مسلم توانی، عضو هیات علمی دانشگاه پیامنور کازرون در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در شیراز، پیرامون پایاننامههای دانشجویی و لزوم ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: پس از تاکیدات مکرر رهبر انقلاب پیرامون ارتباط بین صنعت و دانشگاه این مقوله در پنج یا شش سال گذشته در حد حرف باقی مانده است.
وی افزود: پژوهش یکی از اساسیترین نیازها برای توسعه همه جانبه یک جامعه است و قدرت و استقلال هر کشور در توسعه علم آن کشور نهفته است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: پژوهش باید همراه با آموزش بوده در این صورت در دانش آموزان به طور کامل تبیین می شود؛ اما در ایران به صورت سطحی آن هم در مقطع دانشگاه آموزش داده می شود.
توانی تصریح کرد: در دانشگاههای معتبر دنیا بر اساس نیازهای صنعت در مقاطع مختلف دانشجو گرفته میشود؛ اما در ایران براساس احساسات یک روز حقوق و روز دیگر مدیریت ظرفیت پذیرش بالایی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کازرون گفت: این نوع پذیرش در آینده نزدیک مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت که می توان به بازار کار اشباع، عدم تعامل با دیگر نهادها از جمله صنعت و کاهش قدرت علمی کشور در تمامی زمینه ها اشاره کرد.
وی بیان کرد: وقتی دانشگاه و صنعت با یکدیگر در ارتباط باشند، رشته های ما از لحاظ علمی کاربردی بوده و درس ها در محیط های صنعتی پیاده سازی می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کازرون با مقایسه سهم پژوهش در ایران و دیگر کشورهای دنیا گفت: در سال۲۰۱۱ متوسط سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در کشور ما ۱.۵ در صد بوده در صورتی که در همان سال در ژاپن ۴.۷ و در آمریکا ۴.۵ درصد گزارش شده است.
توانی تصریح کرد: بزرگترین مشکل ما در حال حاضر عدم دانش صنعتگر و مدیر دانشگاهی است؛ مدیری که با سیاست کاری انتخاب می شود یا با مسائل حیطه اختیارات خود آشنایی ندارد و یا به طور سلیقه ای عمل خواهد کرد.
وی با اشاره به موضوع پایان نامه ها گفت: به قول یک مثل قدیمی در این مبحث بهتر است اساتید یک سوزن به خودشان بزنند یک جوال دوز به بقیه؛ ما در محیط دانشگاهی آموزش لازم را به دانشجویان نمیدهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کازرون بیان کرد: به علت مشکلاتی که داریم، پذیرش در دانشجو را بالا برده ایم؛ اما در آموزش و کیفیت کار، هیچ تغییری نداده ایم.
توانی افزود: نوع حاکمیت بروکراتیک در تحقیقات دانشگاهی قدرت خلاقیت را از دانشجو گرفته است؛ دانشجو در مقطع ارشد و دکتری در یک مدت زمان خاص باید دفاع کند و همین امر اجازه پژوهش بیشتر از دانشجو را خواهد گرفت.
وی گفت: ما اساتید با دانشجویان خود مثل یک مدیر پژوهشی رفتار میکنیم ، بیشتر به فکر افزایش آمار پایاننامههای خود هستیم و به دانشجو کمک نمیکنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کازرون تصریح کرد: اساتید در زمینه های فعالیتی خود یا با قوانین پژوهشی آشنا نیستند یا به صورت کلیشه ای قوانین را یاد گرفتهاند و همین امر دانشجو را به سمت پایاننامههای آماده سوق میدهد.
توانایی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد پایاننامههای دانشجویی شیوههای پژوهشی را رعایت نکرده یا در صورت رعایت کپی برداری هستند.
وی در پایان بیان کرد: برای مقابله با پایاننامههای آماده، اولین لازمه به روز بودن اساتید و دوم پرهیز از پرداختن به موضوعات کلیشه ای و تکراری است.