیستم را باید خود دانشجو مراقبت کند در خصوص دلایل این اتفاق بیان داشت: دانشجو باید خودش در این خصوص حساس باشد و مانع حضور دیگر دانشجویان در سایت اختصاصی خود شود.

 

وی ادامه داد: من به هیچ عنوان به دنبال مقصر نیستم و اعتقاد دارم دانشجو عضوی از این خانه است و بدون همکاری وی مشکلات قابل حل نخواهد بود.

 

دکتر کرم الدین، استاد گرایش سازه رشته عمران دانشکده مهندسی با بیان این نکته که اگر دانشجویان بتوانند وارد انجمن علمی دانشکده شوند اختیاراتی از جمله نظارت بر ورود و خروج دیگر دانشجویان در سایت را خواهند داشت بیان کرد: انجمن علمی دانشکده اختیاراتی دارد و در صورتی که از اعضای کارشناسی ارشد دانشکده در رشته های مختلف از جمله عمران در این انجمن اعضایی حضور داشته باشند می‌توان بر این مشکل فائیق آمد.

 

تلاش دانشجو جهت رفع مشکلات دانشگاه لطف است نه وظیفه

 

حسن زاده، دبیر انجمن علمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی با بیان این نکته که انجمن علمی نیز نمی‌تواند از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سادگی عضو بپذیرد گفت: اکثر اعضای این انجمن دانشجویان کارشناسی هستند و بر طبق قانون این انجمن نمی‌تواند از ورودی‌های قبل از سال 1391 عضوی داشته باشد.

 

در برابر این پاسخ تعدادی از دانشجویان اعتراض کرده و استاد حاجی کاظمی، استاد گرایش سازه بتن رشته عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی با انتقاد شدید از پاسخ دکتر کرم الدین و دکتر مغربی یادآور شد: شما باید در خصوص وظایف خود نگاه سازمانی و منظم داشته باشید.

 

وی ادامه داد: دانشجو هیچ وظیفه‌ای در قبال مشکلات بیان شده ندارد و شما نیز نمی‌توانید دانشجویان را جمع کرده و در این جلسه بگویید شما مقصر هستید و خودتان باید نظارت داشته باشید.

 

این استاد دانشگاه تلاش دانشجو مبنی بر رفع مشکلات دانشگاه را لطف دانشجو دانست و افزود: اگر دانشجو برخی مشکلات دانشگاه را دیده و جهت رفع آن تلاشی دارد این یک لطف است نه وظیفه و نباید اینگونه از وی انتظار داشته باشید.

 

حاجی کاظمی حجم کار سازمانی را دارای شرایطی خاص دانست و متذکر شد: اصلا دانشجو عضو این خانه نیست زیرا وی مهمان دانشگاه است و در این مکان آموزشی ماندگار نخواهد بود در این صورت نباید از میهمان انتظار و توقع کار داشته باشید.

 

دانشجو باید در صورت مشاهده مشکلات مسئولان را در جریان قرار دهد

 

دکتر کرم الدین در پاسخ به حاجی کاظمی بیان کرد: دانشجو باید در صورت مشاهده مشکلی در دانشکده این مشکل را گوشزد و در جهت رفع آن اقدام گند نه این که بگوید من وظیفه‌ای ندارم.

 

وی ادامه داد: دانشجو کسی است که در مسیر رفع خواسته‌های خود با مشکلات روبه رو می‌شود و در صورت دیدن مشکلی مسئولان دانشگاه را در جریان قرار داده تا این مشکل را رفع کنند، اینیک نگاه نادرست به دانشجو تلقی نمی‌گردد.

 

یک فعال دانشجوی تحصیلات تکمیلی در ادامه با تائید سخن دکتر کرم الدین یادآور شد: این حرف درست است؛ اما اگر نظارت درست و دقیق بر تجهیزات و ملزومات دانشجویی در دانشکده وجود باشد مطمئنا قبل از تذکر و اطلاع رسانی دانشجو، دانشگاه مشکلات را برطرف خواهد کرد و موجبات غرور و افتخار دانشجو را به دنبال خواهد داشت.

