به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر روز دوشنبه طی سخنانی در نشست علمی(تمدن نوین اسلامی) که در جمکران برگزار شد، با اشاره به سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، اظهار داشت: اینکه چنین روزی را جشن بگیریم بسیار بجاست چون آغاز دوره ای است که این دوره انجام و پایانش تحقق آرزوهای همه مصلحین جامعه بشری و همه انبیا در طول تاریخ بوده و اساس هدف خلقت به شمار می آید.
وی با اشاره به اینکه ما جهان آفرینش هدفی دارد و آفرینش انسان برای دستیابی به آن هدف است، گفت: آفرینش جهان خلقت هدفی دارد و آفرینش انسانها و پیامبران و محمد مصطفی (ص) برای رسیدن به این هدف بوده است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه مأموریت رسول اکرم (ص) دو مرحله ای بود، اظهار داشت: مرحله اول آن تأسیس جامعه وسط و آغازین و جامعه هسته بود و مرحله دوم آن تأسیس جامعه جهانی عدل بود که مرحله آغاز آن توسط رسول اکرم(ص) تحقق یافت و مرحله دوم این رسالت و مأموریت توسط ائمه هدی و بویژه ولی عصر(عج) تحقق خواهد یافت و در حقیقت ما چنین روزی را به عنوان تحقق مرحله دوم می شناسیم لذا شایسته است که این روز را به این دلیل بزرگ بشماریم.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: مسئله تمدن عصر مهدوی، مرحله کمالی این آغاز است و این آغاز باید به آن انجام منتهی گردد.
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه ما معتقدیم که اسلام و مکتب اهل بیت(ع)که جلوه کامل این اسلام است برای بشریت، تمدنی که دارای حداقل سه ویژگی برتراست به همراه دارد، افزود: اولا وحدت آفرین است یعنی تمدنی است که جامعه بشر را می تواند یکی کند یا به عبارت دیگر ایجاد وحدت جز از اسلام و اسلامی که اهل بیت(ع) عرضه کرده اند، بر نمی آید.
وی خاطرنشان کرد: صلح، آرامش، امنیت و رفاه و همه این مقوله ها از فروع این وحدتی است که در جامعه بشر باید تحقق پیدا کند. اگر جامعه بشر جامعه واحد شود همه آنچه ما به عنوان صلح، امنیت و رفاه بیان می کنیم در گرو چنین وحدتی است اگر جامعه بشر چنین وحدتی دست پیدا نکند همیشه دچار درگیری، تضاد، جنگ و خونریزی خواهد بود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: ویژگی دوم این تمدن، عدل کامل و گسترده در همه ابعاد است و ویژگی سوم آن نیز رفاه در همه ابعاد است و یکی از نتایج رفاه کمال عقل بشری است. بنابراین چنین تمدنی با چنین خصوصیتی قرار است به بشریت هدیه شود و آغاز چنین دوره ای هم همین امروز یعنی روز آغاز امامت امام زمان(عج) است.
آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه دو نوع وحدت در جامعه بشری تحقق پذیر است یکی وحدت اعتباری و دیگری وحدت حقیقی، اظهار داشت: وحدت اعتباری وحدتی است که با قانون شکل می گیرد که در شرع اسلام این وحدت با گفتن کلمه شهادتین محقق می شود.
وی افزود: هر کسی شهادتین گفت مسلم می شود یعنی تبدیل به شهروند جامعه اسلامی می گردد و وقتی شهروند شد داخل در یک وحدتی می شود که این وحدت همان وحدت اعتباری است و همه او را مسلم می شمارند و احکام اسلام و همه قوانین مربوط به شهروند اسلامی بر او پیاده می شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه از ویژگی های این شهروند این است که جامعه را به شهروندی برتر می رساند و لذاست که یک وحدت حقیقی به وجود می آید و ملاک این شهروندی نیز پیوستن به نظام امامت و ولایت است و وقتی کسی به این نظام پیوست و امامت امام را پذیرفت و عمل به مقتضای امامت و عمل به مقتضای ولایت نمود که عمل به مقتضای امامت و ولایت همان اطاعت است اینجاست که اراده بشر و شهروند تابع اراده امام می شود و وحدت حقیقی شکل می گیرد.
