به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از کرمان، محمد مهدی زاهدی پیش از ظهر امروز با حضور در «خبرگزاری دانشجو» در استان کرمان در نشست بررسی سیاست های ابلاغی توسعه در بخش علم و فن آوری سخن گفت.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ابلاغ برنامه های ششم توسعه توسط رهبر معظم انقلاب گفت: دو روز پس از ابلاغ برنامه ششم توسعه رهبر معظم انقلاب با اساتید دانشگاه ها دیدار داشتند و رابطه تنگاتنگی بین سیاست های ابلاغی و فرمایشات ایشان وجود داشت.
اگر دغدغه های رهبری در حوزه ی فناوری برطرف نشود رشدی نخواهیم داشت
وی ادامه داد: فراز هایی از سخنان رهبری دغدغه هایی هستند که اگر بر طرف نشوند رشدی در حوزه فناوری صورت نمی گیرد.
زاهدی با تاکید بر اینکه دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری وتثبیت آن بسیار مهم است، بیان داشت: باید دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه ی علم و فناوری برآورده شود.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور به ویژه در بخش آموزش های عالی ؛ توجه به نقشه جامع کشور وتحول و ارتقا حوزه علوم انسانی و گسترش همکاری در حوزه علمی وفناوری با سایر کشور ها توسعه نظام ملی فناوری و پژوهش های مسئله محور تجاری سازی از جمله این موارد هستند که در فرمایشات رهبری نمود داشتند.
رهبر انقلاب نگران کاهش نرخ تولید علم هستند/ در دو سال گذشته نتوانستیم جایگاه علمی کشور را ارتقاء دهیم
زاهدی گفت: رهبر معظم انقلاب در فراز هایی نگران کاهش نرخ تولید علم بودند هر چند ما مقام شانزده را حفظ کردیم اما کاهش نرخ علمی را داشتیم.
وی با اشاره به اینکه ما نتوانستیم جایگاه علمی کشور را ارتقا بدهیم و این یکی از دغدغه های علوم انسانی است که در سیاست های کلی هم این موضوع به صراحت آمده است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: ایشان در حوزه علوم انسانی فرمودند که کاربردی باشد.
زاهدی ادامه داد: در توسعه صنعتی کشور غفلتی که سالها داشتیم متوجه نشدیم که چه سهم بزرگی در رشد صنعت دارد و ورود جدی به علوم انسانی و صنعت و تحول در این دو علم می تواند کمک شایانی به رشد کشور داشته باشد.
آموزش عالی ما مهارت محور نیست
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما خیل عظیمی از بیکاران دانشگاهی را داریم، تصریح کرد: به یقین یکی از دلایل وجود بیکاران دانشگاهی این است که در تربیت نیروها چند اشکال به آموزش عالی وارد است؛ آموزش عالی ما مهارت محور نیست ؛ ما علم را یادمی دهیم اما در مهارت کمبود داریم.
زاهدی ادامه داد: باید نیازهای کشور را بر اساس آمار های واقعی بسنجیم و نیرو تربیت کنیم؛ ممکن است ما چند برابر نیرو در یک شاخه تربیت می کنیم امادر شاخه دیگر تربیت نکنیم که نقص وایراد بزرگی است.
وی افزایش ویا مدل بندی و سطح بندی رشته های موجود در شهرها واستان ها بر اساس قابلیت های منطقه ای تریف نشده دانست و گفت: در استان کرمان توانمندی های زیادی در حوزه کشاورزی داریم و میتوان در همین زمینه کار کرد و کارایی مناسبی داشته باشد؛ به عنوان مثال در شمال استان معادن زیادی داریم که باید به تحصیلات معدنی تکیه کرد و این معادن را گسترش داد.
موضوع بورسیه ها حیثیت جامعه علمی ایران را زیر سئوال برد
زاهدی یکی دیگر از دغدغه های رهبر معظم انقلاب را موضوع حاشیه سازی و سیاسی کاری در وزارت علوم دانست و اشاره کرد: در دو سال گذشته به ویژه در بحث بورسیه ها شاهد مواردی بودیم که باعث شده مشکلات و مسائلی ایجاد شود که رهبری انقلاب به ناچار از آنها به عنوان حاشیه سازی وسیاسی بازی نام ببرد و بحث بورسیه ها را غیر قانونی و غیر اخلافی خواندند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در زمانی مطرح شد که بحث بورسیه ها سیاسی کاری بوده که زمان استیضاح وزیر علوم در مجلس بود تا مجلس را از استیضاح منصرف کنند در کنار آن مباحث متعدد دیگری هم هست که در جلسه با وزیر علوم و معاون فرهنگی وی به طور مستند و با مدرک مباحثی را مطرح کردیم.
