» گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، یادداشت دانشجویی*مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا الله عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود. امام خمینی (ره)
بدون تردید خون به ناحق ریخته ی این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت امام خامنه ای (مدظله العالی)
خبر سنگین بود اما دور از انتظار نبود. هر چند امیدِ آن داشتیم که حکامِ جائرّ عربستان، خرد پیشه کنند و نفسی زکی را به نا حق، نکشند.
البته امیدی و انتظاری که عبث بود. زیرا جائران در همیشه ی تاریخ از خرد، بری بوده اند و انتظارِ خرد از آنان، شاید خود، دور از خرد باشد. درست به همین دلیل بود که شیخ نمر باقر النمر تاکید داشت که عدالتِ باز داشته شده از شهروندانِ عربستان و خصوصا جامعه شیعه این کشور، تنها و تنها با مجاهدت، حاصل می شود و البته یقین داشت که این مجاهدت، سختی هایی دارد و آن را پایانی است، هرچند تلخ، برای جائران، اما شیرین، برای مجاهدانِ راه خدا.
شهادت رهبر شیعیان عربستان، آیت الله نمر، نشانگر واقعیت تلخ تسلط افراطی گری، و کینه پراکنی برخاسته از وهابیت بر حاکمیت رژیم سعودی و عمق بیتدبیری و ناتوانی دولت ریاض است که سرکوب و برادر کشی را راه خروج از بن بست و استیصال سیاسی خود دانسته است.
بی شک اعدام شهید آیت الله شیخ نمر باقر النمر توسط دست نشاندگان قدرتهای سلطه جو، مدلی از نسل کشی و تسویه حساب سیاسی و مذهبی است که این روزها منطقه غرب آسیا و برخی کشورهای افریقایی را در برگرفته است و امروز مدعیان حقوق بشر و مدافعان آزادی بیان برابر این نوع جنایات سکوت کرده اند و به دنبال بزک کردن چهره رژیم های خونخوار منطقه هستند .
جای آن دارد که خون گریه کنیم از تصویر وارونه ای که امروز از تمدن اسلامی به دنیا عرضه می شود. تصویر جنگ فرقه ای، خشونت عریان و اعدام مخالفان و منتقدان از جهان اسلام باعث شده تا حتی غیر مسلمانان لائیک در نقش دایه دلسوز تر از مادر در مجامع بین المللی مسلمانان را نصیحت کنند و تصمیم بگیرند.
از سوی دیگر جریانی در داخل کشور با اتخاذ روشهای خارج از عرف بینالمللی و تدارک حمله به سفارت عربستان به تطهیر عملکرد آل سعود پرداخته و به اثبات هویتی از ایران اهتمام دارد که به آداب دیپلماتیک بی توجه و با اعتراض مسالمت آمیز بیگانه است.
این روش ناصحیح روی دیگر سکه تندروی و افراط گرایی آل سعود است و به همان میزان محکوم و مطرود است.حاکمیت و حکومت در کشور عربستان، دیکتاتوری است که بر اساس آن، اراده فرد یا افرادِ حاکم، قانون است و مردم در برابر این اراده تمامیت خواه، هیچ حقی ندارند.
به عبارت دیگر حکومت در عربستان، کاملا بدوی است و جان و مال و ناموسِ شهروندان، فاقدِ ارزش است. این در شرایطی است که انسان در عصر دموکراسی قرار دارد و دولت های مدعی دموکراسی مانند امریکا و اتحادیه اروپا با این کشور و حاکمیت بدوی آن قرارداد های کلان نفتی دارند و دقیقا به همین دلیل نیز چشم بر حقوق بشری بسته اند که در عربستان، آشکارا ذبح می شود. اعدام شهید شیخ نمر باقر النمر مصداقی بر ذبح حقوق بشر و دموکراسی در عربستان است و البته مانند مصادیق دیگر در این کشور با سکوت دول غربی و سازمان های بین المللی همراه خواهد بود. زیرا عربستان گاو شیر دهی است که غرب در حال دوشیدن است. به عبارت دیگر حقوق بشر را می تواند خرید و می توان فروخت .
