به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از شاتا؛ «محمد رضا نعمت زاده » در دیدار دست اندکاران صنعت فرش افزود: علاوه بر انجام اقدامات لازم برای توسعه بازار داخلی فرش و ایجاد انگیزه های لازم بر استفاده آن در آحاد مردم ، باید به فراسوی مرزها نیز توجه داشته باشیم و سهم خود را در صادرات فرش دستباف افزایش دهیم.
به گفته نعمت زاده ؛ افزایش مشوقهای صادراتی ، برند سازی ، انجام تبلیغات گسترده و تشکیل کارگروههای تخصصی میتواند علاوه بر بازار 80 میلیونی داخلی کشور باعث افزایش سهم صادراتی فرش کشور باشند.
وی در توضیح تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه فرش گفت: یک از کارگروهها می تواند ؛ کارگروه تدوین مقررات و آیین نامه ها و اصلاحات آن باشد که با تصویب مجلس شورای اسلامی و دولت ، کار صادرات فرش را تسهیل و روان تر می کند همچنین ایجاد کارگروه تبلیغات در رسانه های خارج از کشور با همکاری صاحب نظران میتواند برای این صنعت موثر باشد.
نعمت زاده همچنین بر ایجاد سایت تخصصی جهانی فرش به منظور معرفی و عرضه تجارت الکترونیکی فرش تاکید کرد.
وزیر صنعت،معدن وتجارت، هنر- صنعت فرش را مردمی ترین و تاریخی ترین صنعت ایران دانست و گفت: نباید این هنر- صنعت دولتی شود و در این راستا بخش خصوصی و تشکل های فرش باید فعالانه عمل کنند.
نعمت زاده همچنین گفت: باید به دنبال رضایت مشتری باشیم که اگر فرش ما خوب به فروش برسد و بازار پیدا کند، همه ارکان تولید و تجارت فرش از بافنده تا تاجر سود خواهند برد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان فرش گفت: بخشی از مشکلات از جمله افول اقتصاد برخی از کشورها و بحران های جهانی از دسترس ما خارج است اما برخی از مشکلات در اختیار ماست که باید با همراهی هم در رفع آنها بکوشیم.
وی با تاکید بر لزوم فعال شدن اتحادیه های صادراتی فرش گفت: درباره نمایشگاه های خارجی و تبلیغات، حاضر به همراهی هستیم و بخش خصوصی خود نیز باید مشارکت داشته باشد
برپایه این گزارش ؛ «حمید کارگر »رییس مرکز ملی فرش ایران ثبت جهانی 10 منطقه جغرافیایی فرش ایران، قرار گرفتن لغو تحریم واردات فرش ایران به آمریکا در توافق وین و نیز تملک ساختمان قدیمی شرکت سهامی فرش ایران از سوی مرکز ملی فرش ایران در کنار نامه نگاری ها و پیگیری های مستمر وزیر صنعت، معدن و تجارت، از جمله اتفاقات مثبت ماه های اخیر است.
براساس این گزارش ؛ در این نشست صادرکنندگان فرش دستباف ایران به طرح دیدگاه های خود در حوزه های مختلف مرتبط با این هنروصنعت پرداختند. که مهمترین آنها شامل :لزوم تبلیغات هوشمندانه و گسترده در خارج از کشور، ضرورت تداوم معافیت مالیات بر ارزش افزوده فرش، نیاز به برقراری مجدد مشوق های صادراتی، ضرورت دعوت از آمریکاییان برای سفر به ایران، تقویت مرکز ملی فرش ایران و افزایش بودجه آن به ویژه در حوزه تبلیغات، ضرورت فهرست شدن نمایشگاه های معتبر برون مرزی و تعیین و تاییید صلاحیت شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها و ایجاد یک پایگاه جامع اینترنتی برای فرش ایران بود.