آیت الله اراکی با بیان اینکه در این مرحله از وحدت اراده شهروند تابع اراده امام می شود، اظهار داشت: البته این مسئله مخصوص شهروند اسلامی نیست در سایر نظریات نیز همین وضعیت وجود دارد با این تفاوت اطاعتی که در سایر نظریات شکل می گیرد بدون مبنای منطقی است ولی در اینجا اطاعت مبنای منطقی دارد یعنی در اینجا اطاعت از کسی صورت می گیرد که حق اطاعت دارد و عقلا این حق برای او ثابت شده است در حالیکه در تعریفی که از شهروند غیر اسلامی ارائه می شود ما نمی توانیم چنین حقی را برای آن کسی که فرمان می دهد و به عنوان فرمانروا بر یک جامعه حکم می راند قائل شویم.
وی افزود: وقتی چنین رابطه ای بین امام و شهروندان شکل گرفت و شهروندان مطیع امام شدند یک وحدتی به وجود می آید یعنی یک روح واحد و همسان به وجود می آید که نتیجه آن چنین می شود که آیه کریمه می فرماید «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلاَ یُظْلَمُونَ فَتِیلا
آیت الله اراکی افزود: در روایت داریم که در روز قیامت همه مومنین نامشان یکی است و نام محمد بر آنها نهاده شده است. وقتی در روز قیامت انسانها فراخوانده می شوند به این کاری ندارند که فرزند کیست یا از کدام قبیله و طایفه است، به این کار دارند که امامش کیست. امامش معرف هویت اوست و در نتیجه این وحدت شکل می گیرد. نتیجه وحدت این می شود که سیل راهپیمایی اربعین به وجود می آید یعنی آنچه در دل امام می گذرد مردم را به همان جهت حرکت می دهد و آنها با اختیار، عشق، محبت و انگیزه های درونیشان به سمت اطاعت امام حرکت می کنند و هریک از این پیروان شخصیت و هویتشان یک هویتی همانند هویت امام خواهد شد منتها در درجه و رتبه ای پایین تر.
وی تأکید کرد: در اینجا یک وحدت و هویت واحدی شکل می گیرد که این وحدت به همه افراد جامعه سرایت می کند و این همان وحدت حقیقی است و این وحدت همان است که شهر(پیوستگی) را می سازد و ملاک شهریت در منابع دینی ما شکل گیری چنین وحدت و انسجامی است. اینجاست معنی اعرابی و مهاجر شکل می گیرد اعرابی کسی است که به این نظام نپیوسته و مهاجر کسی است که به این نظام پیوسته است.
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه شهر(پیوستگی) در زیر سایه مفهوم وحدت شکل می گیرد، تأکید کرد: این اتحادی که در زیر سایه ولایت و پیوستگی مردم به رهبر الهی به وجود می آید، شهری را درست می کند که متشکل از مردمی است که به هم پیوند خورده اند و بنابراین این شهر ملاک و پایه تمدنی خواهد بود که ولی عصر(عج) برپا خواهد ساخت و چنین شهری اساس و پایه یک عدل فراگیر می شود.
وی افزود: نتیجه وحدت و عدل و رفاه، شکل گیری جامعه مهدوی است و این جامعه را کسی نمی تواند ایجاد کند جز امام عصر(عج)، آن کسی که کلید تأسیس این جامعه در دست اوست. بنابراین ما مکلف به مقدمه سازی هستیم و پیدایش چنین نتیجه ای قطعا قابل تعجیل است یعنی تعجیل و تأخیرش دست ماست.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه نباید سخنی بگوییم که منشأ تفرقه شود، اظهار داشت: آنچه بزرگان ما و امام راحل و مقام معظم رهبری پیرامون تقریب و مسئله وحدت تأکید دارند چیزی فراتر از آنچه که ائمه اطهار (ع) به ما دستور داده اند، نیست.