به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،فرهادی در مراسم آئین نکوداشت اساتید نمونه که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: بیش از هر چیزی مسئله فرهنگ سازی یا آگاه کردن کلیه ردههای مختلف مسئولان کشور در امر توجه به علم و دانشگاه آموزش و پژوهش مهم است با این سرعت رشدی که دنیای علم دارد صحبت از اقتصاد دانش بنیان به میان آمده است.
وی افزود: علوم انسانی باید نقش گستردهای داشته باشد و کاربردی کردن آن مطرح است.
وزیر علوم گفت: امیدواریم با برنامههای موجود و نقشه جامع علمی کشور سیاستهای کلان علم و فناوری و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه به بیش از ۱۰ حکم درباره علم و فناوری بیان داشتند بتوانیم در این خصوص گام برداریم.
وی درباره وضعیت علمی کشور گفت: ما در سال ۲۰۱۱، ۳۱ پارک علم و فناوری داشتیم که الان ۳۶ به افزایش یافته ۲۳ مرکز رشد در این دو سال اضافه شده و از نظر رتبه علمی به استناد پایگاه اسکوپوس رشد دو پلهای علمی آن را در دولت یازدهم داشتیم و در پایگاه ISI از ۲۱ به ۱۸ رسیدیم.
فرهادی در ادامه بیان داشت: سهم ما در تولید علم دنیا ۱. ۶۳ است که در ۲۰۱۳، ۱. ۳۵ بوده است. مسئله کیفی را در دستور کار قرار دادهایم و نیازمند آمایش آموزش عالی هستیم که قرار است به زودی تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی شود و ممکن است تجمیع، ادغام، انحلال و جابه جایی هم داشته باشیم.
وی به ماموریت گرا کردن پژوهشها اشاره کرد و گفت: ماموریت گرا کردن و تقاضا محور کردن پژوهشها مدنظر ماست و البته به دنبال بین المللی کردن آموزش نیز هستیم در برنامه ششم توسعه به بعد سه برنامه اساسی برای ارتقای دانشگاهها در اشل بین المللی به جد دنبال میشود و احکام آن تا حدودی تثبیت شده است.
فرهادی در ادامه گفت: توجه به آموزشهای علمی و مهارتی و کاربردی مدنظر ماست و به تاکید و دستور مقام معظم رهبری سهم ما از DDP باید در افق چشم انداز به چهار درصد برسد و لذا باید حداقل در برنامه ششم توسعه به دو درصد برسد.
وی با تاکید به نقش موثر اساتید در برنامه ششم گفت: حضور و نقش موثر اساتید در برنامه ششم و تصمیم گیریها حائز اهمیت است ما نیاز به بازبینی قوانین و مقررات در همه ابعاد حتی جلب اساتید داریم آئین نامه جدید ارتقای هیئت علمی را ابلاغ کردیم و خیلی موارد اصلاح شده است.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد تحقیقات ما باید علمی باشد و ۸۰ درصد آن توسعهای و کاربردی باشد که مسائل کشور را حل کند بخش غیر دولتی هم باید به جد تغییر کند و امور پژوهشی، آموزش عالی، تولید و تجاری سازی باید تغییرات اساسی کند چرا که در بحث تجاری سازی ما نقصهای بزرگی داریم.