محمد ملکی، مسئول سازمان بسیج دانشجویی ایلام در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در ایلام، به سخنان برخی رجال سیاسی کشور در مورد صلح امام حسن (ع) و قیاس آن با شرایط جامعه کنونی به ویژه در بحث هسته ای و مذاکرات اشاره کرد و بیان داشت: صلح امام حسن (ع) به دلیل عدم بصیرت عوام و الیگارشی در میان خواص حادث شد، آیا سیاستمداران کشورمان خدایی ناکرده مردم را بی بصیرت فرض کرده اند؟ صلح امام دوم (ع) جنگ نرم ده ساله ایی بود که نقاب از چهره بنی امیه برافکند.
وی بازسازی شرایط دوران امام حسن (ع) و قیاس آن با زمان حال برای رسیدن به مطامع سیاسی را گناهی نابخشودنی دانست و ادامه داد: شباهت ها نباید به دستاویزی برای قیاس و قضاوت قرار گیرند، تمام ائمه در سیر تاریخی خود در منحنی توانمندسازی جامعه برای نجات بشریت تلاش کردند، بنابراین می توانیم با انتخاب چارچوبی از وقایع تاریخی و تفسیر نقاط قوت و ضعف آن ها برنامه ای منسجم و کارآمد پیاده کنیم، امام خمینی ( ره) فرمودند: هستند کسانی که می گویند بیایید یک سازشی بکنیم، ما از تاریخ این امور را باید یاد بگیریم، قصه صلح امام حسن (ع) و قضیه صلح، این هم تحمیلی بود، اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند او را جوری کردند که نتواند خلافش را بکند، این صلح تحمیلی بود.
امام حسن (ع) فرمودند: اگر به اندازه انگشتان یک دست یار داشتم قیام می کردم
مسئول سازمان بسیج دانشجویی ایلام به تحلیل شرایط زندگی امام حسن (ع) در زمان خلافتشان در کوفه پرداخت و گفت: این شهر با ترکیبی از طرفداران ثروتمند لابی جناح عثمان، علوی ها، یمنی ها، قبیله نشین ها و موالی ها تشکیل شده بود، تساهل مردم کوفه در عدم حمایت از ولی فقیه زمان خویش باعث شد که معاویه لشکر چریکی خود را به سوی عراق و کوفه گسیل دهد، امام علی (ع) به این علت که سپاه قدرتمند و منسجمی نداشت نتوانست در برابر معاویه مقابله کند ایشان بارها از تغافل مردم کوفه گلایه می کردند، در نهج البلاغه درج شده: در زمستان و تابستان، سرما و گرمای هوا را بهانه میکنید و به جنگ نمی آیید شما بیش از آنکه مرد باشید به ظاهر مردان شباهت دارید.
ملکی بحران اوضاع مردم کوفه به ویژه فرماندهان، اشراف زادگان و بزرگان سیاسی در گرایش به تجملگرایی در دوران امام حسن (ع) را بیش از زمان امام علی (ع) عنوان کرد و افزود: فتح ایران، مصر و شمال آفریقا و بهره مندی لایه های مختلف جامعه از ثروت ملل مذکور سبک جدیدی از زندگی در تنعم را به وجود آورد به گونه ای که شکاف میان مردم و سلاطین نسبت به ائمه به دلیل دنیا پرستی بیشتر می شد؛ خلوص ایمان مردم رو به کاهش می نهاد به گونهای که آن امام بارها تاکید کردند که اگر به اندازه انگشتان یک دست یار داشتم قیام می کردم.
وی با مطرح کردن این سئوال که چرا امام اول و سوم سیاست تقابل و امام حسن (ع) صلح و سکوت را در برابر معاویه اتخاذ کردند؟ گفت: ائمه به دلیل مزین بودن به گوهر عصمت از اشتباه مبرا هستند، امام سوم استراتژی را در پیش گرفتند که تا پیش از این در سنوات صدر اسلام اجرا نشده بود، معاویه بن ابی سفیان یکی از ناطق ترین، باهوش ترین و زبده ترین قاریان قرآن در زمان خویش بود، او با استفاده از مکر، زور و زر اذهان عمومی جامعه را به سوی خویش معطوف کرده بود، امام حسن (ع) می دانستند که اگر به مقابله با معاویه بپردازند در خفا و سکوت حذف می شوند چه بسا که معاویه برای ایشان مجلس ختم می گرفت و خود را مغموم در عزای نوه پیغمبر (ص) نشان می داد، بنابراین امام سوم برای ماندن اسلام ایستاده سکوت کرد تا زمینه برای افزایش بصیرت و تعقل در جامعه فراهم شود.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی ایلام خاطرنشان کرد: طه حسین در کتاب علی و فرزندانش، صلح امام حسن(ع) را یک تاکتیک تحمیلی معرفی کرده است، او تاکید می کند: اگر امام حسن(ع) ۷۲ یار داشت هرگز زیر بار صلح تحمیلی نمی رفت، امام حسن مجتبی (ع) می فرمایند: به خدا سوگند که من از آن جهت کار را به او سپردم که یاوری نداشتم، اگر یار می داشتم شبانه روز با معاویه می جنگیدم تا خداوند میان ما و او حکم کند.
ملکی ثمرات سکوت و مصالحه امام حسین (ع) را تربیت و نیروسازی اذهان موحد به ویژه یارسازی برای قیام امام حسین (ع) عنوان کرد و ادامه داد: مکتب کربلا ریشه در صلح امام حسن (ع) دارد، بیداری اذهان عمومی از زمان این امام آغاز شد، از نتایج سکوت ایشان می توان به قیام های بالسیف مختار، توابین و زیدیه که به خون خواهی اهل بیت حادث شدند اشاره کرد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سیر مطالعاتی خویش را بر مبنای زندگی و سیره ائمه بنا کرده اند، حاصل سال ها تحقیق و مطالعه ایشان نگارش کتاب « انسان ۲۵۰ ساله» است، ایشان در سیاستگذاری های خود از سیره ائمه تمسک می جویند، موضوع نرمش قهرمانانه که برگرفته از کیاست امام حسن (ع) است به عنوان درخشش و استیلای گفتمان حق در میدان باطل ارزیابی و معرفی می شود.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی ایلام با تاکید بر اینکه مردم ایران در ظهور و بروز انقلاب اسلامی و دفاع از کیان مملکت حامی و پشتیبان ولی فقیه خویش بودند، بیان داشت: با وجود شبه کودتاها و فتنه هایی که در ۳۶ سال بر ایران تحمیل شد مردم وفاداری خویش را به اسلام ثابت کردند، بنابراین مقایسه حال امروز ملت ایران با کوفیان در سال ۴۱ هجری به دور از منطق است، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخوران را نمی دانیم ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند که اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند، اگر سرمان بالای دار برود، اگر زنده زنده در آتشمان بسوزانند... هرگز امان نامه شرک و کفر را امضا نخواهیم کرد.