به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» خیراله خادمی در خصوص تعیین عوارض در آزادراه ها و استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این بخش، گفت: موضوع افزایش عوارض برمیگردد به دریافت سود سرمایهگذارانی که در این پروژه ها حضور دارند، بنابراین اگر افزایش عوارض هم صورت میگیرد در راستای بازگشت سرمایه در مدت مشخص است.
وی با بیان اینکه برای حضور بخش خصوصی در پروژه ها باید برگشت سرمایه با سود متعارف را برای سرمایه گذار تضمین کنیم، افزود: اگر توقع داشته باشیم که سرمایه گذاران گران بسازند اما عوارض ارزان دریافت کنند، دیگر سرمایه گذاری برای حضور در پروژه ها وجود نخواهد داشت.
معاون ساخت و توسعه راه ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه حمل و نقل در کشور ما مفت است برای همین رشد نمی کند، ادامه داد: باید متناسب با سرمایه گذاری انجام شده برای بخش خصوصی برگشت سرمایه وجود داشته باشد و این درصد که برای عوارض می گیرند، محاسبه درصد سرمایه گذاری و سود سرمایه گذار است.
خادمی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ما در دنیا جزو ارزان ترین کشورها است، گفت: در یک آزادراه یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می شود اما یک خودرو می خواهد ۵ هزار تومان عوارض بپردازد در حالیکه صرفه جویی بنزین این خودرو بیش از این رقم ها است.
وی با علام اینکه برای رشد کشور، کاهش تصادفات جاده ای و توسعه حمل و نقل باید زمینه حضور بخش خصوصی فراهم شود، افزود: باید این فرهنگ در میان بهره برداران به وجود بیاید که وقتی از آزادراهی استفاده می کنیم باید پولش را هم بپردازید چرا که این تنها عامل برای توسعه زیرساختهای کشور است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه پایین بودن نرخ عوارض عدم توسعه حمل و نقل را در آینده به دنبال دارد، گفت: یک جاده ۱۵۰ کیلومتری با ساخت آزادراه به ۹۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند که فقط پول بنزین این خودروها ۱۰ هزار تومان کمتر می شود.
منبع: مهر