حجت الاسلام صالحی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در رابطه با طرح ضیافت اساتید دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: اساتید برای شرکت در نظر سنجی مربوط به طرح ضیافت اندیشه میتوانند با مراجعه به سایت، قسمت مربوط به این امر را پر کنند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه 70 تا 80 درصد اساتید از برگزاری این طرح راضی بودهاند، گفت: در حال حاضر پنج سر فصل در کارگاهها آموزش داده میشود که این سر فصلها سطح بندی شده است و کسانی که سطح یک این سر فصلها را گذراندهاند میبایست در سطح دو کلاسها شرکت کنند.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با کاربردی بودن این سر فصلها نیز یادآور شد: ابتدا باید دید که هدف از برگزاری این کلاسها چیست؟ آیا هدف این بوده که مهارت اساتید در این کلاسها بالا برود؟
حجت الاسلام صالحی هدف از برگزاری این کلاسها را معرفت افزایی دانست و گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفتهایم تا سرفصلها و روش تدریس اساتید جذاب باشد تا اساتید جذب شود.
وی علت برگزاری این کلاس در ماه رمضان را استفاده از فضای معنوی این ماه دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ماه رمضان تلاقی پیدا کرده با ایام فراغت اساتید ما مجبور به برگزاری این کلاسها در ماه رمضان شدهایم، البته ۵۰درصد کلاسها در ماه رمضان برگزار میشود و مابقی کلاسها پس از ماه رمضان برگزار خواهد شد.
ارزشیابیها نشان از رضایتمندی اساتید از طرح دارد
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در سال جاری پنجمین دوره برگزاری این طرح را تجربه میکنیم، در رابطه با میزان رضایتمندی اساتید از برگزاری این دورهها، گفت: چنانچه ارزشیابیها که نشان دهنده رضایتمندی است معیاری نسبتا قابل قبول برای تاثیرگذاری باشد، این ازرشیابیها نشان میدهد که مباحث این طرح به لحاظ تاثیرگذاری قابل قبول بوده است.
حجت الاسلام صالحی در ادامه دانشگاه فردوسی را در برگزاری این طرح پیشرو و موفق ارزیابی و بیان کرد: به لحاظ کیفی نیز این دانشگاه بارزترین اساتید را به کار گرفتهایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه برخی که در مسیر گفتمان انقلاب کار ارزندهای انجام ندادهاند نسبت به این طرح سرو صدا کردند. هر چند ما از آنان خواستهایم که نقاط ضعف را ارائه دهند؛ اما تاکنون یک بحث آکادمیک منطقی در این رابطه ارائه نشده است.
برخی منتقدین با غوغا سالاری طرح ضیافت اندیشه اساتید را به نقد میکشند
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: متاسفانه برخی با غوغاسالاری نقد میکنند، آن آقایی که روزی وزیر علوم این کشور بوده و امروز عنوان میکند این توهین به اساتید است که یک نفر را از قم بیاوریم و دیگران در مقابل وی کرنش کنند، این حرف منطق وی را منتقل میکند. آیا این ادبیات علمی و آکادمیک است؟.
حجت الاسلام صالحی با بیان این مطلب که منتقد باید هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را عنوان کند، بیان داشت: اولا کدام استاد کرنش کرده است؟! چنانچه استادی موضوعات عقلانی، اخلاقی و فلسفی را در یک فضای کارگاهی ارائه دهد این تحقیر نسبت به یک استاد است و کسی که مروج فرهنگ دین گریزی باشد بیاید و در دانشگاه تدریس کند تکریم استاد میشود؟!.
وی افزود: برخی نامههایی که از جانب برخی میآید مشاهده میکنیم که نگاه آنان تا قبل از حضور در این کلاسها به نظام با عناد بوده که با شرکت در این کلاسها نگاهشان به شدت تغییر کرده است.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به این مسئله که این نکات نشان از این دارد که این کلاسها قابلیت تغییر نگرش را دارد، تصریح کرد: در عین حال چنانچه کسی به صورت مستدل انتقاداتی را ارائه دهد که نشان دهد برگزار نکردن این کارگاهها بهتر از برگزار کردن آنان است من قول میدهم که این امر را پیگیری کنیم .
تا کنون استدلالی منطقی در رابطه با عدم برگزاری طرح ارائه نشده است
حجت الاسلام صالحی تاکید کرد: تاکنون فردی، مستدل، مکتوب و منطقی چنین استدلالی را ارائه نداده که این نشان از تاثیرگذاری این کارگاهها داشته است؛ اما ما مدعی نیستیم که تاثیرگذاری کلاسها صد در صد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند اساتید با اجبار در کلاسها شرکت میکنند. این در حالی است که استادی از روی اجبار در این کلاسها حاضر نشده است الا اینکه سهل الوصولترین راه برای کسب امتیاز فرهنگی شرکت در این کلاسها است، البته راههای دیگر نیز وجود دارد که اساتید میتوانند از آن طریق امتیاز فرهنگی کسب کنند.