به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ایلام، سلیمی نمین در مناظره با صادق زیباکلام با موضوع «بررسی عملکرد تاریخ مجلس ایران» که در دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزار شد، در پاسخ به این سوال که تفاوت احراز صلاحیت ها در مجالس ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: تاریخچه صد ساله مجلس به سه برهه مشروطه، پهلوی و اسلام قابل تفکیک است، در سال های ابتدایی تشکیل مجلس، این نهاد برای ملت ایران مجهول بود به گونه ای که اولین دوره مجلس بدون هیچ انتخاباتی تشکیل شد، این مجلس طبقاتی بود و نمایندگانی از سوی اصناف مختلف به دور یکدیگر جمع شدند.
هیچ کس به مجلس قاجار راه نمی یافت مگر اینکه مورد تایید انگلیسی ها قرار بگیرد
وی مجلس دوم را آغاز انتخابات ولو در حد نازل و با مشارکت حداقلی مردم اعلام کرد و افزود: به دلیل عملکرد جریانات تندرو و ایجاد یاس در ملت، هریک از نمایندگان بیش از ۳۸۰ رای فراتر نداشتند.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر این مطلب که مجلس در ایران از دوره سوم ظهور خود، دارای قدرت شد، تصریح کرد: این اقتدار به گونه ای بود که توانست دولت را در جریان جنگ جهانی اول با خود همسو کند، انتقال مرکزیت از تهران به کرمانشاه دلالت بر قوام گیری مجلس در معادلات سیاسی دارد.
سلیمی نمین مجلس چهارم را آغاز حرکت معکوس با شکل گیری قدرت انگلیسی ها در جریان کودتای ۱۲۲۹ عنوان کرد و ادامه داد: در مجلس پنجم نیز قدرت مجلس رو به افول نهاد این سیر در مجلس ششم نیز ادامه پیدا کرد به گونه ای که هیچکدام از نیروهای استقلال طلب توفیق حضور نیافتند و مجلس مشروطه از محتوا تهی شد.
وی مجلس در دوران پهلوی را میدانی برای بده بستان های رضاخانی اعلام کرد و یادآور شد: برخی از موضوعات مانند تمدید قرارداد دارسی یا دادن تضمین به انگلیسی ها در مجلس ارجاء داده می شد، ما در این دوران مجلس را به عنوان مانع قدرت نمی شناسیم، در بسیاری از عرصه ها که تصمیمات مهم اتخاذ می شود مجلس غایب میدان است.
مدیر مسئول سابق کیهان روی کار آمدن پهلوی دوم را مصادف با کاهش اختیارات انگلستان، پیدایش قدرت آمریکا در ایران و ایجاد فضای سیاسی برای کشورمان عنوان کرد و افزود: در مجلس سیزدهم برای نخستین بار مسائل مهم کشور به مجلس ارجا داده شد، دکتر مصدق اسنادی در مورد ماهیت نفت و به غارت رفتن این ثروت مطرح کردند این در حالی است که مردم ایران پیش از آن هیچ اطلاعاتی درباره این سرمایه ملی نداشتند.
سلیمی نمین تاکید کرد: سهم خواهی روسیه از نفت ایران باعث شد فضایی علیه قراردادهای خارجی بر کشورمان حاکم شود و این فضا بر مجلس نیز تاثیرگذار باشد.
وی احراز یا رد صلاحیت در دوران قاجار را براساس انتخاب از سوی انجمن نظارت بر انتخابات دانست و اعلام کرد: براساس اسنادی که داریم، هیچکس در این دوره به مجلس راه نمی یافت مگر آنکه مورد تایید انگلیسی ها قرار بگیرد، در این برهه مجلس محتوایی ندارد زیرا بیگانگان در آن اثرگذار بودند.
