به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از ادارهكل روابط عمومي و اطلاعرساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين همایش بینالمللی همزمان با بیستوششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به همت رايزني فرهنگي ايران و مرکز مطالعات شرقشناسی و همكاري مرکز توسعه همکاریهای علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل هتل مسکوا صوفیه پایتخت بلغارستان برگزار شد.
در ابتداي اين همايش كه جمعي از اندیشمندان بلغاری و ایرانی حضور داشتند، ابعاد مختلف اندیشههای اجتماعی و انسان شناختی امام خمینی (ره) تبيين و بررسی شد.
سپس، عباس نصیریفرد، معاون امور بینالملل اتحادیه جهانی اساتید دانشگاههاي ضمن تبیین ساختار اندیشه اجتماعی امام (ره)، گفت: اندیشههای اجتماعی امام خمینی (ره) همانند اندیشههای سیاسی ایشان، متأثر از اندیشه فلسفی و دینی ایشان است.
وي در ادامه، افزود: چراکه امام (ره)، جامعه پویا را جامعه هدفمند و متعالی میداند که خدا محور آن جامعه باشد نه انسان، زیرا اگر انسان محور باشد تمام اهداف او خلاصه میشود در تأمین نیازهای مادی و زمانی که این انسان نیازهای برطرف شد دیگر هیچ تلاش و کوششی ندارد که در پی این موضوع جامعه پویا تبدیل به جامعه ایستا میشود.
عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان شرایط و ویژ گیهای انسان خدا محور، گفت: انسان آسیب دیده از آفتهای زندگی صنعتی به دنبال حل مشکلات خود است و نیازمند رهبر فکری و به دنبال تئوری زندگیساز با پاسخ نیازهای ابعاد مختلف زندگی (مادی و معنوی) خواهد بود.
نصيريفرد، بيان كرد: در این راستا افکار و اندیشههای امام خمینی (ره) در حوزه اجتماعی و انسان شناختی بهترین انسان جامعه ساز و خدا محور میباشد.
تأثيرگذاري شگرف شخصيت والاي امام (ره) بر جهان معاصر
محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان با اذعان اينكه امام (ره) پیامآور صلح و وحدت است، اظهار كرد: شخصيت كم نظير امام خميني (ره) و تأثيرگذاري شگرف ايشان بر جهان معاصر همواره مورد توجه بسياري از انديشمندان و شخصيتهاي مطرح جهاني است.
وي ادامه داد: ويژگيهاي خاص فردي، اجتماعي و سياسي امام (ره)، از ايشان رهبري فرهمند ساخته بود كه موفق شد ايران و جهان اسلام را جان تازهاي ببخشد و از ركود خارج كند.
كياني، افزود: امام خميني (ره) كه يك فرد دين شناس و اسلام شناس بود و با همه مكاتب بشري و اديان الهي آشنايي داشت، با احياي مجدد معنويت در جهان معاصر و با تأكيد بر ابعاد مختلف وجودي انسان، كوشيد تا هويت انساني را احيا كرده و انسانها را با واقعيت وجود خويش آشنا سازد.
رايزن فرهنگي كشورمان، بيان كرد: همين انديشهها و آرمانهاي امام (ره) بود كه سبب شد در كنار بيداري و جذب قلبها و روحهاي آزاديخواهان جهان، شرايط حاكم بر نظام بينالملل را به چالش كشانده و معادلات موجود در نظام بينالملل را دگرگون كرده و نظام اسلامي را در ايران برپا كند.
مبارزه با استكبار جهاني؛ از اهداف انقلاب اسلامي ايران
وي با تأكيد بر اينكه امام (ره)، نظام سلطهگري را قبول نداشت، گفت: ايشان تنها قدرت مطلق را قدرت خداوند ميدانست و معتقد بود كه همه قدرتهاي ديگر ناپايدار و از بین رفتني هستند؛ لذا يكي از اهداف مهم انقلاب اسلامي ايران در جهت مبارزه و براندازي سلطه بيگانگان بود و تمام انگيزه امام (ره) اين بود كه ملتها در سايه مكاتب و ارزشهاي الهي در صلح و دوستي، آرامش، برادري و برابري پايدار به گونهاي مسالمت آميز در كنار هم زندگي كنند.
رايزن فرهنگي كشورمان، افزود: امام خميني (ره) بر نظام الهي تأكيد ميكردند، چراكه معتقد بودند قدرت طلبي، ثروت اندوزي و بهرهجويي همواره در انديشه ماديظگراي انسانها وجود دارد و ريشه منازعات در تاريخ بشريت به دليل همين تفكرات ميباشد.
کیانی در سخنان پاياني خود، بيان كرد: امام خميني (ره) علاوه بر مباحث علمي، به شعر و ادب فارسی و به خصوص اشعار عرفانی حافظ، مولانا و سعدی علاقهمند و خود داراي طبع شعر نيز بودند و اشعار فراواني از ايشان به يادگار مانده است.
بنابر اعلام اين خبر، خانم فیوضی یوسفی، از اساتید سابق ایرانشناسی و زبان فارسی دانشگاه صوفیه؛ تئو درووا، ريیس سابق بخش فلسفه دانشگاه صوفیه؛ پائونوف، استاد تاریخ دانشکده فلسفه دانشگاه صوفیه و ابوعاصی، ريیس مرکز مطالعات خاورمیانه بلغارستان از دیگر سخنرانان این همایش بودند که به تبيين شخصیت حضرت امام خمینی (ره) پرداختند.