به گزارش خبرگزاری دانشجو،خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو با پویا پورمعانی بازرس انجمن صنفی موسسات و شرکت های فیلم سازی ایران و مدیرعامل شرکت نگاه سینماگران پویا گفت و گویی داشته است که به سمع و نظرتان میرسد.
ورود سرمایه گذاران به حوضه فیلم سازی باید به چه صورت انجام گیرد؟
یکی از دغدغه های ما چگونگی ورود سرمایه گذاران به این حیطه است . افراد خواهان سرمایه گذاری باید به مجموعه های حقوقی که دارای مجوز تهیه و تولید فیلم از اداره سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه و وارد مذاکره شوند. در این زمینه می تواند صحت مجوزها را انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران یا اداره سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ویدئویی می توانند انجام دهند و از هویت حقوقی و واقعی افراد مطمئن شوند. ما به این افراد حقیقی و حقوقی در انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران این اطمینان را می دهیم که اگر در قراردادها اختلاف فی مابین آنها پیش آید، توسط هیات داوری انجمن رسیدگی خواهد شد.
البته این مهم رو یاد آور می شوم که باید در قرارداد فی مابین با موسسه تحت مجوز انجمن ، این قید را یاد آور شوند تا در صورت لزوم شورای داوری انجمن بین آنها قضاوت کند.
چه راهکارهایی برای ورود امن سرمایه گذاران به حیطه فیلم سازی اندیشیده اید؟
برای ورودسرمایه گذار به این حیطه تمهیداتی اندیشیده شده تا ازآرامش روانی برخوردار باشد. این تمهیدات به صورتی است که تا مادامی که سرمایه گذار و عوامل فیلم به پولشان نرسند، از کلید خوردن پروژه بعدی توسط انجمن جلوگیری می شود.
برای کسانی که می خواهند به عنوان بازیگر به این حیطه ورود کنند چه توصیه ای دارید؟
بحث دیگری که همیشه مورد سوال است در حوزه بازیگری است. بازیگران و کسانی که علاقه دارند در این حیطه وارد شوند ،من به عنوان مدیرعامل شرکت نگاه سینماگران پویا به آنها پیشنهاد می کنم که به صورت آکادمیک از دانشگاه ها ، تئاتر و کلاسهای بازیگری ورود پیدا کنند و به دفاتر تولید فیلم معرفی بشوند.
معزل بزرگی که ما در بخش بازیگری در ایران داریم اینست که افراد بازیگران را می بینند و می خواهند از طریق آنها به نقش آفرینی در یک فیلم وارد شوند و این طریق کاملا غلط است زیرا بازیگران هم خود توسط کارگردانان انتخاب می شوند و بسیار نادر می بینیم که بازیگری توسط بازیگر دیگر انتخاب شود لذا از این دوستان درخواست دارم که توسط کارگردانان ،گروه های کارگردانی و مراکز تهیه و تولید فیلم به این شعل وارد شوند و تشکیل پرونده دهند و بنا به شخصیت هایی که در فیلم ها نیاز است و سوابق بازیگری، از آنها دعوت به عمل می آید.
خواهشمندم اگر سو استفاده ای در حوزه تولیدات ویدئویی ،مستند، کوتاه و داستانی توسط افراد مشاهده می شود به انجمن شرکت ها و موسسات فیلمسازان ایران اطلاع رسانی کنند تا پیگیری های لازم انجام شود.
فعالیت های اخیر شرکت نگاه سینماگران پویا در حوضه فیلمسازی کدامند؟
کارهای اخیری که شرکت در آن به عنوان مجری طرح بود که فیلم ویدئویی کلاف ،به کارگردانی شهرام شاه حسینی و بازیگری علی انصاریان و زنده به گور به کارگردانی علی جناب ، تهیه کنندگی شهرام دانش پور و بازیگری استاد سعید راد و بانو پریناز ایزدیار در رسانه های تصویری تولید و پخش شد.
مشکلات شما در انجمن موسسات و فیلم سازی ایران چه چیزهایی هستند؟
به عنوان یک عضو در این انجمن شاهد مشکلات زیادی بودم و به دنبال احقاق حق هستیم . اولین معزل این است که حدودا یکسال است که اعضای جدید الورود را نتوانستیم بیمه تامین اجتماعی کنیم و خودم نیز به این مساله دچار شده ام. بحث دیگر کیفیت نامطلوب درمان تکمیلی برای مدیران عامل و افراد تحت تکفل آنهاست.
مشکل بزرگ دیگر ما در رابطه با شهرداری هاست که مادام با پیگیری های متعدد در این دهه انجام شده هنوز به ملک های مسکونی که افراد در آن اقدام به تهیه و تولید فیلم می کنند مجوز تعلق نگرفته و باعث پلمپ شدن این دفاتر می شود.با توجه به وجود پشتیبانی مالی اندک و بودجه ناچیز در پروژه ها ،تهیه و تولید فیلم در مراکز تجاری کاری بسیار دشوار خواهد بود .
مشکل بعدی ،دزدی فرهنگی و قاچاق فیلم یا ویدی است که انجمن این نوید را می دهد که از سال آینده فیلم ها از طریق سایت اینترنتی عرضه شده و قاچاق فیلم کمتر می شود و از تکثیرهای غیرقانونی به نوعی جلوگیری می شود.خواهش میکنم مردم فیلم کپی نخرند.
در مورد کسانی که از کشور خارج می شوند و به سیاه نمایی می پردازند چیست؟
متاسفانه این آدم ها خودباخته اند و به دنبال آرامش در الفبای بیگانه می گردند. این ها به دنبال شهرت کاذب و دست مزدهای آنچنانی و رویایی اند و باعث خدشه دار شدن غیرت ایرانی در سطح جهانی می شوند.ما در صنعت فیلمسازی و بازیگری بزرگان بسیاری را داریم و متعاقبا دارای فرهنگ غنی در زمینه فرهنگ و هنر هستیم اما همانطور که در هر حرفه ای مشکلاتی وجود دارد.
در این حرفه نیز مشکلاتی وجود دارد و چون رسانه تصویری هستیم ، این معضلات به صورت آشکارتر دیده می شود. امیدوارم تا بعد از این به صورت غیرمنصفانه سیاه نمایی نشود زیرا ما دارای هنرمندان بزرگی چون سرکار خانم فاطمه معتمد آریا ، فاطمه گودرزی و زنده یاد استاد بزرگوار هما روستا بوده ایم.
ای کاش مردم به حرف این آدم های کوچک گوش ندهند زیرا آنها هنربند هستند ، نه هنرمند. بسیاری از اینها بعد از اینکه 2 یا 3 فیلم بازی میکنند و دیده نمی شوند، به کشورهای خارجی درجه 2 مهاجرت کرده و دم از فساد در فرهنگ و هنر یک مرزو بوم می زنند.