یکی از اهداف انقلاب مشروطه، ایجاد مجلس بود تا در قدرت حکومت محدودیت ایجاد شود
زیباکلام در جواب این سوال که نمایندگان مجلس، نماینده نظام هستند یا مردم؟ گفت: یک نظام مبتنی بر مردم سالاری دارای سه ویژگی؛ عزل و نصب حکومت با رای مستقیم مردم، قانونگذاری و پاسخگویی به نمایندگان می باشد، به عبارتی دیگر شان نزول پارلمان در نظام های مردم سالار نظارت بر عملکرد حکومت است، اگر یک نظام این سه ویژگی را نداشته باشد با مردم سالاری منافات دارد.
وی نامحدود بودن اختیارات حاکمیت را نقطه تقابل با دموکراسی اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه رئیس جمهور آمریکا دارای قدرت فراوان است اما در جریان پرونده هسته ای ایران مجبور بود که از سنا و کنگره کسب اجازه و تکلیف کند.
این تحلیلگر سیاسی تفکیک قوا، محدودیت قدرت توسط قانون و پاسخگو بودن حاکمیت را عصاره مدرنیته دانست و تصریح کرد: یکی از دستاوردها و اهداف انقلاب مشروطه، ایجاد مجلس بود تا در قدرت حکومت محدودیت ایجاد شود.
مجلس دوران پهلوی دوم جولانگاه فراماسونری ها/ تمام دولت ها سعی در خالی کردن مجلس از محتوا داشتند
سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت یک قرن از عمر مجلس، کشور ما در میان کشورهای توسعه یافته جایگاه ندارد؟، گفت: کشور ایران تنها چهار دهه است که مشق دموکراسی می کند، بسیاری از کسانی که مجلس را عصاره دموکراسی می دانند؛ نمی خواهند عامل به این عمل باشند، چرا برخی از آقایانی که حضور اوباما در مجلسین آمریکا را نشان از مردم سالاری می دانند و آن را تشویق می کنند؛ مانع ارجاء برجام به مجلس شورای اسلامی شدند؟
وی ادامه داد: میان گفتار تا کردار کسانی که ادعای دموکراسی دارند تناقض آشکار دیده می شود، آن ها به احترام گذاشتن به رای مردم هیچ اعتقادی ندارند و خواستار تقلیل قدرت قوه مقننه در برابر قوه مجریه می باشند زیرا همه چیز را تک محوری می خواهند.
این روزنامهنگار اصولگرا قدرت گرفتن مجلس در دوران پهلوی دوم که ملی شدن صنعت نفت یکی از دستاوردهای آن بود را یکی از مصادیق قرارگیری مجلس به جایگاه واقعی خود دانست و تصریح کرد: با وقوع کودتای ۱۳۳۳ مجلس رنگ می بازد و نقش آن در معادلات کشور کاسته می شود.
سلیمی نمین مجلس در دوران پهلوی دوم را جولانگاه فراماسونری ها اعلام کرد و ادامه داد: ۹۹ درصد نمایندگان مجالس سنا و شورای ملی فراماسونر و متعهد به بیگانگان بودند، در آن برهه زمانی بود که بخشی از خاک ایران بدون هیچگونه جنگ یا درگیری جغرافیایی از وطن جدا شد.
وی دمیدن روح هویت در کالبد مجلس را مقارن با طلیعه انقلاب اسلامی دانست و اشاره کرد: امام راحل ( قدس ره) با تاکید بر این مطلب که مجلس در راس تمام امور است به این نهاد شانیت بخشیدند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی اذعان داشت: برخی موضوع نظارت شورای نگهبان را دستاویزی برای هجمه به این نهاد مطرح می کنند این در حالی است که تمام دولت ها در سال های گذشته سعی در خالی کردن مجلس از محتوا داشتند این موضوع یکی از تهدید کننده ترین شیوه ها برای سلب هویت مجلس است.
از سال ۵۸ تا به امروز مرتبا از قدرت مجلس کاسته می شود
زیباکلام در پاسخ به این سوال که ویژگی های محلس مشروطه چه بود؟ گفت: نیاکان ما در جریان نهضت مشروطه به خوبی اهمیت نهادی به نام مجلس به عنوان ترمز حاکمیت را دریافته بودند.
