به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، سید مهدی ابطحی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست شبکه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای منطقه ۶، تبادل نظر پیرامون مسائل پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشکدهها، پارکهای علمی و فناوری، بنیادها، سازمانها و مراکز آموزشی منطقه ۶ کشور را مهمترین هدف برگزاری این نشست عنوان کرد.
وی افزود: معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در این نشست به بررسی اقدامات انجام گرفته در زمینه بیانیه چهل و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها خواهند پرداخت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به برنامههای راهبردی در راستای سند علم و فناوری کشور، جهاد مستمر علمي با هدف كسب مرجعیت علمي و فناوري در جهان، ارتقاء جايگاه جهاني كشور در این عرصه و تبديل ايران به قطب علمي و فناوري جهان اسلام، توسعه علوم پايه و تحقیقات بنیادي، تولید علم و توسعه نوآوري و نظريهپردازي، دستیابي به علوم و فناوريهاي پیشرفته و بهینهسازي عملكرد و ساختار نظام آموزشي و تحقیقاتي كشور را از جمله مهمترین برنامههای سند علم و فناوری کشور عنوان کرد.
ابطحی تصریح کرد: حاكمیت مباني، ارزشها و اخلاق اسلامي در نظام آموزش عالي و تحقق دانشگاه اسلامي، تقويت عزم ملي و افزايش درك اجتماعي نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوري، ايجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالي با ساير بخشها، گسترش همكاري و تعامل سازنده در حوزه علم و فناوري با ساير كشورها و مراكز علمي و فني معتبر منطقه اي و جهاني به ويژه جهان اسلام، همراه با تحكیم استقلال كشور از دیگر مهمترین برنامههای این سند ملی میباشد.
وی با اشاره به توانمندیهای علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، ارتقاء ۷۸ پلهای رتبه این دانشگاه در شاخص مرجعیت علمی و کسب رتبه نخست در بین دانشگاههای ایران، ارتقاء ۱۰ پلهای رتبه دانشگاه در شاخص دیپلماسی علمی، ارتقاء شاخص IF نشریه بین المللی JAFM از ۵۰۵ هزارم در سال ۲۰۱۳ به ۷۴۶ هزارم در سال ۲۰۱۴، همکاری باIPM ، رشد فعالیتها و توجه به کرسیها و طرحهای پژوهشی علوم پایه و تحقیقات بنیادی را بخشی از فعالیتهای دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی عنوان کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیتهای علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزههای فناوری زیستی، الکترونیک، اطلاعات و ارتباطات، نانو، انرژی، محیط زیست و ایمنی، مدیریت آب و فناوری هوافضا؛ این برنامهها را در راستای دستیابي به علوم و فناوريهاي پیشرفته مطابق با سند علم و فناوری کشور ارزیابی کرد.
ابطحی تربیت نیروهای انسانی خلاق، توسعه علمی، ثروت آفرینی و حفظ منابع طبیعی را مهمترین برنامههای دانشگاهها و پژوهشگاههای نسل سوم قلمداد کرد.
وی افزود: توجه به پژوهش های مأموریت گرا و جهت دار و توقف فعالیتهای بی ثمر درحوزه پژوهش، افزایش اثربخشی و کارآیی فعالیتهای پژوهشی و فناوری اعضای هیأت علمی، استفاده بهینه از منابع موجود، فراهم کردن زمینه لازم جهت برنامهریزی مدون و دقیق اعضای هیأت علمی، بسترسازی مناسب برای ایجاد ارتباط سالم با صنایع و دستگاههای اجرایی برای انجام تحقیقات موردنیاز، تقویت زیرساخت های پژوهش و فنآوری دانشکدهها، توجه به موقعیت خاص دانشگاه و تعامل مناسب با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از جمله برنامههای این دانشگاه برای رسیدن به اهداف ذکر شده است.
در ادامه این نشست، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی منطقه ۶ کشور به تبادل نظر در پیرامون مسائل پژوهشی و فناوری و ارائه برنامههای پیشنهادی در این حوزه پرداختند.
در تقسیمبندی جدید منطقه ۶ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور؛ استانهای یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری با حضور دانشگاههای صنعتی اصفهان، یزد، هنر اصفهان، کاشان، شهرکرد، آیت الله حائری، اردکان و دانشکدههای فنی و مهندسی گلپایگان، هنر نائین، منابع طبیعی و علوم زمین آران و بیدگل قرار دارند.
همچنین پارکهای علم و فناوری استانهای یزد، چهارمحال و بختیاری، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، مرکز آموزش عالی خوانسار، مرکز آموزش عالی دولتی شهید مدرس شهررضا، مجتمع آموزش عالی فارسان و دانشگاههای غیر انتفاعی نیز در منطقه ۶ دانشگاهی کشور هستند.