 

دکتر کرم الدین به همکاری دیگر گروه‌های دانشجویی در دانشکده اشاره و گفت: در دانشکده هر گروهی که خودش جهت رفع مشکلات و دسترسی به خواسته‌هایش تلاش وافر داشته است موفق تر بوده است و این باید در مورد گروه رشته عمران دانشکده نیز صدق کند.

 

مغربی در ادامه با بیان این نکته که ما این مشکلات را قبول داریم و جهت رفع آن در خصوص سایت اقدام خواهیم کرد بیان داشت: به دانشجویان دکترای رشته عمران نیز این قول را می‌دهیم که سایت این دانشجویان نیز که فاقد سیستم است و دانشجویان با لب تاپ‌های شخصی مشکل خود را رفع می‌کنند رسیدگی شود.

 

تغییر در سیلاب‌های درسی امکان پذیر نیست

 

در ادامه یک فعال دانشجویی خواستار ارائه تنوع درسی در رشته عمران و سیلاب‌های درسی شد که دکتر اصفهانی، عضو هیئت علمی رشته عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این خواسته بیان داشت: در خصوص تغییر در سیلاب درسی نمی‌توان حرکتی را انجام داد زیرا این موارد تصویب شده از سوی وزارت علوم و فاقد دسترسی مسئولان دانشکده است.

 

وی در پاسخ به ایجاد تنوع درسی در دروس عمومی یادآور شد: ایجاد تنوع درسی با توجه به محدودیت‌های موجود امکان پذیر نیست زیرا در صورتی کلاسی برگزار خواهد شد که به حد نصاب تعداد نفرات دانشجویان برسد و این موضوع بسته به استقبال دانشجویان شکل می‌گیرد نه خواسته مسئولان دانشکده.

 

این استاد دانشگاه افزود: البته ذکر این نکته نیز دارای اهمیت است که در طول سه سال اخیر تعداد دانشجویان ارشد دانشکده مهندسی افزایش یافته است و ما نیز بر اساس این افزایش تعداد دروس را بیشتر کرده‌ایم.

 

یک فعال دانشجویی به ارائه آئین نامه جدید در خصوص سیلاب‌های درسی اشاره کرد که دکتر کرم الدین در پاسخ بیان داشت: این آئین نامه در طی چند روز گذشته به دست ما رسیده است و بر اساس آن تغییراتی را در این خصوص اعمال خواهیم کرد.

 

سمینار و روش تحقیق مقدمه ارائه پایان نامه است

 

یک فعال دانشجویی در ادامه این جلسه به کاربردی‌تر شدن دروس رشته عمران اشاره داشت و خواستار ارائه دروس سمینار و روش تحقیق در ترم‌های اول کارشناسی ارشد شد که دکتر مغربی در پاسخ به این سئوال یادآور شد: بحث سمینار و روش تحقیق  از سال 1393 برای دانشجویان جدیدالورود اجباری شده است و این خبر را در این جا اعلام می‌کنیم که در نیم سال اول 1394-1395 شاهد ارائه روش جدید در این دروس خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: البته من این اعتقاد را دارم که که نباید دانشجو در ترم‌های اول بدون هیچ پیش زمینه و گذراندن درس روش تحقیق وارد مرحله ارائه پایان نامه شود.

 

مدیر گروه رشته عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: درس سیمینار زمانی به دانشجو ارائه می‌شود که وی کلیه دروس خود را گذرانده باشد و درس روش تحقیق نیز در ترم سوم در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد که این تصمیم به جهت کمک به دانشجو در ارائه یک پایان نامه بهتر است.

 

دکتر حسینی نیا، استاد گرایش خاک رشته عمران دانشکده مهندسی در پاسخ به این سئوال گفت: این دانشکده زیر نظر وزارت علوم است و بر اساس آئین نامه سال 1392 دروس تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی  مشخص شده است.

