به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «پیغامی» استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در نشستی که تحت عنوان «ضرورت تدریس و تربیت اقتصاد مقاومتی» با حضور جمعی از پژوهشگران مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده بود، در رابطه با ضرورت سواد اقتصادی عموم جامعه گفت: از آنجا که یکی از مسائل مهم زندگی عموم جامعه موضوع اقتصاد است ضروری است که دانش آن را فرا بگیریم. حال سوال اساسی که مطرح میشود این است که دانش اقتصادی را کجا باید فرا بگیریم.
رئیس مرکز میان رشتهای علوم انسانی و اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) به اهمیت آموزش علم اقتصاد در آموزش و پرورش پرداخت و عنوان کرد: در آموزش و پرورش علوم شیمی و حرفه و فن و غیره آموزش داده میشود در حالی که درس اقتصاد و حقوق و علوم سیاسی که از دروس مهم و مبتلابه همه ما است آموزش داده نمیشود.
عضو انجمن علمی اقتصاد اسلامی در خصوص عمدی یا سهوی بودن عدم فرا گیزی علم اقتصاد در نظام آموزشی اظهار داشت: به نظر نمیرسد این امر سهوی باشد بلکه این برنامهریزی آموزشی است که غرب نسخه آن را برای ما پیچیدهاست، چرا که در خود آمریکا و اروپا مفاهیم اقتصادی را از ۶ سالگی به کودکان خود آموزش میدهند.
پیغامی افزود: این در حالی است که در ادبیات دینی ما بر لزوم آموزش و فراگیری اصول کسب و کار و معیشت و فقه معاملات پیش از ورود به تجارت تأکید شدهاست و کسی که فقه معاملات را فرا نگیرد احتمال دارد به ورطه حرام بیافتد. لذا آموزش سواد و دانش اقتصادی امری ضروری است که یکی از محورهای فعالیت انجمن اقتصاد مقاومتی قرار دهیم.
عضو انجمن علمی اقتصاد دانان هترودکس یکی از مشکلات جدی جامعه را عدم فهم کلید واژههای اقتصادی از نظر مقام معظم رهبری دانست و عنوان کرد: ایشان مدتها است که کلیدواژه کارآفرینی را مطرح میکنند، اما اگر از غالب افراد جامعه حتی فرهیختگان جامعه که اقتصاد نخواندهاند معنای کارآفرینی را بپرسیم، آن را مترادف اشتغالزایی میدانندحال آنکه کارآفرینی معنای بسیار متفاوتی دارد.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه گفت: واژه دیگری که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتهاند تولید ملی است. اگر معنای تولید ملی و تفاوت آن با تولید داخلی برای عموم جامعه فهم نشود، به راحتی در ذهن جوانان و آحاد جامعه این شبهه را طرح خواهند کرد که در شرایطی که همه دنیا به سمت جهانی شدن پیش میروند، چرا رهبر ایران از انزوای اقتصادی و درونگرایی سخن میگوید؟! بنابراین یکی از ضرورتهای آموزش و تربیت اقتصادی را میتوان ایجاد همفهمی و همافقی با فرمایشات و افق نگاه رهبری، دانست.
عضو انجمن اسلام و توسعه اقتصادی زنده نگه داشتن حافظه تاریخی ملت را در تربیت و آموزش اقتصادی با اهمیت دانست و تصریح کرد: حافظه تاریخی یک ملت است که هویت و شخصیت آن ملت را شکل خواهد داد و پاک کردن حافظه تاریخی ملتها از روشهای جدی و مجرب استکبار در تهی کردن یک ملت و به فراموشی سپردن آرمانها است. یکی از موارد بسیار مهم در ضرورت آموزش و تربیت اقتصادی، زنده نگه داشتن حافظه تاریخی ملت است که بسیاری از احساس فلاکتها و عقبماندگی و عدم اعتماد به نفس در میان جامعه به دلیل فراموش کردن گذشته تاریخی است.
وی پیشرفتهای کنونی در مقابل گذشته را نقطه امید مردم دانست و اظهار داشت: اگر شرایط اقتصادی دهههای گذشته که پدران ما برای ما ترسیم میکردند را با الان مقایسه کنیم، به پیشرفتهای اقتصادی کشور اذعان خواهیم کرد و از شرایط اقتصادی خود احساس رضایت خواهیم داشت.
عادل پیغامی افزود: با یادآوری حماسههای اقتصادی که ملت در طول تاریخ آفریده است احساس ناامیدی در میان جامعه از بین خواهد رفت و باور به اینکه ما میتوانیم در جامعه زنده خواهد شد. این امر یک ضروری است و بخشی از تربیت اقتصادی جامعه، زنده کردن حافظه تاریخی اقتصادی ملت خواهد بود.
عضو انجمن اقتصاد اسلامی یکی دیگر از مشکلات جامعه را ایجاد شبهات اقتصادی دشمن دانست و مطرح کرد: از معضلات امروز کشور، شبهات اقتصادی متعددی است که به دلیل عدم آگاهی کافی و عدم سواد و دقت اقتصادی، بهراحتی در میان افراد جامعه فراگیر میشود. بخش عمده عملیات روانی دشمن در پیشبرد جبهه جنگ اقتصادی، القاء شبهات اقتصادی است که بسیاری از آنها در عین سادگی فرا گیر است.
عضو انجمن علمی اقتصاد دانان هترودکس در ادامه گفت: علت این شبهات بر پایه واقعیاتی ملموس است که باعث میشود حق و باطل به هم آمیخته شود و در بسیاری موارد از ترکیب چند مقدمه حق و چند مغالطه باطل، نتیجه باطلی گرفته میشود و به عنوان یک واقعیت اقتصادی در میان مردم رواج داده میشود. یکی از ضرورتهای بسیار مهم که شما باید به عنوان مبلغین و مدرسین اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار دهید، شناخت این شبهات و پاسخگویی به آن هاست.