به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، طیبه پورغزنین، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز در مراسم اولین همایش کشوری «آموزش مبتنی برشواهد و دومین همایش کشوری توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشی» در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی مشهد آموزش شیوه سخنرانی را اشتباه اساتید آموزشی در دانشگاهها دانست و متذکر شد: متاسفانه بسیاری از دانشجویان در کلاسهای درسی با ارائه درس به شیوه سخنرانی روبه رو هستند.
این استاد دانشگاه تدریس به شیوه جدید در دانشگاه های کشور را تا اندازه ای مناسب دانست و افزود: در پژوهش انجام شده تلاش داریم تا این نکته را اثبات کنیم که دانشجویان با مشارکت در یادگیری میتوانند بازدهی بهتری از خود ارائه دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این نکته که در روش به کار رفته روش یادگیری مشارکتی را مورد توجه قرار داده و بیان داشت: روش یادگیری مشارکتی دانشجویان را با یکدیگر درگیر کرده و موجب می شود تا انگیزه دانشجویان بالاتر رود و مهارت های دانشجویان تقویت شود.
وی بیان داشت: در این پژوهش دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند که هر گروه به تعداد شش تا هفت نفر تقسیم و یک گروه با یادگیری مشارکتی و گروه دیگر بدون این شیوه یادگیری تحت اموزش یک استاد مشترک قرار گرفتند.
پورغزنین نتایج ارزیابی این پژوهش را حاکی از تاثیر بالای درگیر کردن دانشجو در یادگیری و بالا رفتن بازده این دانشجویان دانست و گفت: در نهایت با ارزیابی دو گروه شرکت کننده متوجه شدیم دانشجویانی که در یادگیری کلاسی درگیر پژوهش و ارائه مقاله شده بودند یادگیری بالاتری داشتند.
این استاد دانشگاه دانشجو را نیازمند درگیر شدن در نحوه تدریس استاد دانست و افزود: دانشجو در صورتی که حضور خود را در تدریس استاد مشاهده کند خواهد توانست انگیزه درسی خود را بالا برده و از حالت انفعال دریافت مطالب خارج شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه تدریس یک طرفه مشکل امروز بسیاری از اساتید دانشگاهی کشور است که باید با بازبینی در این رفتار در رفع این مشکل کوشا باشیم.