 

وی درس سیمینار را درسی جایگزین شده به جای درسی دو واحدی دانست و بیان کرد: بر اساس این آئین نامه باید دانشجو به موازات گذراندن تمام دروس خود درس سمینار را گذرانده و در حقیقت باید گفت روش تحقیق و سمینار مقدمه پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.

 

این استاد دانشگاه تنوع درسی در آئین نامه جدید را قابل توجه دانست و گفت: این افزایش تنوع بسته به امکانات گروه و اساتید دانشکده بسته می‌شود.

 

اختراعات دانشجویی با رعایت ضوابط می‌تواند جایگزین امتحان جامع شود

 

در ادامه و در بخش آخر این جلسه دانشجویی خواستار مشخص کردن شرایط امتحان جامع دانشجویی شد که دکتر مغربی در پاسخ به این سئوال بیان داشت: بر اساس مصوبه اخیر وزارت علوم نمی‌شود مقاله را جایگزین امتحان جامعه کرد؛ اما در صورت ارائه اختراع دانشجویی و با گذراندن ضوابط موجود می‌توان از این جایگزینی استفاده کرد.

 

یک فعال دانشجویی مشکلات کتابخانه دانشکده را متذکر و منابع کتاب‌های ارائه شده در آن را کافی ندانست که دکتر مغربی جابه جایی کتابخانه را دلیل عدم استقبال دانشجویان از آن دانست و متذکر شد: در خارج از کشور در هر دپارتمانی یک کتابخانه تخصصی وجود دارد؛ اما متاسفانه با بردن تمامی کتاب‌های دانشگاه به کتابخانه مرکزی مشکلات دانشجویی در حوزه کتاب دو چندان شده است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه فاصله ایجاد شده بین دانشجو و مکان کتابخانه موجب عدم استقبال دانشجویان از این کتابخانه شده است و این موضوع علی‌رغم خدمات خوب این کتابخانه برجسته شده است.

 

کامران ثانی دانشجوی گرایش خاک رشته عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: دانشگاه یک آزمایشگاه ارشد مکانیک دارد؛ اما تنها در این آزمایشگاه دو دستگاه جهت استفاده دانشجویان وجود دارد که یکی از این دو دستگاه قابل استفاده برای دانشجویان نیست.

 

رویکرد دانشکده مهندسی به رشته عمران، سازه‌ای است

 

وی گرایش خاک را نیازمند توجه بیشتر مسئولان دانشکده دانست و متذکر شد: متاسفانه احساس می‌شود دانشکده رویکرد سازه‌ای دارد تا رویکرد عمرانی به نحوی که در هر دو سال یک بار دانشجوی رشته خاک می‌پذیرد که این نکته نیز جای سئوال دارد.

 

دکتر مغربی در پاسخ به این سئوال بیان داشت: این نکته که دانشگاه دانشجویان رشته خاک را نمی‌پذیرد قابل قبول نیست زیرا 15 درصد اساتید گرایش خاک دانشکده جوان هستند.

 

حسینی نیا کمبود بودجه را دلیل اصلی مشکلات آزمایشگاه مکانیک دانست و متذکر شد: متاسفانه وسایل آزمایشگاه ژئوپولوتیک بسیار گران است به نحوی که دستگاهی که دانشجویان اعلام داشتند غیر قابل دسترسی برای دانشجویان می‌باشد در حال حاضر دارای قیمت حدود 200 میلیون تومان است.

 

وی ادامه داد: دلیل غیر استفاده بودن این دستگاه برای دانشجویان خرابی دستگاه است و در صورت آموزش دانشجویان می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند که البته توضیحات کامل تر را باید مسئولان آزمایشگاه که متاسفانه در این جلسه نیستند ارائه کنند.

 

در پایان دکتر مغربی با بیان این نکته که این دومین جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی است و دانشجو باید پیگیر خواسته های خود باشد گفت: اگر نکته ای نیز در ذهن دانشجو باقی مانده است از طریق مراجعه حضوری به دنبال رفع آن باشد تا فضای نشاط دانشجویی در این دانشکده ایجاد شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار