کد خبر:۴۱۴۶۴۲
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

استانداردهای مدون در حوزه رشته‌های آموزشی علوم پزشکی وجود ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید استانداردهای لازم در علوم پزشکی شکل بگیرد، متاسفانه در حوزه رشته‌های آموزشی استانداردهای مدونی وجود ندارد و نمی توان وجود بخش نامه ها در این حوزه را جایگزین این کاستی بزرگ کرد.

به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سیدرضا مظلوم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز در مراسم اولین همایش کشوری «آموزش مبتنی برشواهد و دومین همایش کشوری توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشی» در تالار ابن سینای این دانشگاه گفت: باید راه برای تدوین استانداردها در این حوزه باز شود.

 

وی به راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد مراقبت از نوزادان در کشور به دلیل مرگ و میر بالای نوزادان در کشور به تناسب کشورهای پیشرفته جهان اشاره داشت و افزود: به دلیل میزان بالای مرگ و میر کودکان در کشور به نسبت توان درمانی و پزشکی کشور دوره کارشناسی ارشد مرقبت از نوزادان را در کشور راه‌اندازی کردیم.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: جهت رسیدن به استانداردهای مدون در حوزه آموزشی دو گروه را ایجاد کردیم که در گروه اول که به صورت حضوری برگزار شد۲۰ نفر و در گروه دوم که به شکل غیرحضوری کار را دنبال می کردیم ۴۰ نفر حضور داشتند.

 

مظلوم میانگین سن شرکت کنندگان را ۳۹ سال دانست و افزود: ۹۰ درصد شرکت کنندگان در این پژوهش خانم ها ۱۰ درصد باقی مانده را آقایان تشکیل می دادند.

 

وی درصد اول دلفی در حوزه استاندارد منابع انسانی را ۴۵ گویه، در حوزه منابع آموزشی ۲۴گویه، در حوزه ارزشیابی دانشجویی ۵۶ گویه و در حوزه ارزشیابی برنامه را ۴۱ گویه دانست و یادآور شد: در مجموع در چهار حوزه با ۷۵گویه پژوهش از دور اول به دور دوم و سوم کشیده شد.

 

این استاد دانشگاه تعداد گویه ها در دور دوم این پژوهش را درمنابع انسانی ۱۲گویه دانست و بیان داشت: در دور سوم در حوزه آموزشی۱۶، ارزشیابی دانشجویی ۲۲ و ارزشیابی برنامه ۲۵ گویه به دست آمد که در مجموع در دور دوم ما با ۷۳ گویه مواجهه شدیم.

 

مظلوم به ارزشیابی گروه های آموزشی بر اساس پژوهش انجام شده اشاره داشت و افزود: باید استانداردهای لازم در علوم پزشکی شکل بگیرد و توانایی به شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی که فاقد توان اجرایی است بازگردد. متاسفانه در حوزه رشته‌های آموزشی استانداردهای مدونی وجود ندارد و نمی توان وجود بخش نامه ها در این حوزه را جایگزین این کاستی بزرگ کرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان به اهمیت رشته های مامایی و پرستاری در تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته اشاره داشت و خاطرنشان کرد: در پژوهش صورت گرفته در نهایت در مجموع در چهار حوزه منابع انسانی با ۱۲ گویه، منابع آموزشی با ۱۰گویه، ارزیابی دانشجویی با ۱۹گویه و ارزیابی برنامه نیز با ۱۰ گویه دست پیدا کردیم و آماده برگزاری این پژوهش در دیگر گروه‌های آموزشی هستیم.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار