به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، بهائیان امروز در دومین دوره مسابقات اتوکاپ دانشگاه آزاد مشهد در دانشکده مهندسی این دانشگاه گفت: سابقه خودروهای الکتریکی به سال ۱۸۳۷ میلادی باز میگردد و این امر نشان از این دارد که خودروهای الکتریکی قبل از خودروهای فسیلی ساخته شدهاند؛ اما با توجه به اینکه سوخت خودروهای فسیلی از لحاظ قیمت برای مصرف کننده مقرون به صرفه بوده اقبال مصرف کننده از خودروهای الکترونیکی در طول این سالیان فراز و نشیبهایی داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز مشاهده میکنید در چند سال اخیر اقبال از خودروهای الکتریکی افزایش یافته و این مسئله به این دلیل است که قیمت تمام شده سوختهای فسیلی در طول این چند ساله رو به افزایش بوده است؛ بنابراین میزان اقبال تولید کنندگان و مصرف کنندگان از خودروهای سوخت فسیلی و خودروهای الکتریکی بسته به قیمت تمام شده سوخت آنان میباشد.
رئیس گروه مهندسی خودرو دانشگاه آزاد مشهد در ادامه با اشاره به اینکه انگلستان و فرانسه از خودروهای پاک حمایت کردهاند، گفت: سال ۱۹۹۵ساخت خودروهای هیبریدی را مشاهده کردیم که این خودروها از دو نوع سوخت فسیلی و الکتریکی استفاده میکنند، همچنین در سال ۲۰۱۱حدود ۵۰۰ هزار خودروی nev در دنیا را داشتیم که این امر تابع قیمت مصرف شده سوخت خودروها میباشد.
بهائیان گفت: سوختهای فسیلی در آینده نزدیک تمام خواهند شد، همچنین امروزه مسئولین نیز به دنبال کاهش آلایندههای زیست محیطی هستند؛ بنابراین چارهای جز حرکت به سمت خودروهای پاک وجود ندارد.
وی به دومین دوره مسابقات اتوکاپ در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: توجه به مسئله محیط زیست و توجه به بحث آموزش دو هدف برگزاری این مسابقات بوده است.
رئیس گروه مهندسی خودرو دانشگاه آزاد مشهد بیان داشت: در سال ۸۵ دانشگاه شریف مسابقات خودروهای الکتریکی را در سه دوره برگزار کرد و پس از آن نیز برگزاری دو دوره مسابقات خودروهای هیبریدی را تجربه کرده است. ما نیز بر آن شدیم در دانشگاه آزاد مشهد مسابقات مهندسی خود را برگزار کنیم تا هم دانشجویان با این خودروها آشنا شوند و هم بتوانند فکری به حال آلودگیهای زیست محیطی کنند.
بهائیان تصریح کرد: در دور نخست این مسابقات ۱۱ تیم ثبت نام کردند که هشت تیم به روز مسابقه رسید و در این دوره با ۴۰ درصد افزایش ۱۵ تیم حضور یافتهاند که تاکنون دو تیم نتوانسته خود را به مسابقات برساند.
وی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ گروه مهندسی خودروی دانشگاه آزاد مشهد با سه رویکرد تاسیس رشتههای تخصصی، ایجاد انجمنهای علمی دانشجویی و توجه به اعضای هیات علمی و افزایش آنان راهاندازی شده، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه تاسیس رشته توانستهایم در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجوی مهندسی خودرو را پذیرش کنیم و در مهر ماه سال ۹۵ نیز رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک را راه اندازی خواهیم کرد تا این گونه خلاهای موجود در مهندسی خودرو را کاهش دهیم.
رئیس گروه مهندسی خودرو دانشگاه آزاد مشهد افزود: در حوزه اعضای هیات علمی این گروه دارای سه عضو هیات علمی متخصص در رشته مهندسی خودرو را دارد البته خلاای که در رابطه با رشته مهندسی خودرو در کشور وجود دارد این است که ما فارغ التحصیل دکتری در رشته مهندسی خودرو نداریم برای همین سعی داریم با کمک دیگر گروهها خلاهای موجود را پر کنیم.
بهائیان در پایان گفت: حدود سه سال است که در این دانشکده انجمن علمی دانشجویی مهندسی خودرو تشکیل شده که علی رغم نداشتن تجربه زیاد توانسته هم مسابقات را به خوبی مدیریت کند و هم کارگاههای آموزشی مطلوب را برگزار کند.