صادق مفرد مسئول سازندگی بسیج دانشجویی تهران در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به فعالیت سه ساله هسته توانمند سازی گفت: سه سال گذشته بود که بچههای فعال در حوزه اشتغال زایی و کارهای پژوهشی و جهادی تصمیم به تشکیل مجموعهای کردند که اردوهای جهادی را به غیر از کارهای عمرانی و فرهنگی و پزشکی در اشتغال زایی نیز دخیل کنند. در همین راستا این مجموعه توسط عدهای که سابقه حضور در اردوهای جهادی داشتند شکل گرفت که منجر به تولید کتاب سفیران کار و تالاش نیز گردید که به عنوان کتاب مرجع مورد استفاده گروههای جهادی دانشگاهها در راستای حل مشکلات مناطق محروم قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه بنا بود اول عرصه فعالیت جهادی فقط آموزش داده شود خاطرنشان کرد: کار که شروع شد متوجه شدیم خلاها زیاد است و نیاز بچه ها بسیار به همین خاطر کار را به عنوان یک مرکز مطالعات پیش گرفتیم.
تولید ۶۰ محصول هسته توانمند سازی حرکتهای جهادی
مسئول سازندگی بسیج دانشجویی تهران در ادامه از تولید 60 محصول توسط هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی خبر داد و گفت: این 60 محصول شامل 4 کتاب، کتابچههای آموزشی و یک مجموعه چند رسانهای میشود در کنار همه اینها هشت خدمت مجازی نیز با هدف ارتقای کار جهادی در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت که خدا را شکر نتیجه اش برقراری ارتباط با هزار و صد گروه جهادی دانشجویی در سطح کشور است همچنین حدود 4000 نفر از محصولات تولیدی جهادی ما استفاده میکنند و از مخاطبان ما به حساب میآیند.
صدای واحدی از گروههای جهادی خارج نمیشود/ سنگر داریم اما لشکر نداریم!
مفرد ادامه داد: وضعیت کار جهادی در کشور با وجود اینکه سال هاست برگزار میشود همانند این است که تک تک سنگرهای این جبهه را داریم اما لشکر نداریم و صدای واحدی از گروههای جهادی خارج نمیشود.
در ادامه یاسر حسین بیک مسئول هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص فعالیتهای این هسته طی سه سال گذشته گفت: فعالیتهای ما شامل سه بخش مطالعات، مشاوره و آموزش و همچنین تقویت و شبکه سازی میشود. بخش تولید محتوا تاکنون توانسته علاوه بر چاپ کتابهای گوناگون در این زمینه با جمع آوری تجربیات فعالیت جهادی کتابچههایی را نیز به چاپ برساند که مورد استفاده همگان قرار گیرد همچنین بستههای آموزشی و ترویجی خاصی نیز برای آموزش اهالی مناطق محروم تهیه و تدوین شده است.
رونمایی از کتاب «آخر دنیا» مجموعهای از خاطرات جهادگران
وی در ادامه اظهارات خود افزود: کتابهای به چاپ رسیده به نامهای سفیران کار و تلاش، مبارزه غریبانه، رحلات جهاد البنا و کتاب آخر دنیا آخرین تولید هسته توانمندسازی است که به تازگی تولید شده و در این هفته رونمایی خواهد شد آخر دنیا کتابی از جنس خاطرات جهادگران از یکی از مناطق جنوبی کشور است که مردم خود آنجا آن را به آخر دنیا شبیه میکنند.
مسئول هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی یکی دیگر از فعالیتهای سه سال گذشته را مشاوره آموزشی عنوان کرد و گفت: دورههای شخصی همچون دوره سفیران کار و تلاش و سفیران وحدت و مشاوره فردی در اردوهای جهادی از جمله این طرح است. سفیران وحدت به منظور ایجاد وحدت میان شیعه و سنی شروع به کار کرد.
سایت «روستا کالا» یک شبکه مردمی برای حمایت از تولیدات روستاییان
حسین بیک تصریح کرد: سومین حوزه در مورد شبکه سازی و فضای مجازی است که سایت جهادگران، سایت روستا کالا، فروشگاه جهاد ی و شبکه اجتماعی جهادیون از جمله آنهاست. به طور مثال تمام تولیدات ما در سایت جهادگران برای عموم قابل دانلود و دسترسی است یا سایت فروشگاه جهادی نه تنها تولیدات خودمان بلکه تمامی تولیداتی که طی این سالها در حوزه جهادگری تولید شده است را در خود گنجانده است.
