آیتالله جوادیآملی گفت: دنیا جای بدلیسازی و بازار این کار است، از توحید گرفته تا ایمان، یکی سقیفه را جای غدیر مینشاند و یکی منافق است و میگوید مؤمنم، لذا باید حواسمان جمع باشد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیتالله عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر در مسجد اعظم گفت: اگر کسی ولی خدا را حُبًّا لِّلّهِ دوست داشت به مقام افضل رسیده است.
وی افزود: اکثر مردم دستور ائمه را "خَوفاً مِنَ النّارِ شَوقاً إلَی الجَنَّةِ" اطاعت میکنند و دسته کمی هستند که از روی دوستی این کار را بکنند، در حالی که آفرینش عالم و آدم را قرآن بر اساس دوستی و محبت بیان میکند.
این مفسر قرآن اظهار کرد: اساس آفرینش بر روی محبت است و فرمود اگر دوست خدا هستید پیرو دوست خدا باشید تا در مدار آن به محبت خدا برسید، شما دوست خدا باشید از روی حب. بنابراین اطاعت از رسول و ولی هم باید از روی محبت باشد نه خوفا من الجهنم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر این مسئله از روی خوف و شوق باشد حُبًّا لِّلّهِ نخواهد بود، نه اینکه فرد اگر از روی تکلیف اطاعت کرد به بهشت نرود. افضل برای افراد این است که حُبًّا لِّلّهِ باشد و کسی که ترک این کار بکند ترک افضل کرده است.
وی افزود: افضل خصوصیات اخلاقی برای فرد این است که بداند در محضر و مشهد خداست و از لوازم این مسئله اطاعت از رسول الله(ص) و ائمه(ع) است.
این مفسر با اشاره به روز 24 ذی الحجه با عنوان روز مباهله گفت: این روز از پربرکتترین ایام است، آیا در ذهن شما میآید کسی را که منکر شود که علی (ع) در مباهله بود یا خیر، ولی برخی این را صریحا منکر شدند. قاضی عبدالجبار که از بزرگترین متکلمان اهل سنت است میگوید علی(ع) در مباهله نبوده و خیلی از افراد هم گفتهاند درست گفتی به همین دلیل ما باید این روزها را گرامی بداریم زیرا مباهله که مخفیانه نبود و علی در مدینه بود، وقتی چنین صحنهای در مهمترین کتاب کلامی اهل سنت انکار شود پس این انفسنا کیست؟ مگر علی نبود.
وی افزود: در جهان دنیا یا انکار است یا بدلیسازی است، که برای اولیاءالله اتفاق افتاد. وجود پیامبر(ص) اصرار دارد بگوید علی جان من است. در یک جلسه رسمی از پیامبر درباره صحابه پرسیدند، ایشان به امام علی(ع) اشارهای نکرد گفتند چرا به علی(ع) اشاره نکردید، فرمود شما از صحابه من پرسیدید از خود من که سؤال نکردید علی خود من است، نفس من است و آن وقت این را برخی منکر شدند. اینکه ذکر و دعا و ... در این روز مستحب است برای همین است.
این استاد حوزه تاکید کرد: دنیا جای بدلیسازی و بازار این کار است از توحید گرفته تا ایمان، آمار متنبیان از نبی کمتر نیست یکی سقیفه را جای غدیر مینشاند و یکی منافق است و میگوید مومنم، لذا باید حواسمان جمع باشد.
این مفسر قرآن تصریح کرد: درست است که باید از ائمه(ع) اطاعت کرد، ولی باید از روی دوستی باشد و محبت اصل باشد، وگرنه هر فردی مال و فرزند و ... را دوست دارد ولی علاقه به اهل بیت باید اصل باشد و اگر به مال و فرزند علاقه داریم در این مسیر باشد.
وی تاکید کرد: محبت هر دو نمیشود زیرا یک چشمه است که جایش مستقر است و نمیتوانیم ما هم به خودمان و هم به علی و اولاد علی محبت داشته باشیم، زیرا در یک دل دو محبت نمیگنجد، ما باید در عبادت خدا موحد و در اطاعت از رسول و ائمه هم موحد باشیم، چون دو تا بالاصل نداریم، یکی اصل است و یکی تبع و اصلاً امامت معنایش همین است .
این مفسر قرآن گفت: زمخشری از بزرگان اهل سنت در عبارتی گفته است همان طور که در تشهد، درود بر پیامبر وجود دارد باید به علی هم درود بفرستیم و هم در جای دیگری نقل کرده است بوی بهشت را دشمن علی و اولاد علی استشمام نمیکند. این را مخالف ما گفته است. همچنین فخررازی گفته است که اگر منظور از «آل»، علی و اولاد او هستند و به هر تفسیری که آن را تفسیر کنیم علی و اولاد علی داخل در آن هستند.
کلام بسیار دقیق است.
برخی سالهای پیش (غدیر خوانی) در صدا و سیما پخش میشد. چرا تعطیل شد؟
الان وهابیت غدیر را انکار می کند. باید غدیر خوانی مثل دعای عرفه و مثل محرم امری شایع شود تا صدایمان را به دنیا برسانیم.
ما درباره غدیر حرف و ادعا داریم. باید ادعایمان و حرفمان را همه بشنوند.
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
برخی سالهای پیش (غدیر خوانی) در صدا و سیما پخش میشد. چرا تعطیل شد؟
الان وهابیت غدیر را انکار می کند. باید غدیر خوانی مثل دعای عرفه و مثل محرم امری شایع شود تا صدایمان را به دنیا برسانیم.
ما درباره غدیر حرف و ادعا داریم. باید ادعایمان و حرفمان را همه بشنوند.