محمد جواد امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه فسا درگفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشحو از شیراز، پیرامون مقوله ارتباط علم با صنعت در انتخاب موضوع پایان نامه ها، گفت: در انتخاب موضوع پایان نامه ها با وجود هویت جمعی، علم بیشتر اساتید این روزها فردی است، یعنی چند رشته به صورت تیمی با یکدیگر به فعالیت نمی پردازند.
وی گفت: در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی اثر پژوهش های کاربردی که استاد را مجبور به انجام اینگونه پژوهش ها کند، متاسفانه اصلا لحاظ نشده است.
این استاد دانشگاه درادامه افزود: در بحث ارتباط بین صنعت و دانشگاه خلاهایی وجود دارد که باید از مقاطع بالاتر پر شود؛ مثلا رشته های کشاورزی باید از جهاد کشاورزی و رشته های محیط زیست از جانب اداره آب تامین بودجه پژوهشی شوند.
وی گفت: متاسفانه پژوهش های علمی ما ناب نیست،اساتید ما بیشتر به سمت پژوهش های ترکیبی حرکت نموده اند و این به ابداع و نوآوری در تحقیق ها نمی انجامد.
امیری پیرامون افزایش آمار پایان نامه های پولی در بعضی از دانشگاه بیان کرد: ما در دانشگاه های دولتی کمتر با این مشکل روبه رو هستیم و آن هم به علت انتخاب موضوع توسط استاد و اشرافیت او برفعالیت های دانشجو می باشد.
وی گفت: اگر استاد راهنما کار خود را به نحو احسنت انجام دهد دانشجو خود را موظف می داند که روند کار خود را به استاد مکرر اطلاع دهد.
هیأت علمی دانشگاه فسا تصریح کرد: افزایش بی رویه دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باعث رعایت نشدن بسیاری از فاکتورها در این مقطع شده است .
وی گفت: در زمانی که خود بنده در مقطع دکتری پذیرفته شدم، در ابتدای حضور در دانشگاه برگ تعهد نامه ای را امضا نمودم که تمامی وقت خود را جهت انجام امور پژوهشی کنم.
امیری در پایان سخنان خود افزود: اگر دانشجو تحصیلات تکمیلی با حضور در این مقطع تا اندازه ای از نظر مالی تامین بوده یا دغدغه دکتری نسبت به آینده کاری خود داشته باشد، کمتر به سمت تدوین پایان نامه های آماده حرکت می کند.