وی ادامه داد: حکومت از همان ابتدا چشم دیدن پارلمان را نداشت و پادشاهان یکی پس از دیگری در تلاش بودند که مجلس را مطیع و بی سر و صدا کنند.
این تحلیل گر سیاسی نخستین رویارویی مجلس و دولت را در دوران حکومت محمد علی شاه و به توپ بسته شدن این نهاد اعلام کرد و ابراز داشت: مجلس دوم، سوم و چهاردهم قدرت بیشتر و فضای باز سیاسی بهتری نسبت به پیش از خود داشتند، مصدق ها و مدرس ها بر روی کار آمدند و توانستند در برابر قلدرمابان ایستادگی کنند.
زیباکلام با تاکید بر این مطلب که اولین مجلس پس از انقلاب بدون نظارت شورای نگبان به صورت کاملا آزادانه برگزار شد، ادامه داد: اگر منحنی تاثیرگذاری مجلس در انقلاب اسلامی را ترسیم کنیم متوجه می شویم که از سال ۵۸ تا به امروز مرتبا از قدرت مجلس کاسته می شود.
این استاد دانشگاه تهران، پارلمان و انتخابات آزاد را یکی از اولیه ترین مصادیق مردم سالاری دانست و یادآور شد: هر مانعی که از ورود افراد به گردونه انتخابات ممانعت کند در برابر اصل بنیادین دموکراسی تقابل کرده است، نظارت استصوابی از این امر مستثنی نیست.
اگر مجلس در راس تمام امور نبود هیچ فرد یا حزبی که با هزاران دوز و کلک به جمع آوری ثروت مبادرت ورزیده اند حاضر نمی شدند یک ریال برای تصاحب آن خرج کنند
سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که سید حسن مدرس چه کرد که جاودانه شد؟ گفت: سید حسن مدرس یکی از شخصیت های صاحب کرسی در مجلس دوره قاجار است، بعد از ایشان ما در هیچ مجلسی شاهد حضور چنین شخصیت هایی نبودیم.
وی یکی از آفت های مجلس را سرمایه گذاری های میلیاردی از سوی برخی افراد و احزاب برای در دست گرفتن این نهاد ارزشمند عنوان کرد و افزود: این موضوع از دو جهت قابل ارزیابی است، نخست آنکه مجلس به واقع در راس تمام امور است و اگر چنین نبود هیچ فرد یا حزبی که با هزاران دوز و کلک به جمع آوری ثروت مبادرت ورزیده اند حاضر نمی شدند یک ریال برای آن خرج کنند و دوم آنکه علت طمع طمع ورزان این است که روز به روز به قدرت مجلس اضافه می شود.
این تحلیل گر سیاسی یکی از دلایل اعتراض برخی احزاب به عملکرد شورای نگهبان و تلاش برای به حاشیه کشاندن آن را جلوگیری از فاش شدن فسادهای مالی و سیاسی برخی حضرات دانست و خاطرنشان کرد: آقایان می گویند: به شورای نگهیان چه ربطی دارد؟ مردم خودشان بروند و تحقیق کنند تا آمار مفسدین را دربیاورند، جواب من این است که مگر شما زد و بندهایتان را در سر چهارراه ها انجام می دهید که مردم اطلاع داشته باشند؟
سلیمی نمین ادامه داد: این افراد داعیه مبارزه با فساد و مفسدین را دارند اما از طرفی دیگر با رفتارهای دو گانه خود به شورای نگهبان فشار می آورند و آن را با چالش مواجه می کنند، آقایان! شما اگر داعیه یا دغدغه ایجاد سلامت در مجلس را دارید هرگز در مسیر تضعیف ساختار قانون قرار نگیرید و با کانون های قدرتی که هدفشان آلوده کردن نامزدهای است همسو نشوید.
