به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از خرم آباد، ثواقب سه شنبه شب در همایش اسلام پس از عاشورا که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت: قیام عاشورا از نظر خلق حماسه های بی بدیل و نمایش هنرهای جاودانه انسانی و ظهور کمالات معنوی و تبلیغ عملی و رسالت الهی بی همتا است.
وی با بیان اینکه قیام عاشورا از نوع قیام های اسلامی، اصلاحی و مقدس در تاریخ اسلام است که پیامدهای آن در بعد سیاسی و اجتماعی در حرکت ها و جنبش هاس سیاسی نمود یافت افزود: یکی از پیامدهای این قیام پیامد الهام بخشی و اثرگذاری است و در طول تاریخ به عنوان یک الگو در بین علویان و شیعیان نمود پیدا کرد.
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان با اشاره اینکه از انقلاب اسلامی ایران نیز می توان به عنوان یکی از پیامدها و نتایج قیام عاشورا نام برد گفت: بعد از پیامبر(ص) دو بینش رهبری دینی و رهبری سلطنت گرا و ملوکیت در تقابل با هم قرار گرفتند و با این حال قیام عاشورا را نیز می توان تقابل بین این دو بینش دانست.
ثواقب با بیان اینکه بینش دین گرا حکومت را به عنوان یک اصل ابزاری برای استقرار دین می داند تصریح کرد: بینش سلطنت گرا و ملوکیتی نیز که پس از پیامبر (ص) شکل گرفت از دین به به عنوان ابزاری برای شکل گیری حکومت بهره می بردند.
وی با اشاره به اینکه کسانی در روز عاشورا در مقابل امام حسین (ع) ایستادند که آیات جهاد بر روی شمشیرهای آنها نقش بسته بود اظهار کرد: از نظر شیعه قیام عاشورا یک قیام استکبارستیزانه است و با این حال در کنار این دیدگاه عده ای نیز این قیام را سیاسی و در راستای تشکیل حکومت و برخی هم آن را قیامی منجی گرایانه، انتحاری و ناآگاهانه، حرکتی فردی و فاقد جنبه اجتماعی، رقابت قدرت، خودخواهانه و انتقام جویانه، ستیزه ای درون خاندانی، قیامی افشاگرانه، خروجی علیه حکومت مستقر و برخی هم آن را قیامی اصلاحی، آگاهانه و با اهداف مقدس دانسته اند.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه در کنار دیدگاههای مطرح شده یک دیدگاه نیز قیام عاشورا را حرکتی دو وجهی با دو وجه سیاسی و باطنی دانسته است گفت: بر اساس این دیدگاه تشکیل حکومت وجه سیاسی و شهادت وجه باطنی قیام عاشورا را شامل می شود.
ثواقب با اشاره به اینکه یک نگاهی هم خود امام حسین(ع) نسبت به قیام عاشورا دارد و در اقع بهترین معرف این قیام هم خود امام هستند اضافه کرد: در وصیت نامه امام حسین (ع) که پیش از خروج از مدینه آن را نوشتند هدف از قیام عاشورا اصلاح امت جدشان، امر به معروف و نهی از منکر و احیا سیره و سنت پیامبر (ص) عنوان شده است.