به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» گرامی با بیان اینکه توسعه ای که در سال های اخیر اتفاق افتاده دهها برابر دهه گذشته بوده است، افزود: سال گذشته نخستین رکورد تونل سازی در بخش نیمه شمالی خط 3 مترو اتفاق افتاد به گونه ای که هفته ای 500 متر تونل ساخته می شد.
وی همچنین گفت: سال گذشته احداث تونل به روش مکانیزه با استفاده از دستگاه تی بی ام روزانه به 52 متر رسید.
وی گفت : متروی کشورمان جزء ده متروی برتر جهان قرار دارد و با تکمیل نیمه شمالی خط 3 مترو که 17 کیلومتر است و 11 ایستگاه دارد از نظر طول خطوط مترو به مقام دهم دنیا ارتقا پیدا خواهیم کرد.
گرامی با اشاره به اینکه در شرکت مترو در بخش ساختمانی و تجهیزات گام های خوبی برداشته ایم ، افزود: در بخش ساختمانی، صد درصد بومی شده ایم اما در بخش تجهیزات 60 درصد مربوط به تولیدات داخلی است و بقیه از خارج تامین می شود.
وی درباره استفاده از مترو و صرفه جویی در سوخت افزود: تاکنون بر اساس آمارهای جهانی تاکنون 9 میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی شده است و با ساختن هر خط مترو 16 هزار شغل مستقیم ایجاد می شود.
گرامی گفت: از دیدگاه زیست محیطی و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا و صوتی نقش حمل ونقل جاده ای 76 درصد ، در تولید گازهای آلاینده هواپیما 12 درصد ، وسایل حمل ونقل دریایی 10 درصد و حمل ونقل ریلی 2 درصد است.
وی افزود: بر اساس اعلام سازمان ملل خسارت ناشی از آلودگی هوا در سال 2008 در ایران 8 میلیارد دلار ، 2014 یازده میلیارد دلار و در سال 2019 به پانزده میلیارد دلار خواهد رسید که این موضوع ضروری است که مسئولان توجه بیشتری به توسعه خطوط مترو داشته باشند.
معاون عمرانی مترو تهران گفت: برای توسعه خطوط مترو سه هزار واگن نیاز داریم که در حال حاضر 1000 واگن سفارش داده ایم که قرار است ظرف مدت یکسال ساخته و یا وارد شود.
گرامی گفت : 400 واگن در داخل تهیه و 600 واگن نیز از خارج کشور وارد خواهد شد.
وی در خصوص حمایت دولت در بخش توسعه مترو گفت : گرچه مشکلات دولت را می دانیم اما در بخش توسعه مترو نیاز به کمک های دولت است و اگر در مترو هزینه کنیم در جاهای دیگر هزینه ها و آسیب ها کمتر خواهد شد.
گرامی افزود: ارزان ترین مترو چه به لحاظ ساخت و چه به لحاظ ارائه خدمات در ایران انجام می شود.
وی در خصوص توسعه خط متروی تهران - ورامین گفت : این کار را آغاز کردیم و مقداری از زیرسازیها انجام شد وکارها تا 50 درصد پیش رفت اما بعداً با مشکل مالی مواجه شدیم که کار تعطیل شد.
گرامی افزود: اواخر اسفند سال گذشته قرارداد لغو و ساخت خط متروی تهران ورامین به راه آهن سپرده شد.