کد خبر:۴۳۰۳۳۶
گزارش/

اقلیتی که اکثریت دیده می‌شود!/ زندگی دوزیستی؛ آفت جامعه اسلامی

گاهی تصور براین است که قشر غیرمذهبی با ظواهر و رفتارهای متعارض و متناقض با هنجارهای اجتماعی و مذهبی، در جامعه رو به کثرت است اما اجتماعاتی از جمله نماز عید فطر خلاف این موضوع را نشان می دهد ...

به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، در طول سال، روزهایی می رسد که به اسامی و عناوین مختلف عرصه حضور اجتماعی و کنشگری عامه مردم در بعد فرهنگی اجتماعی است، بدین معنا که مردم در این روزهای خاص و ویژه در اجتماعی هماهنگ تصویری خاص را نقش می دهند.

 

نماز عیدسعید فطر، راهپیمایی 22 بهمن، روز جهانی قدس و بسیاری از این برنامه ها همه زمینه هایی هستند که چشم شاهد حضور هزاران نه، بلکه میلیونی مردم است. اجتماعی که با هدفی خاص و مشترک عده زیادی را گرد هم می آورد و خلق این تصاویر نشان می دهد که آحاد این جامعه همان ها هستند که در جامعه جهانی به عنوان نظام جمهوری اسلامی شناخه شده اند.

 

اما در این میان سوالی به ذهن متبادر می شود اینکه گاهی تصور براین است که قشر غیر مذهبی با ظواهر و رفتارهای متعارض و متناقض با هنجارهای اجتماعی و مذهبی، در جامعه رو به کثرت است اما اجتماعاتی از جمله نماز عید فطر خلاف این موضوع را نشان می دهد. اما به راستی چه دلیلی سبب می شود چنین تصوری قوت بگیرد؟

 

زندگی دوزیستی آفت جامعه اسلامی

حجت الاسلام حسن غفاری فر در این خصوص می گوید: آنچه در عرصه کنشگری اجتماعی از سوی مردم رخ می دهد باید در ظرف مکانی و زمانی خودش مورد بررسی قرار گیرد، بدان معنا که اقشار مردم در شرایط مختلف رفتارهای متفاوتی دارد.

 

این کارشناس جامعه شناسی معتقد است مردم در فعالیت های اجتماعی در سه دسته جای می گیرند؛ نخست مردم معتقد و مذهبی هستند که اکثریت جامعه را به خود اختصاص می دهند. این دسته از جامعه در پوشش، پیرایش و رفتار خود مقید به حفظ حریم های دینی و شرعی هستند؛ دسته دوم را گروهی تشکیل می دهند که در اصطلاح نوع زندگی دوزیستی را برای خود برگزیده اند بدان معنا که بسته به محیطی که در آن قرار می گیرند سبک زندگی خود را در ظواهر و رفتار خود تغییر می دهند؛ دسته سوم هم که اقلیت جامعه را تشکیل می دهند کسانی هستند که در پوشش، پیرایش و رفتار خود هیچ تقید و محودیتی قائل نیستند.

 

وی در ادامه می گوید: در اجتماعاتی مثل نماز باشکوه عید فطر و یا راهپیمایی 22 بهمن و روز جهانی قدس و اجتماعاتی از این دست طبیعی است که اکثریت مردم را در تمام کشور در صحنه حاضر می بینیم و این از آن جهت است که مردم معتقد و متدین و مذهبی برای مکان ها و زمان هایی که حضور پیدا می کنند دلیل دارند.

 

به گفته حجت الاسلام غفاری فر، افرادی که شامل دسته سوم بودند از آن جهت در جامعه پررنگ تر دیده می شوند که خلاف جهت دیگران حرکت می کنند و چون در اقلیت هستند به چشم می آیند.

 

وی پرسه زدن های بی هدف در خیابان ها و برخی محیط های خاص را عامل پررنگ جلوه دادن حضور افراد غیر مذهبی و دسته سوم در جامعه می داند ومی افزاید: همیشه لکه سیاه روی پیراهن سفید مشخص تر است همین موضوع درباره افراد با مظاهر مذهبی ضعیف تر هم در جامعه بیشتر جلوه دارند.

 

به اعتقاد این کارشناس جامعه شناسی فرهنگ مهاجم و سستی در برابر مذهب و اعتقادات سبب شده تا سبک زندگی دوزیستی در زندگی برخی افراد رخنه کند و ترویج یابد و این همان خطری است که مسئولان باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند، چرا که غالب جامعه ایران مذهبی هستند اما با ترویج بی تفاوتی سبب می شود این سبک زندگی رواج یابد و در نتیجه آن دسته سوم هم بیشتر می توانند در جامعه بروز و ظهور پیدا کنند.

