آخرین اخبار:
کد خبر:۴۴۸۸۴۸

برگزاری نشست بررسی «چالش‌های توسعه علمی در ایران» در دانشگاه صنعتی اصفهان

نشست بررسی «چالش‌های توسعه علمی در ایران» در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه صنعتی اصفهان، در نشست بررسی «چالش‌های توسعه علمی در ایران» که توسط  دفتر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، ابعاد مختلف دو مفهوم مهم توسعه و علم و تحولات مربوط به آن ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در ابتدای این نشست بهروز ارباب شیرانی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته و در حال انجام در راستای طرح تدوین برنامه تحول این دانشگاه، از ایجاد فضای مناسب در این زمینه ابراز خرسندی کرد.

 

وی افزود: در این خصوص تا کنون بیش از ۹۰  جلسه، ۱۳۰۰ نفر ساعت کار و ۲۸۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی در قالب‌های مختلف برگزار شده است.

 

در ادامه منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف با ارائه مثال هایی از روند پیشرفت علم و توسعه علمی کشور در قرون گذشته، به بررسی ابعاد مختلف توسعه علمی در کشور پرداخت.

 

وی با انتقاد از کمبود بودجه پژوهش و تحقیقات در کشور به ذکر چند نمونه از تجربیات شاخص علمی گذشته و مقایسه آن با وضعیت فعلی کشور پرداخت و افزود: حضور بیش از ۱۰۰ منجم ابزار ساز از مناطق مختلف در گذشته در رصدخانه مراغه از افتخارات علمی ایران است که در شرایط کنونی چنین امکانی وجود ندارد.

 

استاد دانشگاه صنعتی شریف دستیابی به توسعه کلی به شیوه پیاده سازی یک علم به تنهایی را توهم دانست و به تشریح موضوعاتی چون ماندگاری در توهم، عصرگذار به آگاهی در دانشگاه تهران، عصرگذار به آگاهی در پژوهش و کیفیت دانش‌آموختگان پرداخت.

 

این محقق برجسته علم فیزیک و کیهان شناسی با بیان خاطراتی از مرحوم مجتهدی در تأسیس دانشگاه صنعتی شریف به بخشی از اساسنامه این دانشگاه در ۵۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: داشتن مدرک دکترا به تنهایی، حتی اگر از بهترین دانشگاه‌های دنیا اخذ شده باشد برای رسیدن به مقام استادی در دانشگاه‌ها کافی نیست.

 

منصوری در ادامه به بیان بخشی از موضوعات کتاب «سندرم دوره نقل، چالش‌ها!»، پرداخت و تصریح کرد: مجموعه نابهنجاری های ناشی از تصور سطحی از مفهوم مدرنیته و علم، آموزشگاه به جای پژوهشگاه و دانشگاه، پدیده دانشمند سیاسی و رسانه‌ای و محفلی و همچنین رایج شدن انتحال و نبود هنجارهای اخلاقی علم از جمله مهم‌ترین موضوعات بررسی شده در این کتاب است.

 

وی با تأکید بر این که حل این سندرم نیاز به زمان دارد افزود: متأسفانه در ایران در مفهوم علم دچار توهم کامل هستیم.

 

استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با ارائه چالش‌های گوناگون در سطوح مختلف علم تصریح کرد: علاوه بر چالش‌ها در سطوح سیاست‌های ملی، وزارتی، دانشگاهی و پژوهشگاهی، با چالش‌هایی تاریخی نیز مواجه هستیم که توهم در شناخت مفهوم علم، توهم در شناخت مفهوم دانشگاه و ابهام در شناخت از خود- قیاس به غیر، از جمله مهم‌ترین آنها است.

 

منصوری با بیان اینکه برنامه‌ریزی راهبردی درصورت قیاس به غیر ناموفق خواهد بود، به طرح سؤالاتی در زمینه برنامه‌ریزی راهبردی پرداخت.

 

در ادامه این نشست اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به طرح پرسش‌های خود در رابطه با طرح تدوین لازم به ذکر است، این نشست به همت دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و در راستای تدوین طرح تحول این دانشگاه برگزار شد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار