به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پرویزرضا میرلطفی، عضو کمیته مرکزی طرح تحول و نوآوری در آموزش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صبح امروز در کمیته آموزش دانشگاه گفت: طرح تحول در آموزش میتواند مقدمهای برای تحول زیرساختی در حوزه تعلیم، تعلم و درمان در نظام سلامت کشور باشد.
وی ادامه داد: در این مسیر بستههایی برای اجرا پیشبینی شده است که یکی از بستههای مهم بسته اخلاق حرفه ای است.
عضو کمیته مرکزی طرح تحول و نوآوری در آموزش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر جایگاه ویژه این بسته که از جمله ضروریترین بستههای تحول در آموزش پزشکی است، تصریح کرد: در حوزه اخلاق جامعه پزشکی واژه ethics بکار میرود واژهای که تداعی کننده مفاهیمی همچون ارتباط مناسب، حمایت، مراقبت، مسئولیتپذیری وهمکاری حقوق گیرندگان خدمت است.
میرلطفی تاکید کرد: باید به این نکته اساسی توجه کرد که این کدها زمانی ارزشمند هستند که با اصولی انسانی و عقلانی توام شوند.
وی ادامه داد: با آغاز بکار کمیتههای اجرای طرح تحول در آموزش، خوشبختانه اقداماتی درخصوص بازمعانی مفاهیم و ایجاد راهکارهایی برای یک اقدام مناسب در شیوههای آموزشی صورت گرفته است.
عضو کمیته مرکزی طرح تحول و نوآوری در آموزش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین گفت: براساس دستورالعمل اجرای بسته اخلاق حرفهای، باید سندی راهبردی بر مبنای اسناد بالادستی همچون سیاست های کلان نظام، اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند چشم انداز ایران 1404 تهیه شود.
میرلطفی بیان داشت: اجرای کامل و منطقی این بسته کلیت و اساس حوزه درمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح، طراحی ابزار و اجرای مطالعات پیمایشی ارزشها، ایجاد ساختار مناسب برای رصد و پایش وضعیت ارزشها و مبانی اخلاقی در دانشگاههای علوم پزشکی است که برنامههای آتی دانشگاه باید در راستای این اهداف اجرا شود.
عضو کمیته مرکزی طرح تحول و نوآوری در آموزش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین طراحی و اجرای مدل بومی برنامههای درسی مبتنی بر ارزش، طراحی و استقرار نظام پایش و ارتقاء ارزشها و اخلاق حرفهای در نظام آموزش پزشکی کشور، تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت برنامه آموزشی هر رشته، تدریج و توسعه زیر ساختهای اخلاق حرفهای را محورهای متعدد این بسته عنوان کرد.