 

وی با تاکید براینکه سبک زندگی دوزیستی علاوه براینکه سبب بی تفاوتی انسان به برخی بی قیدی ها می شود از دیگر سو سبب می شود افراد در برابر برای اعمال خود احساس مسئولیت نکنند در ادامه می گوید: حجاب یکی از مسائلی است که بیشتر خود را در جامعه و ظاهر افراد نمایان می کند ولی عفاف مسئله بالاتری است که باید در جهت حفظ ان کوشید.

 

حجت الاسلام غفاری فر تصریح می کند: عفاف فراتر از حجاب و پوشش است، عفاف در تمام مظاهر دینی در عمل، رفتار و گفتار ما باید همواره مورد توجه باشد چرا که با حفظ عفاف انسان ها می توانند بسیاری از چالش هایی که در زندگی دارند را مدیریت کنند.

 

برای توضیح بیشتر این موضوع لازم است که تفاوت میان حجاب به عنوان حریم ظاهری و عفاف مشخص شود.

 

تفاوت میان حجاب و عفاف

دو واژه حجاب و عفاف در اصل معنای منع و امتناع مشترک اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است،‌ تفاوت بین ظاهر و باطن است؛‌ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ‌ولی منع و بازداری در عفت،‌ مربوط به باطن و درون است؛‌ چون عفت یک حالت درونی است، ‌ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی های عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثر متقابل است. بدین ترتیب که هر چه حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر باشد،‌ این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش تری دارد و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می گردد.

 

برای شناخت ابتدایی هر مفهوم در هر زبان با مراجعه به  کتب لغتنامه می توان به معنای قابل درک و فهم آن موضوع در هر زبان پی برد در همین راستا عفّت و عفاف در صفحه 618 جلد دوم  ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن به معنی  حاصل شدن حالتى براى نفس و جان آدمى كه به وسیله  آن از غلبه و تسلّط شهوت جلوگیرى می‌‏شود و مُتَعَفِّف: كسى است كه چنان حالتى از عفّت را در اثر تمرین و زحمت حاصل مى‏كند؛ و اصلش بسنده كردن در گرفتن چیز اندك است كه در حكم ته مانده شیر در پستان است. و اسْتِعْفَاف: طلب عفّت و پاكدامنى و باز ایستادن از حرام است.

 

در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم نیز حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است همان  گونه که تقوی حفظ نفس از ارتکاب به محرمات، خلاف و عصیان، نیز معنا شده است.

 

همان  گونه که مشاهده می  شود به رغم معنای الکن و ناقص جاافتاده از عفّت و عفاف در میان عامه (امروزه در جامعه عفاف و عفت در معنای پوشش مخصوصا چادر و آن هم مختص زنان فهم می  گردد.)، بار معنایی و عمق آن از ثقالت و وزانت خاصی برخوردار است.

 

بنابراین عفاف نه به معنای پوشش ظاهری بلکه به معنای حالتی نفسانی است که از غلبه و تسلط شهوت و تمایل نفسانی جلوگیری می  کند و این امر نتیجه  ای جز عدم ارتکاب به گناه و خطا را در بر نخواهد داشت. نکته  ی قابل تأمل آن است چنین حالتی که استمرار آن صورت «ملکه» را در درون انسان در پی خواهد داشت، جنسیت نداشته و هم در مورد زنان و هم مردان صدقیت پیدا می کند.

 