محمد مهدی زاهدی با اشاره به بحث بورسیه ها بیان داشت: موضوع بورسیه ها حیثیت جامعه علمی ایران را زیر سئوال برد و از مجموعه سی و شش هزار نفر تنها سی و شش نفر کارشان مورد داشت.
وی گفت: انتشار اسامی این ۳۶ هزار نفر کاری خائنانه بود و لطمه جدی به این افراد وارد شد؛ از دادستان کل کشور می خواهیم به عنوان احاده حیثیت این افراد با مسببان برخورد کنند.
کتابی در دانشگاه ها توزیع شده که تماما تبلیغ سکولار و حرکات رادیکالی است
نماینده مردم کرمان با اشاره به کتابی تحت عنوان استراتژی فرهنگی که در وزارت علوم چاپ و در بین روسای دانشگاه ها توضیع شده است، بیان داشت: این کتاب تماما تبلیغ سکولاریسم است هم تبلیغ سکولاریسم هم تشویق دانشجویان به یک سری حرکات رادیکالی، در جلسه با وزیر بحث کتاب مطرح شد و فرازهایی نیز خوانده شد و پرسیده شد که آیا استراتژی فرهنگی این است اینها برای رهبر دغدغه است!
وی ادامه داد: در دانشگاه ها نشریاتی چاپ می شود که دین و جمهوری اسلامی را نشانه گرفته است و ترویج قوم گرایی و تبلیغ فمنیسم است مسئولان دانشگاه ها با تشویق برخی مسئولین با هداف سیاسی در حال تشکل سازی هستند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد : دغدغه ی دیگر رهبر معظم انقلاب این بود که طوری که باید از اساتید متعهد و متدین قدر دانی نمیشود.
وی با اشاره به بحث تحصیلات تکمیلی گفت: برنامه ریزی در مورد تحصیلات تکمیلی باید با به صورت صحیح صورت بگیرد هم ورودی هم خروجی های پژوهشی باید ماموریت گرا و محور گرا باشد.
زاهدی افزود: باید برای عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور باید در همه رسانه ها و همه کشور گفتمان سازی شود و یک فهم مشترک ایجاد شود و بعد به عنوان یک دغدغه جدی مطرح شود.
سیاسی بازی و حاشیه سازی وزارت علوم یکی از دلایل رکود علمی در کشور است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در کرمان در رابطه با علل رکود و عدم پیشرفت علمی در سالهای اخیر نیز گفت: یک بحث سیاسی کاری ها و حاشیه سازی های وزارت علوم است که به جای توجه رشد به حاشیه سازی می پردازند.
وی ادامه داد: مقداری هم از این عدم رشد مربوط به افزایش بودجه ی پژوهشی است که محقق نشده است؛ نمی توان تجهیزات نو خریداری شود؛ تجهیزات علمی ما در دانشگاه ها در بهترین وضعیتش برمی گردند به ۱۰ سال قبل در حالی که در تحقیقاتی که در حال حاظر در دنیا صورت می گیرد به صورت سه ساله است؛ هرچه تجهیزات بروزتر شوند به رشد علمی کمک بیشتری خواهد شد.
وزیر علوم دولت نهم خاطر نشان کرد: به دولت پیشنهاد شده که حداقل پانصد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای خریداری تجهیزات اختصاص دهد.
روسای دانشگاه ها بخاطر چند روز بیشتر در پشت میز بودن با حیثیت دانشگاه بازی نکنند
وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" در کرمان در رابطه با عزل و نصب های فراوان در برخی دانشگاه های استان کرمان و اعمال یکسری سیاسی بازی ها گفت: دانشگاهی که در آن سیاست نباشد دانشگاه نیست و ما چنین دانشگاهی را قبول نداریم؛ دانشگاه های ما باید با سیاست های روز دنیا آشنا باشند. اما بحث سیاسی بازی موضوع دیگری است.
زاهدی افزود: از روسای دانشگاه ها خواهش میکنم که بخاطر چند روز بیشتر ماندن در پشت میز ریاست با حیثیت دانشگاه ها بازی نکنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با عزل ونصب ها متعدد نیز گفت: در جابه های ها و عزل ها و نصب ها باید تبدیل به احسن باشد نه اینکه فردکارایی کنار برود و صرف برای سیاسی بودن روی کار بیایید.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در چند روز گذشته در دانشگاه تهران فردی را که دارای رکود علمی است و رتبه ی علمی پایینی را دارد با حضور بیش از 60 استاد تمام و دانشیار در دانشکده ، به عنوان رئیس دانشکده ای منصوب کردند؛ این کاملا مشخص است که سیاسی کاری شده و به نظام علمی کشور ضربه خواهد زد.
لازم به ذکر است نشست بررسی سیاست های ابلاغی توسعه در بخش علم وفن آوری به همت سرپرستی "خبرگزاری دانشجو " در کرمان با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و در مجتمع رسانه ای کویر برگزار شد.