به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی در اردوی جهاد اکبر انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ابتدا به اشاره به قراردادهای نفتی جدید گفت: قراردادهای جدید نفتی می تواند از منظرهای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرند. قراردادهای قبلی که بیع متقابل بود و قبل از تحریم های جدید یعنی قبل از 1384 بسته شده بود؛ برای حوزه های نفتی دچار کاستی هایی بود که مدیران نفتی هم به آن اذعان دارند یعنی به طور کامل در راستای منابع ملی ما نبود و از این جهت نیاز به بازبینی اساسی داشت.
وی افزود: انتظار ما و همه دلسوزین کشور این است که این قراردادها در جهت تامین منافع ملی ما باشد یعنی در جهت ارتقاء حاکمیت و صیانت از مخازن نفتی و اجرای سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند؛ بازبینی شود.
وی افزود: نکته دیگر که در بحث قراردادها باید به آن توجه داشته باشیم این است که، با توجه به توافق نامه هسته ای که صورت گرفته و علی الظاهر و روی کاغذ تحریم های ما را برداشته اند و فضای عمومی در کشورهای اروپایی، آمریکایی، شرقی، و شرق آسیا علیه ما نیست و آن ها مانند سایر کشورهای خاورمیانه با ما برخورد می کنند.
وی با توجه به اینکه کشور امروز در شرایط تحریمی قرار ندارد، گفت: دلیلی وجود ندارد که ما بخواهیم امتیاز مضاعف و بیهوده ای را به دشمن دهیم به این بهانه که در شرایط تحریم هستیم.
وی خاطر نشان کرد: از این جهت هم باید دقت داشته باشیم که در حال حاضر در شرایطی هستیم که کشور این فرصت و پتانسیل را دارد که در شرایط قوی تری قراردادهای نفتی به نفع منافع ملی ببندد.
نادران افزود: ما در موقعیتی هستیم که باید طرف های ایرانی بدانند که امتیاز دادن و گرفتن در این شرایط به مراتب باید بیشتر در راستای منافع ملی و گرفتن امتیاز از طرف مقابل و پیمان کارها باشد و اینکه کشورالان دیگر در شرایط تحریم نیست.
نادران با اشاره به بررسی قراردادهای نفتی جدید گفت: متن قراردادهای نفتی که از دولت بیرون آمد از سوی کارشناسان نفتی و کسانی که در مراکز پژوهشی بودند و حساسیتی نسبت به این کارداشتند بررسی های خودشان را آغاز کردند و نگرانی ها به مرور زیاد شد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: چند نکته اساسی وجود دارد در جلسه ای که با وزیر نفت داشتیم که به ایشان گوشزد کردیم و قرار هم بر این شد که ما ایراداتی که به ذهنمان می رسد را مطرح کنیم و کارشناسان ما هم بیایند تا با یک بحث به نقطه مشترکی برسیم.
این نماینده مجلس گفت: نگرانی ها در قراردادهای جدید حتی بر اساس مصوبه هیئت وزیران به نفع قراردادهایی که متن انگلیسی آن در بعضی از محافل موجود است که کشورهای خارجی به سفارش شرکت ملی نفت ایران تهیه کردند و یک متن فارسی که شرکت های ایرانی تهیه کرده اند و یک متن سومی که تلفیقی از این دو است که در شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت آن ها را ملاحظه کردند که یک مدل جدید را برای قراردادهای نفتی تنظیم کردند، هیچ یک از این قراردادها عمومیت پیدا نکرده و ما فعلا موضع خود را نسبت به آن بیان نمی کنیم.
او در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر چیزی که درباره آن بحث می کنیم راجع به لایه اول قراردادهای نفتی است که و آن هم همین متن 11 صفحه ای است که هیئت وزیران به عنوان مصوبه منتشر کرده ولی به خاطر یکسری تناقضات به طور عمومی منتشر نشده است.