برپایه این تعارف می توان به این نتیجه رسید که در یک جامعه دینی آنچه سبب می شود علاوه بر ظواهر باطن آن جامعه معرف دینی بودن آن جامعه باشد حفظ عفاف است که معنایی فراتر و عمیق تر از حجاب و پوشش بر اساس اعتقادات را در برمی گیرد. عفاف در جامعه مسئولیتی در افراد ایجاد می کند که براساس آن فرد فرصت بروز ظهور افراد بی قید و بی تفاوت به اصول مذهبی را در جامعه کمرنگ تر می کند و همه افراد را در حفظ اصول و ارزش ها مسئولیت پذیرتر می کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
الکی مثلن من سبزم
United States of America
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
ما بی شماریم سر و تهمونو جمع کنی به 3 تا میدون نمیرسه :))
61
3
9 دی
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
زنده باد نهم دی ماه
mj
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
دادا راهپیمایی سکوتشون تو میدون ازائی حدود 5 ملیون بودن شهرای دیگه هم هیچی
علی
۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
خخخخخخخخخخخخخخخخخ
داداش چی چی زدی ؟؟؟؟شنیده بودم ادم توهم بزنه خیلی چیزا رو جور دیگه میبینه اما نه اینقدر!!! 5 میلیون ؟!!! نکنه وقتی داشتی میشمردی با انگشتات حساب کردی ؟؟؟؟؟!
moh3n
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
خیلی خوب بود...
أجرکم عندالله
3
0
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
یعنی منظور مقاله نویس از زندگی دوزیستی اینه که برخی افراد در مراسم معنوی از حجاب اسلامی و در خیابان گردی از پوشش نامناسب استفاده میکنند؟
البته اینم یک نظر هست ولی باید با تحقیق و آمارگیری به نتیجه رسید.من به نظرم این تئوری خیلی درست نیست چون یک نوع ریا محسوب میشه و طبیعت خیلی از افراد اینگونه نیست.
به نظرم اونی که توی خیابون توی چشم هست کسانی هستند که ذاتا خیابان مترکن هستند و جماعت مذهبی ما معمولا اهل خیابون مترکردن نیستند و مگر برای رفع حاجت بیرون می آیند.جماعت خیابان مترکن معمولا درخیابانها اوقات خودشون رو صرف میکنندو جماعت مذهبی ما بیشتر در پوشش هستند.
1
1
حسين
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
با بخش ابتدايي نظر شما مخالفم چون يه همچين رفتاري زياد به چشم مياد و اون جوري كه من از نظز شما برداشت كردم يعني ما هيچگونه ريا در جامعه خودمون نداريم؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
آره خب.
متاسفانه خیلی از مذهبی ها برای تفریحاتشون کمتر توی جامعه ظاهر میشن...
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
تا زمانی که برای ازدواج دائم و موقت سنگ اندازی بشه و
"عفت" را "رهبانیت" ترجمه کنیم این مشکلات خواهد بود و بر آن افزوده هم خواهد شد
ازدواج جوانان (دائم و موقت) باعث حفظ عفت و غیرت در جوانان می شود
9
3
ناشناس
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
بخشید اشتباهی منفی دادم....مثبت
مبارز
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
سلام واقعا میدونی عفت و رهبانیت یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟میشه تعریفشون کنی؟؟؟؟؟؟؟
چه ربطی به ازدواج داره آخه؟؟؟اینا غرب زدن!!!!!!خواهشا یکم فکر کنم!!!!!علت زیاد شدن طلاق بدحجابیه نه زیادشدن طلاق علت بدحجابیه!!!!!برو یه چندتا کتاب روانشناسی بخون اون موقع درک میکنی چی میگم!!!!!اکثرشون مشکل کمبود اعتماد به نفس دارن!!!
باطن من خیلی از ظاهر اینا زشت تره
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۵
البته اینها هم یک نقصی دارند نقص اینها ظاهرشان است نقص ما باطن ماست
اما جالبه چند وقت پیشا اتفاقا یک کارشناس همینو میگفت میگفت بی حجاب ها بیشتر از با حجاب ها نیستند منتها علت این است که بی حجاب ها ترددزیادی در خیابانها دارند ولی خوب بانوان محجه خیلی بیرون نمی آیند ولی در مثلا عاشورا می بینیم که تعداد بانوان بد حجاب (حالا به اصطلاح ما) خیلی کمترند.
2
1
مبارز
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
سلام دوست عزیز
گناه آشکار باعث میشه بقیه هم جرات گناه کردن پیدا کنن!!!!!!!!!متوجه ای؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظرت اول چند نفر بدحجاب بودن؟؟؟؟چرا الان بیشتر شدن؟؟؟؟
باطن ما به خود ما مربوطه ولی ظاهر ما به همه،یه بدحجاب میتونه چندتا جوونو گمراه کنه!!!یه سرچ بزن ببین آمار تجاوز چجوریه؟؟؟ چرا تجاوز زیاد شده؟؟دلیلش همینه طرف دختره رو میبینه تحریک میشه شهوت بر فکرش مسلط میشه اون موقع میره تجاوز میکنه دزدی میکنه آدم میکشه!!!!!!!!!
ظاهر ما در این دنیا مهم تراز باطنه، در آخرت باطن و ظاهر ما به کار میاد!!!!در ضمن میشه ظاهر و باطن تاثیر مستقیم بر هم دارن
مهرداد
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
از کوزه همان تراود که دراوست...
سرباز روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
بسیار عالی بود خیلی وقت بود که دنبال چنین گزارشی بودم که مطالعه کنم.