وی در خصوص جزئیات سایت روستا کالا نیز عنوان کرد: دغدغه اصلی ما برای زدن چنین سایتی مهجور ماندن تولیدات روستاییانی بود که دلالان آنها را به قیمتهای نازل میخرند. روستا کالا یک شبکه مردمی برای حمایت از تولیدات روستایی است و به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم با زدن این سایت به جای اینکه سود کالا و تولیدات روستایی اعم از صنایع دستی و محصولات کشاورزی به جیب دلالان برود به خود روستاییان برسد.
مسئول هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی در این خصوص افزود: این سایت یک سال و نیم است که راه اندازی شده و عمده نمایشگاههای خیریه دانشگاهها محصولات روستاییان را دریافت میکنند. همچنین شبکه اجتماعی جهادیون نیز در راستای برقراری ارتباط بچههای جهادی راه اندازی شده که قابلیت برقراری ارتباط را همانند سایر وسایل ارتباط جمعی امکان پذیر ساخته است و در حال حاضر 1800 عضو فعال دارد. همچنین امکان گفتگوی زنده نیز میان اعضا وجود دارد تا تجربیات خود را با یکدیگر تبادل کنند در کنار همه اینها صفحه اینستاگرام و تلگرام ما نیز در فضای مجازی مشغول فعالیت است.
حسین بیک با اشاره به خبرنامه هسته توانمندسازی نیز اظهار داشت: این خبرنامه یک هفته در میان برای یک بانک دو سه هزار نفره ارسال میشود و شامل اخبار و رویدادهای گروه های جهادی است.
راه اندازی سایت «اطلس طلایی» به عنوان یک بانک جامع جهادی
وی همچنین از راه اندازی سایت اطلس جهادی خبر داد و افزود: فاز اولیه و نسخه آزمایشی آن نهایی شده و سه فاز دیگر تا رسیدن به نقطه مطلوب دارد سایت اطلس جهادی به صورت یک نقشه ایران برای مخاطبین به نمایش درمی آید و هر کدام از جهادگران با نقطه زنی روی هر کدام از استان هایی که مشغول فعالیت جهادی هستند نیازمندی ها و کاستی های موجود را می نویسند تا خیرینی که از سایت اطلس بازدید می کنند از این نیازها باخبر شوند.
مسئول هسته توانمندسازی حرکتهای جهادی ادامه داد: به طور مثال خیری که میخواهد در فلان منطقه مدرسه بسازد میتواند با مراجعه به این سایت از تمامی شرایط موقعیتها و نیازمندیهای آنجا با خبر شود در واقع قرار است سایت اطلس جهادی به یک بانک جامع جهادی تبدیل شود.
خالی بودن جیب دولت یا کم رنگ شدن اعتقاد به کار جهادی مسئله این است!
صادق مفرد در ادامه و در خصوص اینکه آیا از جانب دولت نیز برای حرکتهای اردوی جهادی مورد حمایت قرار میگیرند یا خیر گفت: ممکن بود این دست حمایتها را بیشتر در دولت قبل احساس کنیم اما الان مقداری کم شده است حال یا علت خالی بودن جیب دولت است یا کم رنگ شدن اعتقاد به کار جهادی.
وی همچنین در مورد اعزام گروههای جهادی نیز خاطرنشان کرد: گروههایی به صورت محدود در ایام دهه فجر می روند و عمده گروهها از اواسط اسفند تا 15، 16 فروردین اعزام میشوند.
مصاحبه با ۶۰ گروه جهادی برتر کشور برای ارائه مدل مطلوب اردوی جهادی
صادق مفرد در توضیح علت جزیرهای کار کردن کار کردن گروههای جهادی گفت: منظور از جزیرهای کار کردن این نیست که مثلا همه گروههای جهادی برای کمک فقط به یک منطقه اعزام شوند بلکه منظور بیرون نیامدن یک صدای مشترک از عملکرد گروههای جهادی در کل کشور است. به همین خاطر تمرکز ما بر روی دو بحث تولید محتوا و آموزش حضوری قرار گرفته است حتی برای اینکه بگوییم چه مدلی مطلوب اردوی جهادی است حداقل از 60 گروه جهادی برتر کشور مصاحبه گرفتیم تا مدل ارائه شده خاص یک تفکر یا منطقه خاص نباشد.