وی همچنین اذعان کرد: به علت اینکه کشورهای طرف قرارداد خارجی ما در این قرار دادها منفعت خود را در نظر می گیرند و این مسئله باعث خیانت آن ها به ایران می شود ما نباید به این قراردادها خوش بین باشیم و این بدبینی به معنای بی اعتمادی ما نسبت به مسئولین نیست بلکه به خاطر خیانت های این شرکت هاست.
الیاس نادران مشکلاتی که که در قراردادهای نفتی براساس مصوبه هیئت وزیران به وجود آمد را در چند نکته اساسی مطرح کرد: 1- نقض حاکمیت ملی ما بر منابع هیدروکربنی و به نوعی نقض حاکمیت ما بر منابع نفتی . بهره برداری از منابع نفتی قرار بود که بر عهده خودمان باشد ولی قرار دادهای جدید طوری تنظیم شده است که تسلط شرکت های خارجی را بر مخزن ما زیاد می کند .2-وقتی یک شرکت خارجی با ما قرارداد می بندد منافع خودش را حداکثر می کند ، چطور؟ به این صورت که دوره بهره برداری را کوتاه کنند و حداکثر بهره برداری را در آن مدت مدت کوتاه داشته باشد ولو نرخ بهره برداری پایین بیاید .که از نظر فنی اگر به فرآیند استخراج سرعت دهیم امکان جایگزینی فراهم نمی شود و اگر گاز هم تزریق نشود مزید بر علت می شود و در نهایت ما به شدت متضرر می شویم.
3-برای شرکت های خارجی به صرفه این است که نفت هارا جایی ببرند که در راستای حداکثرسازی منابع خودشان بتوانند از آن استفاده کنند. نتیجه این قرار دادها باعث می شود که ما مبتلا به خام فروشی می شویم. اگر آنها قبول دارند که ما کشوری هستیم که می توانند سرمایه گذاری های 100میلیون دلاری را بکنند پس چرا نمی کنند؟چون برایشان به صرفه نیست. 4-در بحث تنوع سازی صادرات نفت نقض حاکمیت اسلامی مطرح می شود به این صورت که شرکت پیمان کار خارجی قرار شده است که با یک شرکت پیمان کار داخلی به هم بپیوندد و یک شرکت جدید بسازند.
وی افزود: شرکت ملی نفت ایران بعنوان نماینده دولت و ملت باید بر منابع و مخازن نفتی حاکمیت داشته باشد و این نباید نقض شود.
نادران گفت: ایران فقط بدلیل مشکلات و ایراد فنی باید صادرات نفت را متوقف کند.که این مسئله هم مشکل است و باعث می شود که مثلا اگر شرکت طرف قرارداد ما برود نفت ما را به رژیم صهیونیستی بفروشد ما نمی توانیم قرارداد را فسخ کنیم.
این نماینده مجلس افزود:کشور امروز در شرایطی همانند شرایط بعد از جنگ تحمیلی قرار دارد، بعد از جنگ فضایی در کشور ایجاد شد تحت عنوان سازندگی توسعه اقتصادی و رئیس دولت در آن زمان بر این مسئله تاکید داشته باید دست فعالان اقتصادی را باز گذاشت هرچند آن ها ریخت و پاش هایی نیز داشته باشند. نتیجه آن شد که بحران هایی در کشور به وجود آمد. از جمله موارد ذیل 1.بحران بدهی های کشور به کشورهای سرمایه گذار خارجی که حدوده 40 میلیارد دلار بود. 2. نابرابری های اقتصادی در نیاز های حداقلی به شدت افزایش یافت و تورم به 35% الی 50% رسید.3. نفوذ شرکت های غربی به بازارهای سرمایه ما که نتیجه آن این شد که هیچ گاه به خود کفایی در حوزه های اقتصادی نرسیدیم.
