به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در سومین روز از چهاردهمین اردوی سالانه جهاداکبر انجمنهای مستقل دانشجویان سراسر کشور وحید جلیلی معاون فرهنگی شهرداری مشهد و دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در جمع دانشجویان حضور یافت.
وی در ابتدا پس از ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: خوشبختانه این اتحادیه دانشجویی کارنامه روشن و پر افتخاری در طول دوران تاسیس خود تا کنون دارد و موفق ترین اتحادیه دانشجویی در مسیر انقلاب اسلامی بشمار می رود.
وی گفت: فعالیت دانشجویان را که از دور و نزدیک رصد میکنم یکی از نقاط قوت کشور، این اتحادیه و امیدوارم روز به روز غنای این مجموعه افزوده شود.
او تاکید کرد: تقدیر کنید از تمام کسانی که تاکنون کار کردهاند و یاد معین رییسی را گرامی بداریم که جانش را بر سر پیمانش گذاشت.
جلیلی گفت: خیلی از افراد منتظر هستند حرف نویی بشنوند و بروند آن را در مجموعهی خود پیاده کنند. امشب من حرف نو نمیزنم زیرا مشکل ما حرف نو نیست؛ دلایل، حرفهای مستدل و مفید و ضروری وجود دارد که همچنان به بسیاری از مخاطبین خود نرسیده است و در چنین شرایطی اگر ما صرفا دنبال صحبتهای تازه باشیم، به نوعی نشانی غلط دادن است.
وی خاطر نشان کرد: در فضای دانشجویی آن کسانی که میخواهند فعالیت و اصلاح کنند و در مسیر رشد، افرادی را به حرکت بیندازند، باید بدانند که چه بگویند و چگونه و باچه روش و ابتکاراتی بگویند.
جلیلی گفت: من اخیرا صحبتهای رهبری را به دانشجویان و تشکلها را دوباره مشاهده کردم و فکر میکنم، اگر همهی اتحادیههای دانشجویی بازخوانی صحبتهای رهبری را اولویت قرار دهند اتفاق مهمی میافتد.
دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: رهبری به صریح ترین شکل، شفاف ترین راهکارها را در اختیار ما قرار میدهند ولی ما به سادگی میگذریم و اعتنایی نمیکنیم.
وی افزود:در یکی از سخنان رهبری با دانشجویان، بحث بسیار مفصل بود. ایشان ۶ راهکار و غالب مشخص کار در فضای دانشجویی را به شما پیشنهاد داده من جمله: تئاتر،کاریکاتور،سرود،شعر،طنز،مجله صوتی.اینها راهکارهایی است که خود رهبری با جایگاه وسابقه و تجربه و تفکر و نشست با دانشجویان به آن رسیده است.
جلیلی گفت: قصد من تلخ صحبت کردن نیست اما در حال حاضر مدتی از سخنان رهبری گذشته است ۳۰۰۰پایگاه بسیج دانشجویی داریم، اما سؤال اصلی اینجاست که آیا پنج گروه تئاتر تشکیل شده است؟
وی تصریح کرد:رجوع به تجربه اول انقلاب اسلامی توصیه به همه بچههایی است که به عنوان یک الگوی موفق مورد مطالعه قرار گیرد.
جلیلی با مثال زدن زندگی مهدی رجب بیگی او را الگوی دانشجوی فعال مسلمان دانست که در سال ۶۰ و حین درگیری با منافقین به شهادت رسیده است و گفت: به تعبیر معارفی خودمان چرا آن بچهها به هدایت میرسیدند؟ شاید چون شما وقتی به قرآن مراجعه میکنید یکی از شرایط هدایت شده را انفاق میداند فکر نکنیم اگرما سرکلاس نشستیم اینها زمینهی هدایت را فراهم میکنند.
وی تصریح کرد: این تعابیر مختلف در قرآن تکرارشده. هرکس هرچه میفهمد تحلیل کند و موظف است به دیگران برساند به هر اندازه خدا مودبانه تکلیف کرده به اندازه وسعت مکلف هستی وسع ما این است که اینها را فهرست کنیم.
جلیلی ادامه داد: اینگونه نباشد که اگر دوره و اردویی میرویم مدام القا کنیم که ما مصرف کنندهایم بلکه تولید و مصرف همراه باهم باشیم، نباید مدل خودسازی انجمن حجتیه رفتار کرد که میگوید تو خودت را تنها بساز.
