به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر؛ سردبیر علمی فرهنگی و هنری شبکه خبر گفت: معتقدم بخشی از بودجه جشنواره های سینمایی باید به پژوهش اختصاص پیدا کند.
حمیدرضامدقق گفت: از هر رویداد فرهنگی هنری چه در تهران و چه در کل کشور برگزار می شود به عنوان یک همکار رسانه ای دفاع می کنم. علی رغم اینکه عده ای می گویند برگزاری این جشنواره ها ممکن است فایده ای در بر نداشته باشد اما من برگزاری این رویداد را را امری فرخنده و ارزشمند می دانم
مدقق افزود: جشنواره فیلم شهر هم با برگزاری چند دوره پیاپی نشان داده از جمله رویدادهایی است که برای تداوم آن فکر شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: اما به عقیده من انتقادی که به هر جشنواره ای می توانم وارد بدانم اینکه جشنواره ها در برگزاریشان پشتوانه پژوهشی یا ندارند یا پژوهشی ناقص دارند. به نظر من جشنواره شهر باید پژوهش در زمینه بازنمایی زندگی شهری جامعه در سینما را جدی تر بگیرد.
این کارشناس و منتقد سینما افزود: اینکه با دیدن دو یا سه فیلم در سینما بخواهیم در مورد چگونگی زندگی شهری در سینمای ایران نظر دهیم درست نیست.
وی با بیان اینکه جشنواره ها در برگزاری بیشتر درگیر کارهای اجرایی می شوند تا کارهای پژوهشی گفت: من معتقدم بخشی از بودجه جشنواره های سینمایی باید به پژوهش اختصاص پیدا کند.
سردبیرعلمی فرهنگی و هنری شبکه خبر افزود: به عقیده من سینمای ایران همیشه به مسائل اجتماعی توجه نشان داده خصوصا پس از انقلاب رویکرد قوی تر هم داشته. اتفاقا توجه مخاطبان و منتقدین هم به سینمای اجتماعی بالا بوده. اما اینکه تا چه اندازه توانسته موفق عمل کند این نیاز به پژوهش بیشتر دارد.
واعظی پور: سینمای شهری متاثر از سیاست گذاری های فرهنگی کشور پیش می رود
این منتقد سینمایی و سردبیر سایت سوره سینما گفت: سینمای شهری و اجتماعی به لحاظ پرداخت موضوع به هم نزدیک است و مرزبندی کردن این دو نوع سینما به عقیده من درست نیست . بیشترین تصویری که از جامعه ما نشان داده می شود مربوط به فیلم های شهری است تصویرهایی که این فیلم ها از شهرهای بزرگ به ما ارائه می دهد.
محدثه واعظی پور ادامه داد: سینمای شهری و سینمای اجتماعی متاثر از سیاست گذاری های فرهنگی کشور پیش می رود. کاملا طبیعی است هر وقت فضای سیاسی فرهنگی کشور باز باشد و دولت تحمل بیشتر در حوزه نقد فرهنگی، هنری داشته باشد تصویری که در فیلم ها ارائه می شود با واقعیت همراهی بیشتری داشته مثل فیلم زیر پوست شهر در دوران سینمای ایران در زمان اصلاحات، بعد از آن دوران، این اتفاق در فیلم های سینمای ایران کم رنگ می شود هرچند بارغه های نقد در فیلم ها وجود داشته.
وی ادامه داد: در سال های اخیر در سینمای ایران سینماگران در حد توانشان و با محدودیت هایی که داشتند سعی کردند درباره زندگی اجتماعی و شهری فیلم بسازند و با توجه به توانشان و محدودیت ها هم باید موفقیتشان را ارزیابی کنیم.
واعظی پور در بخش دیگری از صحبت خود گفت: اگر یکی از اهداف جشنواره ترویج فیلمسازی شهری اجتماعی باشد جشنواره شهر با حمایت از یکسری از آثار و جایزه دادن به فیلمسازان می تواند این نوع سینما را حمایت کند. اما اینکه این نوع سینما و این نوع فیلم های در اکران عمومی چه وضعیتی پیدا می کنند و چقدر امکان دیده شدن به آنها داده می شود این مهم است. این فیلم ها یا به بهانه انتقاد از شرایط یا به بهانه طرح مشکلات به سیاه نمایی متهم و از چرخه حذف می شوند جشنواره فیلم شهر تلاش به دیده شدن و معرفی آثار می کند این خیلی خوب است اما حیات هر فیلمی به اکران عمومی آن است. این نوع فیلم ها اگر اکران عمومی نشوند دستاوردی نخواهند داشت. هرچند جشنواره به هدف خودش رسیده به فکر اکران عمومی این فیلم ها باید بود که آن هم در وظیفه جشنواره نیست.
نوابی:فیلم شهر یک حرکت هوشمندانه در سینمای ایران است
فرشید نوابی تهیه کننده برنامه سینما اکران گفت: طی چند سال گذشته گرایش فیلمسازان به فیلم های اجتماعی با مضامین شهری زیاد شده است و فیلمسازان بازتاب معضلات اجتماعی را درقالب فیلم های شهری نشان می دهند.
وی افزود: به نظر من با توجه به رشد ساخت فیلم شهری هنوز هم این تعداد فیلم کافی نیست. وظیفه سینماست که مسائل اجتماعی و شهری را زیر ذره بین بازتاب خود قرار دهند چرا که مشکلات فرهنگ شهری ما روز به روز بیشتر می شود ونیاز به گسترش فرهنگ شهرنشینی در کلان شهری هایی چون تهران هر روز افزایش پیدا می کند.
تهیه کننده برنامه سینما اکران گفت: به نظر من موضوعی که در اغلب فیلم های فیلمسازان ما مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده. موضوع مهربانی است. تا به حال هرچه در فیلم ها به نمایش گذاشته شده روحیه خشن آدم ها در مشکلات شهری بوده پرداخت به این موضوع در میان فیلم های شهری کاملا حس می شود.
نوابی ادامه داد: جشنواره فیلم شهر یک حرکت هوشمندانه در سینمای ایران است. از این جهت که از دریچه ای مردم ومخاطبان می توانند تعدادی از این آثار اجتماعی شهری را به صورت یک جا ملاحظه کنند در کنار آن فیلمسازان هم می توانند نتیجه تلاششان را از طریق این دریچه ببینند و در جریان بحث و تبادل نظر میان همکاران خود و مخاطبان قرار بگیرند.
وی در انتها گفت: بسیار خوشحالم که در ایام جشنواره اخبار فیلم شهر از طریق سینما اکران هر شب دنبال می شود و با اطلاع رسانی بتوانیم سهم کوچکی در این رویداد سینمایی داشته باشیم.