وی افزود: چرا بعضی از تکنولوژی ها به کشور انتقال داده نشد؟ به دلیل نوع مدیریتی که آن موقع وجود داشت به دلیل نوع مدیریتی که آن موقع وجود داشت و می گفتند فرصت کوتاه است و باید سریع تردر مسیر توسعه اقتصادی قرار گیریم این نوع مدیریت متاسفانه امروزهم وجود دارد
4. نگاه خود باورانه و استقلال طلبانه در راستای تامین منافع ملت وجود نداشته و ندارد در بدترین شرایط تحریم پیشرفت صنعت انرژی هسته ای بیشتر بود و این حاصل آن نگاه خود باورانه ای بود که در دهه اخیر باعث شکوفایی هایی در زمینه هسته ای و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی شده است نه فقط در این جا بلکه در خارج از مرزهای ایران هم این خود باوری گسترش پیدا کرده و به فرستادن تجهیزات به منظور دفاع از کشورهایی چون سوریه و عراق نیزمنجر شده است.
وی ادامه داد: مدیران سازندگی آن دوره امروز یا مدیرند و یا پشت صحنه اند باید تجربه بگیریم رفتار ما باید طوری باشد که در این برهه آب به آسیاب رقیب نریزد و نباید بگذاریم مسئله جام زهر مجلسه ششم امروز دوباره تکرار شوند. نباید بگذاریم قضیه فتنه 88 دوباره احیاء شود، در رفتارها و گفتار ها باید دقت کرد. ما مراقبت می کنیم و شما هم در محفل های دانشجویی باید مراقبت کنید.
این نماینده گفت: من دیگر به جزئیات آن فساد هایی که در بخش اقتصاد اتفاق افتاد وارد نشدم. او در پایان تصریح کرد امیدوارم که خداوند هرآنچه که خیر است پیش آورد و خیر ان شالله این باشد که آن هایی که پای محکمات جمهوری اسلامی هستند دستگاه قانون گذاری را به دست گیرند.
نادران گفت: بعد از جنگ فضایی در کشور ایجاد شد تحت عنوان سازندگی توسعه اقتصادی و رئیس دولت در آن زمان بر این مسئله تاکید داشته باید دست فعالان اقتصادی را باز گذاشت هرچند آن ها ریخت و پاش هایی نیز داشته باشند. نتیجه آن شد که بحران هایی در کشور به وجود آمد. از جمله موارد ذیل
1.بحران بدهی های کشور به کشورهای سرمایه گذار خارجی که حدوده 40 میلیارد دلار بود.
2. نابرابری های اقتصادی در نیاز های حداقلی به شدت افزایش یافت و تورم به 35% الی 50% رسید.
3. نفوذ شرکت های غربی به بازارهای سرمایه ما که نتیجه آن این شد که هیچ گاه به خود کفایی در حوزه های اقتصادی نرسیدیم.
او افزود: چرا بعضی از تکنولوژی ها به کشور انتقال داده نشد؟ به دلیل نوع مدیریتی که آن موقع وجود داشت به دلیل نوع مدیریتی که آن موقع وجود داشت و می گفتند فرصت کوتاه است و باید سریع تردر مسیر توسعه اقتصادی قرار گیریم این نوع مدیریت متاسفانه امروزهم وجود دارد
4. نگاه خود باورانه و استقلال طلبانه در راستای تامین منافع ملت وجود نداشته و ندارد در بدترین شرایط تحریم پیشرفت صنعت انرژی هسته ای بیشتر بود و این حاصل آن نگاه خود باورانه ای بود که در دهه اخیر باعث شکوفایی هایی در زمینه هسته ای و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی شده است نه فقط در این جا بلکه در خارج از مرز های ایران هم این خود باوری هم گسترش پیدا کرده و به دفاع از کشورهایی چون سوریه و عراق منجر شده است.
وی ادامه داد: مدیران سازندگی آن دوره یا امروز مدیرند و یا پشت صحنه اند؛ باید تجربه بگیریم رفتار ما باید طوری باشد که در این برهه آب به آسیاب رقیب نریزد و نباید بگذاریم مسئله جام زهر مجلسه ششم امروز دوباره تکرار شوند. نباید بگذاریم قضیه فتنه 88 دوباره احیاء شود در رفتارها و گفتار ها باید دقت کرد ما مراقبت می کنیم و شما هم در محفل های دانشجویی باید مراقبت کنید.