اعدام شیخ نمر نشان داد که از عدالت در عربستان خبری نیست. دقیقا این آن چیزی بود که شیخ نمر در همه عمر دنبال آن بود، یعنی عدالت. وی بر این باور بود که عدالت را نمی توان و نباید از جائران گدایی کرد بلکه با تاسی از امیر عدالت، امام بر حق مسلمین و مومنان ، حضرت علی علیه السلام، بر آن بود که عدالت جز با جهاد حاصل نمی شود و حق گرفتنی است.
امامی که شهید عدالت بود و شهید نمر شیعه تمام قامت وی. بر این اساس شهید نمر تاکید داشت که شهروندان مظلوم عربستان می بایست برای عدالت و احقاقِ حق و حقوق از دست رفته خود جهاد کنند و البته خود پیشتاز این عرصه بود. وی خطاب به ظالمان حاکم بر عربستان می گفت: ما ساکت نمی مانیم تا هر آنچه اراده کنید، علیه ما انجام دهید.
شهید شیخ نمر به دلیل موضعگیری اش اعدام شد و این موضوع نشان می دهد که انسان در عربستان از ساده ترین حقوق خود، یعنی آزادی بیان محروم است. جامعه ای که با این شاخص محروم ترین جوامع انسانی محسوب می شود. لذا جامعه بشری را تکلیف، رهانیدن این جامعه محروم از زندان آل سعود است. کاری که شیخ نمر شروع کرد بی تردید با شهادتش آغازی دو باره خواهد یافت.
حکومت عربستان، شهروندان خود را تحقیر می کند و این حقارت در شهروندان شیعه دو چندان است. تا جائیکه عزت نفس و کرامت این جامعه را مورد تاخت و تاز قرار داده است. زیرا می داند که اگر کرامت و عزت را از این مردم بگیرد صدای اعتراضی نخواهد شنید. زیرا انسان فاقد کرامت، نه وطن دارد و نه ناموس و نه ایمان و نه باور. چنین انسانی، عروسکی است در دست حاکمان. اما اگر کرامتِ نفس و عزت باشد، برای شهروندان، وطن، ناموس و عقاید، مقوله های ارزشمندی هستند که جهاد برای صیانت از آن ها واجب است. از این روی شیخ نمر تاکید داشت که کرامت و شخصیت ما با ارزش ترین چیز ها در زندگی ماست و ما اجازه نخواهیم داد که جائران آن را زیر پا بگذارند .
دولت عربستان، وی و عده ای دیگر از فعالان سیاسی را همراه با عده ای تروریست اعدام کرد تا در فضای ملتهب ضد تروریستی حاکم بر جهان، صدای اعتراضات حقوق بشری بلند نشود. این نیز ستمی مضاعف بر این شهید مظلوم و یاران دیگرش است که ضمن افشای این سیاست فریبکارانه آل سعود، می بایست سازمان های بین المللی و فعالان حقوق بشری نسبت به آن هوشیارانه عمل کنند.
حکام رژیم سفاک آل سعود با درگیری خود در جبهه های مختلف دنبال قدرت نمایی و سلطه گری جاهلانه به سبک دولت های غربی بودند که در همه این جبهه ها سرخورده و سرشکسته شد.
افسوس که عربستان سعودی در رقابت با هم پیمانان خودش با استکبار و صهیونیسم بین الملل و آمریکای جنایتکار گوی سبقت را در جنایت و خیانت علیه اسلام از همه ربوده است و به نام دین دست به اقداماتی شنیع می زند که فقط از مستکبرین عالم متوقع است اگرچه چهره عربستان برای مسلمانان و علمای حق خواه و عدالت خواه عالم اسلام آشکار شده است.
دولت وهابی، تکفیری و تروریستی عربستان که در عصر مدرنیته در جاهلیت تاریخی قرار دارد، در برهه ای دست به این اقدام شنیع زده است که به دلیل همراهی و همپیمانی با دشمنان ملل مسلمان، یعنی رژیم صهیونیستی و دولت های سلطه طلب غربی، شکست های متعدد و سنگینی در رفتار خارجی خود، متحمل شده است.
سیاست هایی که موجب اعتراض شهروندان عربستان نسبت به این نوع ماجراجویی های حکام سعودی شده است. حکومت عربستان با این نوع اقدامات تلاش دارد که با سیاست رعب و وحشت اوضاع داخلی خود را کنترل کند. حال آنکه این سیاست جاهلیت و قرون وسطایی دیگر کارآمد نیست .
فراز صادقی مقدم - فعال دانشجویی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.