دبیر جشنواره مردمی عمار با اشاره به سخنان رهبری در دیدار دانشجویان گفت: رهبری میگوید شما وس هایی دارید که این۶ عدد به نظر من رسید و میگوید این شش عدد را به سی عدد برسانید و ابتکار دیگر را اضافه کنید. دقیقا مثل یک فرمانده که نیرو ها را ساماندهی میکند، نیروها عمیق گوش میکنند ولی تا فرمانده کنار میرود کار خود را میکنند؛ اینگونه معلوم است که دشمن همه جا را میگیرد، پارسال هم همین را گفتم تا آخر عمرهم همین را میگویم.
وی با اشاره به ظرفیت هنر کاریکاتور و فعالیت جوانان انقلابی در این حوزه گفت: چرا از این ظرفیت استفاده نمیکنیم ؟چرا مهمات را شلیک نمیکنیم ؟ کاریکاتور در یک فریم حرف خود را میزند احتیاج به ترجمه و زیر نویس ندارد.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد گفت: یک تیم باید بیایند و تصمیم بگیرند که با استفاده از این قالب حداکثر استفاده را در راه انقلاب جلو ببرند .خودمان را گول نزنیم . اول انقلاب آقای بنی صدر از ۱۴ میلیون ۱۱ میلیون رای آورد و بسیار میان مردم محبوب بود ولی چطور شد بنی صدری که اینقدر محبوب بود در طی یک سال و نیم تا این حد سقوط کرد؟ این به خاطر روی کار بودن بچه حزب اللهیها بود که به راههای مختلف با محافل ارتباط میگرفتند فقط تحلیل نمیکردند. گفتمان انقلاب اسلامی با صد هزار زبان گفته میشد. هر مسجد یک واحد فعال هنری بود که فعالیتهایی نظیر سرود، تئاتر، روزنامه دیواری نزدیک ترین آنها مسجد کرامت مشهد بود.
وی افزود: از آن طرف منافقین هم بسیار کار میکردند، احمقانه ترین منطق رجوی است ولی در همان منطق باطل خودشان با انواع و اقسام روشها کار میکردند. حزب الله چطور پیروز شد ؟ با کار فرهنگی.
جلیلی اضافه داشت: به قیصر امین پور میگفتند تو باید شرمنده باشی که برای امام شعرگفتی یا مثلا سلمان هراتی از روستا آمده بود ولی در شعرهایش غربت امام شهداء و دفاع مقدس را به تصویر کشید و در همان زمان بعضی از شعرا افتخارشان این بود که برای امام و شهداء حرف نمیزنند.
وی گفت: آنها فکر میکردند که اگر انقلاب را متوقف کنند؛ انقلاب خاموش میشود. امام یک اشاره میکرد و همه آمادهی انجام وظیفه بودند ولی این خطر است که مقام معظم رهبری مصداقی میگویند ولی هیچ حرکتی صورت نمیگیرد، خب اگرهرکسی بخواهد برای خودش اجتهاد کند که نمیشود!
این فعال عرصه رسانهای گفت: من ده-پانزده سال پیش نمیتوانستم آنقدر صریح حرف بزنم ولی الان دست ما خیلی پر است.ما الان به حلقهی توزیع نیاز داریم، یک حلقهی واسط که در آن اتفاق بزرگی میافتد چراکه الان حرفهای خوب خیلی وجود دارد ولی عامل و مجاهدی نیست که این هارا معرفی کنند و به دانشگاه که از آن جا همه چیز چه خوب و چه بد به جامعه سرایت میکند و همچنین خود جامعه ببرند.
جلیلی افزود: سال بعد به رهبری گزارش دهید که درست است که به ۳۰ عدد نرسید اما درحد کفایت و توان انجام شد، فرض کنید اگر ما پنج گروه تئاتر،سرود داشته باشیم چه حرفهای بزرگی میتوان زد.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: شما یک بیانیهی شجاعانه میدهید که اینها در فضای مدیریت دیده میشود و باید اینها را در داخل جامعه ببرید اما این مقوله این معنی را نمیدهد که شما هنر را رها کنید.