این نماینده گفت: من دیگر به جزئیات آن فساد هایی که در بخش اقتصاد اتفاق افتاد وارد نشدم.
امید وارم که خداوند هرآنچه که خیر است پیش آورد و خیر ان شالله این باشد که آن هایی که پایه محکمات هستند دستگاه قانون گذاری را به دست گیرند.
نادران در پاسخ به این سؤال که آیا زیانی که از قرارداد کرسنت متوجه کشور می شود متوقف شده یا هنوز ادامه دارد؟ گفت: من این ها را بازی دشمن می دانم. ما خسارت دیدیم، اعتبار کشور خدشه دار شد، حاکمیت ملی نقض شد و باعث شد که سایر کشورهایی که با ما قراردادهای گازی داشتند هم مدعی شوند ولی هیچ نوع محکومیتی در دادگاه های بین المللی متوجه ایران نیست؛ چون ثابت شده که فساد موثر وجود داشته و یکی از اسناد این است که دستگاه قضایی کشور جرم را محرز دانسته و این ها همه کمک می کند که حرف ما پیش رود اما در مورد خسارت مالی نباید ریالی به طرف قرارداد خارجی بدهیم چرا که از نظر دستگاه قضایی این قرارداد باطل است اما نکته مهم این است که باید برای اثبات باطل بودن آن تلاش کنیم .
وی همچنین در پاسخ در مورد فروش بخشی از سهام شرکت نفتی آرماکو که اط سوی مقامات عربستانی مطرح شد گفت : شرکت های نفتی همیشه به دنبال این هستند که حاکمیت ملی کشورها را نقض کنند و تسلط خود را بر منابع هیدروکربنی دنیا بیشتر کنند و دلیل آن هم روشن است چرا که با این کار امکان انتقال مطمئن هیدروکربن به کشورشان میسر می شود.
برای آمریکایی ها و اروپایی ها بیش از اهمیت قیمت نفت امنیت واردات نفت از کشورهاست به خصوص از خاور میانه که شما می دانید از خلیج فارس بیش از 75 درصد نفت جهان منتقل می شود به کشورهای مصرف کننده یعنی منطقه ای نیست که کسی بتواند نادیده بگیرد. در مورد ایران هم همین خواهد بود باید مراقبت کنیم تا مدیرانمان بازی نخورند و خدایی ناکرده بعضی از مدیران در جهت خلاف منابع ملی وسوسه نشوند و مانند دهه هفتاد نشود که ببینیم بخش های غیردولتی به بخش نفتی کشور حاکم شده آن هم بدون مجوز دولت.
اما در مورد عربستان باید گفت: سرمایه داران خارجی باید احتیاط کنند چون فردایی که این خاندان کوچک به دست مردم از بین رفت اینها مثل زمان انقلاب ایران بسیار متضرر می شوند. باید صبر کنند تا حاکمیت عربستان اصلاح شود و دست مردم که افتاد بعد قرارداد ببندند.
نادران در خصوص تجمع دانشجویان در مقابل وزارت نفت و دستگیری چند تن از آنان گفت: نظر من این است که دولت همانگونه که گفت نظرات کارشناسی را استقبال می کند یک فضایی را فراهم می کرد و دانشجویان را که تعداد مشخصی هستند می بردند جایی و حرف ها و دغدغه هایشان را گوش می دادند.