وی به تلاش دولت های گذشته برای تضعیف مجلس اشاره کرد و یادآور شد: ۲۵ سال پیش آن هنگام که رئیس جمهور لیستی را که سر لیست آن اقوام یا برادرشان قرار داشت را به مجلس ارائه کردند، تلاش و فشار بر این بود که آن طرح رای بیاورد و همین گونه نیز شد، اگر مردم آگاه باشند مسئولین به خود اجازه نمی دهند که راس امور حکومت را به آفت آلوده کنند.
اگر شورای نگهبان مو را از ماست بیرون می کشید فسادها به وجود نمی آمدند
زیباکلام در پاسخ به این سوال که چرا همان مجلسی که در سال ۱۳۲۹ نفت را ملی کرد ۱۵ سال بعد به تصویب لایحه کاپیتالاسیون پرداخت؟، گفت: از سال ۱۲۸۵ تا سال ۱۳۹۴ که مجلس به روی کار آمده است دولت ها در تلاش بودند تا این نهاد قدرت نداشته باشند، آن ها یا مانع انجام انتخابات آزاد می شدند و یا کسانی را معرفی می کردند که چشم و گوش شان به فرمان حاکمیت باشد.
وی به انجام مراسم رسمی با حضور شاه، وزرا، سفیران، نمایندگان مجلس و بزرگان کشور در دوران پهلوی در اعیاد و مناسبت های ملی اشاره کرد و ادامه داد: عبدالله ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی همواره در نطق خود می گفت: «بزرگ ترین افتخار مجلس، برآوردن منویات ملوکانه است»، یعنی زمانی که منویات ملوکانه بر پاشنه تصویب کاپیتالاسون بچرخد مجلس نیز جر بله قربان کار دیگری نمی کند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: سازوکار انتخابات در آن زمان به این گونه بود که بخشداری ها، فرمانداری ها، ساواک، حزب رستاخیز و غیره افرادی را به عنوان نامزد به مجلس انتخاب می کردند مردم نیز به آن ها رای می داند به عبارتی دیگر در زمانی که در جامعه انتخابات آزاد برگزار نمی شود مسلم است که وکیل الدوله هایی به مجلس راه یابند که جز بله قربان و تحقق منویات ملوکانه چیزی نمی گویند.
زیباکلام افزود: آقای سلمیی نمین می فرمایند: اگر مانع شورای نگهبان شوید خدایی ناکرده افرادی به مجلس راه می یابند که شایسته نیستند، اگر شورای نگهبان شرایط را برررسی می کند پس چرا فساد از در و دیوار مملکت بالا می رود؟ اگر شورای نگهبان به معنای واقعی مو را از ماست بیرون می کشید فسادها به وجود نمی آمدند.
وی تصریح کرد: مگر غیر از این است که شورای نگهیان رصد می کند تا ببیند بالای چشم کدام مسئول ابرو است؟ چه کسی با فتنه بوده؟ چه کسی از کنار فتنه رد شده است؟
محروم کردن مردم از حقوق قانونی خود به بهانه های حقوقی، مغلطه است
سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از عملکرد مجلس شورای اسلامی نخست که تمام جریانات سیاسی در آن حضور داشتند چیست؟ گفت: ما اگر جایگاه های قانونی را تضعیف کنیم طرفدار دموکراسی نیستیم، بنده به عنوان یک اصولگرا اسنادی در خدمت شورای نگهبان در مورد یکی از هم طیف های خود به دلیل بروز تخلفات ارائه کردم که ایشان در مجلس بعدی رد صلاحیت شدند.
وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان نمی توانند با جوسازی به تغییر واقعیت ها اقدام کنند، ادامه داد: من نمی گویم شورای نگهبان به عنوان مجمعی متشکل از انسان هایی که جایز الخطا هستند عاری از خطا نیست؛ اما محروم کردن مردم از حقوق قانونی خود به بهانه های حقوقی، مغلطه است.
این تحلیل گر سیاسی تاکید کرد: آقای زیباکلام! به دنبال فرستادن کدام افراد به مجلس هستید که به برخی کانون های قدرت خاص وابستگی دارند؟