به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، محسن هاشمی معاون عمران و توسعه این واحد، گفت: عملیات احداث اولین پروژه حمل و نقل کابلی واقعی و غیرتفریحی به صورت یک خط ۱۸۰۰ متری با ۴ ایستگاه در دانشگاه آزاد اسلامی از اواخر اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرد تا شرایطی برای دانشجویان و کارکنان ایجاد شود و آنها بتوانند به راحتی بین دانشکده ها و دیگر بخش های واحد علوم و تحقیقات تردد کنند.
وی افزود: به دلیل اختلاف ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ متری که در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد، در حال حاضر از حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس و ون برای جابجایی دانشجویان و کارکنان استفاده می شود که هزینه نگهداری آنها رقم بالایی است.
هاشمی با بیان اینکه این نوع حمل و نقل از امنیت بالایی مخصوصا در زمستان و فصل بارندگی برخوردار نیست، تصریح کرد: مشکلات سوخت و محیط زیستی نیز باعث شد تا به فکر اجرای حمل و نقل کابلی در این واحد باشیم. این موضوع توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد و درنهایت بهترین راه حل را حمل و نقل کابلی یافتیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه پس از تصویب طرح در هیات رئیسه، مناقصه پس از ۸ ماه برگزار شد. چرا که ریاست دانشگاه معتقد بود این سیستم باید در امن ترین شکل ممکن طراحی و از تکنولوژی و تجهیزات بالایی برخوردار باشد لذا با برگزاری مناقصه بین المللی شرکت تام ایران خودرو با مشارکت شرکت دپلمایر که مهمترین و بزرگترین سازنده حمل و نقل کابلی در جهان بوده و در کشور اتریش قرار دارد، در این مناقصه برنده شدند.
معاون عمران و توسعه واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: اواخر سال گذشته قرارداد امضا شد اما به دلیل کمبود منابع مالی پیش پرداخت در اردیبهشت ماه پرداخت و پروژه از اواخر اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده است که پیش بینی می کنیم حداکثر تا یک سال و نیم آینده پروژه به بهره برداری برسد.