با توجه به اینکه شما قبلا منتقد فرهنگی بودید الان هم مسئولیت معاونت فرهنگی را به عهده دارید بفرمایید موانعی که باعث میشود این نظریهها عملی نشود چیست؟
جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد چرایی عملی نشدن نظریات مختلف در حوزه فعالیتهای فرهنگی گفت: دو نوع علت وجود دارد: فاعلی و قابلی، درونی و بیرونی .در فضای فرهنگی دو فرد که در فضای مشابه قرار دارند، یکی میگوید نمیشود. یعنی موانع از بیرون او را منفعل میکند و قبول میکند که فضا را باید پذیرفت.ولی دیگری این نگاه را ندارد.عللل بیرونی در فضای سینما زیاد است. علل بیرونی یعنی یکسری فضاسازیها که مدیرها را منفعل میکند.مثلا در تلویزیون جمهوری اسلامی تعداد فیلمهایی که در مورد خانوادههای حزب اللهی ساخته میشود خیلی کم است. چرا جرأت نمیکنند که حتی ۱۰% سریالها را به خانوادههای حزب اللهی اختصاص دهند؟ میگویند آثار دراماتیک نشان دهنده طبقه متوسط است
او همچنین تشریح کرد: پارسال که تازه به مشهد آمدم ، عدهای میگفتند شما هنر دینی میخواهید؟ و در پاسخ به آنها گفتم که هنر طبیعی میخواهم، هنر طبیعی یعنی اگر در هر شهر بزرگ دنیا هزار نفر را قتل عام کرده بودند. من مطمئنم ۸۰ سال بعد یک موزه درست شده بود ولی ۸۰ سال بعد از واقعهی مسجد گوهرشاد شما یک کارت پستال هم پیدا نمیکنید. مزدوران حکومتی به جرم اینکه گفتند ما کلاه شاپو نمیگذاریم هزارنفر را کشتند و رضا شاه در پی این ماجرا گفت: من اراده کردهام، زن ایرانی را از خرافات نجات دهم.غرب هم نظر وی را تایید کرد و مورد تشویق خود قرار داد.ازقضا این واقعه در مسجد گوهرشاد که به اسم یک زن نامگذاری شده است، اتفاق افتاده است.گوهرشاد یک زن است که صدهاسال قبلا از آقای رضا شاه یک نمونه ی زن عالی بودهاند. ولی ۸۰ سال بعداز واقعه یک خاطره نیست.
جلیلی همچنین گفت: با اینکه ما ۸۰ سال دیر شروع کردیم ولی تابحال دریک سال ۸۰۰ خاطره جمع شده است.
وی همچنین مطرح کرد:چه فضایی وجود دارد که ۸۰ سال بعد یک اثر نیست؟بعضی از سوژهها بسیار سانسور میشوند. این آثاری که ما جمع آوری کردهایم بسیار متفاوت و در قالبهای طنز،دراماتیک و دیگر قالبها است که همهی سلایق را دربر میگیرد.
وی پیرامون مزیت جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: یکی از اتفاقات مهم درعمار این است که جوانان دوربین به دست گرفتهاند و در دل جامعه و درمیان مردم به تولید اثر میپردازند. نمونهی آن ننه عصمت است که چون درایام جنگ، پسری نداشت که راهی جبهه کند برای کمک به رزمندگان به بافتن شال و کلاه پرداخته است تا به هرصورتی که میشود و توانایی دارد دین خود را ادا کند.که ما برای ارج نهادن براین ارزش دستکش ننه عصمت را یکی از نشانه ها در جشنواره ی عمار قرار دادیم.
او ادامه داد: در گام اول، ما به یک سازمان تماشا احتیاج داریم که این، بهترین کمک به سازمان تولید است .سازمان تولید به سختی فیلم می سازد و گاهی هنرمند از بی مخاطبی و مقروض شد، ناراحت می شود، پس پیوست اجتماعی باید ایجاد کرد.در واقع شما یک حرف خوب دارید که این را ده نفر شنیده اند ولی این حرف قابلیت شنیده شدن توسط ۱۰۰۰ نفر را دارد.
درحال حاضر یک کاری را شروع کردیم که چگونه تئده های بیشتری را جذب کنیم و متوجه شدیم که راه باز است و مردم در صحنه هستند ولی زبان ما الکن بوده است.
وی تصریح کرد: رهبری یک پیام داد که مردم من شنیده ام مدافعین حرم در جنگ و سرما می جنگند و دست هایشان به اسلحه می چسبد، این خبر باعث انفجاری شد که حسینیه هرروز از جمعیت پر وخالی می شود.
در واقع این ها سوژه های سانسور شده است ولی ما نهضت ضدسانسور هستیم.
وی افزود:۲۰۰ نفر از فرزندان این ملت شهید شدند اما حاضر نشدند، کوچکترین شکایتی بکنند.ما با یک جریان جدی سانسورچی مواجهیم، مدیریت فرهنگی باید با این ها مقابله کند.