این هم اضافه کنید که تا صحبت از حقوق شهروندی میشه بعضاضاً در جامعه حق رو الان به همین قشر اقلیت هنجار شکن میدن.
چـــــــــرا
3
1
مبارز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
سلام این اقلیت که شما میگین غده های سرطانی هستند که باید با جراحی مناسب از بین بروند وگر نه بدن جامعه فاسد شده و جامعه نابود میشه
قابل توجه اونایی که بیکار نشستن و هیچ اقدامی نمیکنن
7
1
AZAD
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
بسیاری از مدیران ومسئولین دراین روزهای بخصوص که مظهر بروز وظهور انقلابی بودن و ولایی بودن است، ایشان به سراغ باغ وویلاها وباغداران خود میروند!!
1
0
علی
Spain
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
...
اگه تو یه محل یه جوووووووون معتاد شد اول تقصیر مومن محله اس
بله کاملا درسته وقتی موووووووووووومن منفعل باشه و اون تحرک حسینی رو نداشته باشه میشه این
هر وقت کامل فهمیده نشه اینجور میشه دین ضبط و بسط پیدا میکنه تو چند تا چیز محدود
گردن همه مون گیره
1
0
ناشناس
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
همه اونایی که مقید به حجاب وعفاف نیستن با آرایش و خودنمایی واسه این که خودشون رو به نمایش بزارن میان خیابون.اما اونایی که مقید به رعایت حجاب در اجتماع و بیرون از خانه هستند اکثر وقتشون رو با انجام کارهای مفید سر میکنند و وقت چندانی واسه خیابون گردی ندارن و کمتر تو خیابون دیده میشن واسه همینه که ما حس مینیم افراد با حجاب تو جامعه کم هست.واگر یه بی حجاب از کنارتون رد بشه و شما حدقل تذکر لسانی ندید مسئول در قبال خدا هستید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
تا زمانی که به اسم ازادی و دفاع از حقوق زن به مرد ظلم بشه و 2 سال بفرستنش سربازی و هزار تا چیز دیگه و هر جا کاری داشتن احضارش کنن و بعدنم که ازدواج کرد باید طبق قانون کارگر خونه باشه(تراکتور) و پول بیاره خونه و اونوقت طبق قانون زن مجبور نیست تو خونه یا بیرون کار بکنه چون بهش ظلم میشه و از اون طرف هزار تا حق دیگه از جمله مهریه و نصف مال مرد داره مگه پسرا مرض دارن برن دنبال ازدواج مگه عقلمون کمه "اونوقت این مشکلات ایجاد میشه " عزیزان راه رو اشتباه رفتیم راه اسلام واقعی رو
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
مشکل این بدحجابی ها ازدواجه که اونا رو مجبور میکنه اینجوری خودنمایی بکنن و مشکل افزایش تجرد هم قوانین اشتباهی که مطابق با اون مرد ها به یک نوع کارگران بی مزدی تبدیل میشوند برای پادشاهی زنان ( طبق قانون هزینه زندگی و تامین مسکن بر عهدهی مرد هست در صورتی که در زندگی هیچ هزینه و وظیفه ای به عهده زن نیست و هر چه به جلوتر میرویم وضع بدتر میشود زیرا جامعه زنان کسانی را به عنوان نماینده دارند که در مورد مسائل انان بحث کنند و لی مردان نه) امیدوارم برای اینده ملت هم که شده این تفکر مسئولین شود که به دنبال اسلام واقعی باشند با احکام خودش نه اسلام با ویرایش غربی
0
0
آتوسا
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
1)مادرمونده شوهر نیستیم و بی حجابی میتونه تربیت خانوادگی باش...پس انقد خودتونو تحویل نگیرید.2)اینا قوانین اسلامیه و بهتره شما با یکی ازدواج کنی که کاملا با وظیفه همسرداری و... آشنا باشه3)بعدشم اتفاقا خود شما پسرا واقعا مرض دارید چون یکیو میگیرید که از دور آدم میبینه میفهمه چه حیف نونیه با شونصدتا سکه که نمیتونید تاآخر عمرتون بدید!!!!درنتیجه مجبورید منت نازو اداشو بکشید که یه وقت بدبخت نشید...نتیجه اینکه شماها هول ازدواجید که آخرش این میشه....
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
این حجابم چه پربحثه ها...یه سایت بزنید همدیگرو قانع کنیم شاید یکی هدایت شد....!!!!ولی این دخترا اصن معلوم نیست چی توذهنشون میگذره یکی از آشناها فردای عروسی زنش رفت دنبال طلاق و مهریه.....آخههههههههههههه چرااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!دیگه جداشدن، بیچاره با کلی مهریه...آخرشم نفهمیدیم پیچوند مهریرو یا نه!
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار