به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از خاورستان، خلیل خلیلی، رئیس دانشگاه بیرجند در خصوص روز پژوهش گفت: به تمام دانشجویان و اساتیدی که در زمینه تحقیق و توسعه دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر باشند پژوهشگر گفته می شود که بر همین اساس در دانشگاه بیرجند حدود 320 پژوهشگر وجود دارد که از اعضای هیات علمی هستند و امسال 9 نفر از این تعداد به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شده اند.
وی افزود: جایگاه پژوهش در دانشگاه ها است؛ چرا که حدود 90 درصد پژوهشگران کشور در دانشگاه ها و حدود 10 درصد دیگر هم در بقیه دستگا ها و نهادها فعالیت می کنند.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به کاهش شتاب علمی در کشور گفت: برخلاف اینکه شتاب علمی در دانشگاه های کشور دارای روند کند و نگران کننده ای بود؛ اما خوشبختانه در دانشگاه بیرجند شاهد شتاب رشد علمی و پژوهشی هستیم.
خلیلی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه بیرجند مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در بیشتر رشته ها دارا است، پژوهش های انجام شده هم در تمامی رشته ها از جمله کشاورزی، محیط زیست، مکانیک، معدن، عمران، هنر و صنایع دستی، علوم تربیتی، انسانی و اجتماعی و رشته های مختلف مهندسی است.
وی اذعان کرد: دانشگاه بیرجند از نظر تعداد مقالات و پژوهش های انجام شده در رده بیست دانشگاه برتر کشور است و عملکرد بسیار خوبی داشته است.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به خروجی داشتن پژوهش ها برای رفع مشکلات در سطح جامعه گفت: مهم ترین علت در این زمینه کمرنگ شدن و از بین رفتن مکانیزم ارتباط بین صنعت و جامعه با دانشگاه است.
خلیلی تصریح کرد: به طور مثال یک دانشجوی مهندسی باید انتهای دوره اش را در زمینه صنعت بگذراند؛ اما چون تعدا دانشجوها زیاد و ظرفیت صنعت کم است و همچنین هزینه های کارآموزی زیاد و اعتبارات دانشگاه کم است این کارآموزی ها بسیار کمرنگ و به صورت صوری انجام می شود.
وی ادامه داد: از طرفی دانشگاه ها محل حل مسئله است؛ اما سازمان ها، وزارت خانه ها و شرکت های دولتی و بزرگ به جای دادن مسئله های خود به دانشگاه ها؛ با صرف هزینه های زیاد اقدام به ایجاد پژوهشکده و آموزشگاه کرده اند که این امر سبب شده است تا دانشگاه ها به جای حل مسئله روی موضوعات ذهنی کار کنند و دانشجویان با مسائل جامعه آشنا نباشند.
رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: متاسفانه امروزه تولی آموزش و پژوهش از دانشگاه ها خارج و پراکنده شده که باید این تولی دوباره به دانشگاه ها برگردد.
خلیلی افزود: مشکلات مالی دانشگاه ها، عدم تجهیز و نوسازی آزمایشگاه های تحقیقاتی که بر اثر تحریم از کار افتاده اند، هم از دیگر دلایل عملی نشدن پژوهش های دانشگاهی در سطح جامعه است.
وی بیان کرد: اما در برابر همه این مشکلات انگیزه و استعدادهای دانشجویان و اساتید سبب رفع برخی مشکلات شده که به طور مثال در بحث انرژی هسته ای دانشمندان نشان دادند که اگر امکانات و مسئله ای برای حل کردن باشد می توانند در سطح دنیا نقش آفرینی کنند.
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اگر همین شرایط برای سایر رشته ها هم ایجاد شود شاهد اتفاقات خوبی در دانشگاه ها و سطح کشور خواهیم بود، گفت: بهترین راهکار در این زمینه این است که سازمان ها، وزارت خانه ها و شرکت های دولتی و بزرگ با ارائه مسئله های خود به دانشگاه ها برای آنها ماموریتی تعریف کنند و پاسخ آن را مطالبه کنند.
خلیلی با بیان اینکه هم اکنون بودجه پژوهشی دانشگاه بیرجند سه درصد از کل بودجه دانشگاه است که در تلاش هستیم این بودجه را به حدود پنج درصد از بودجه کل افزایش دهیم، تصریح کرد: بودجه پژوهشی دانشگاه در صورت افزایش، باز هم کم خواهد بود و باید در زمینه های پژوهش بیشتر از این اعتبار گذاشته شود.
وی تصریح کرد: دانشگاه بیرجند در قالب گرند و امتیاز پژوهشی از پژوهشگران حمایت می کند و هر پژوهشگری که امتیاز پژوهانه بیشتری داشته باشد، بیشتر مورد حمایت قرار می گیرد؛ اما تشویق ها بیشتر بر محور پژوهش است نه پژوهشگر و تشویق های شخصی بسیار کم است.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: از تمام دستگاه ها و سازمان های استان تقاضا می کنیم برای توسعه و خروجی پژوهش های دانشگاهی طرح ها و مسپله های خود را به دانشگاه ارائه و مطالبه کنند تا هم طرح هایشان بر محور پژوهش انجام شود و هم اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه با سطح علمی منطقه منطبق شوند.