اینکه دانشجویان این کشور دغدغه های خود را در دولتی که شعار آزادی مخالف را دارد و با برجام شعار این را می دهد که ما توانستیم دولت های متخاصم را به میز مذاکرات بیاوریم مطرح کردند دولت هم با این قشر که دغدغه دارد و دلسوز است نباید رفتار خشن و چماقی داشته باشد و باید حرف این ها را ولو اگر به ناحق هم بود گوش می دادند. اقتضای دانشجو این است که اعتراضات خود را با احساسات یا هرگونه دیگری می دهد اما پاسخ اینها خشن نباید باشد انتظار می رود که با توجه به این که پیش بینی این حرکت می شد این ها را جایی جمع می کردند و حرفهایشان را گوش می دادند. اینگونه منصفانه تر بود و با تدبیرو امید بیشتر جور در می آمد.
نادران در پاسخ به تصویب بیست دقیقه ای برجام در مجلس نیز گفت: در مجلس زمزمه هایی از جانب برخی از دوستان اصولگرای مجلس بود که می گفتند ما همراهی می کنیم که کلیات تصویب شود و در جزئیات پیشنهادات مکتوب چاپی داریم و مجلس اگر به پیشنهادات ما گوش دهد به آنها رأی می دهد؛ در نتیجه هم بین ما و دولت دعوا نشده و هم آنچه از نظر ما در جهت منافع ملی است و هم فراتر از آن آنچه در نامه نه بندی مقام معظم رهبری به رئیس جمهور بود و ما این ها را مصوب می کنیم و قانون می شود و دولت آن را اجرا می کند.
وی افزود: من همان زمان گفتم که دوستانی که تصور می کنند اگر به کلیات رأی بدهند و در جرئیات می توانند پیشنهاداتشان را مطرح کنند و رأی بدهند و آقای لاریجانی هم اجازه می دهد این ها یا اساسا خیلی ساده لوح هستند یا آقای لاریحانی را نمی شناسند؛
چرا که من بیش از سی سال است که در مناصب مختلف با آقای لاریجانی کار کرده ام و پیچیدگی های شخصیتی ایشان را می دانم و رفتارشان را می شناسم و می دانستم که با مجلس چه خواهند کرد و دوستان این را باور نکردند و نتیجه اش را هم دیدند و در این باره باید گفت هیئت رئیسه مجلس برخورد خوبی نداشت و باید پاسخگو باشد ما هم عملا با توجه به اتفاقی که افتاده بود کاری از ما بر نمی آمد و چون باید نمایش وحدتی نشان می دادیم در شرایطی که دولت در حال مذاکره بود دوستان متقاعد شدند که جلسه را ترک نکنیم. به نظر من ضعف مجلس را رهبری جبران کردند و آن نامه نه بندی را نوشتند. کاری که هیئت رئیسه مجلس به خصوص شخص رئیس مجلس انجام داد کار خوب و به صوابی نبود اما کار غیر قابل پیش بینی هم نبود.
وی در پاسخ سوالی پیرامون خدمت سربازی گفت: در مورد خدمت سربازی اساسا نه دولت و نه مجلس تصمیم گیر نیستند، ستاد کل نیروهای مسلح بر حسب نیاز به نیروهای مسلح و میزان افراد متقاضی براورد کرده و میزان دوره سربازی را در مقاطع مختلف تعیین می کند. البته ما به عنوان نمایندگان مجلس در کمیسیون امنیت ملی نظرات را منتقل می کنیم ولی تصمیم گیری نهایی با ستاد کل نیروهای مسلح می باشد.
وی در خصوص رأی اعتماد به دولت پیر یازدهم هم گفت: دراین مسئله ما مقصر نیستیم بلکه خود آقای روحانی عده ای از رفقای 40؛ 50 سال پیش خود را آورده و دور خود جمع کرده، البته به این مسئله ما هم معترض بودیم ولی دولتی که مخصوصا در دور اول ریاست جمهوری خود قرار دارد و مجلسی که از گرایش متفاوت این دولت است اگر به نصف به علاوه یک وزیر این دولت رای ندهد؛ دولت باید دوباره افرادی را به عنوان وزیر معرفی کند در نتیجه چالش دولت و مجلس زیاد می شود و ما باید شرایط سیاسی کشور را هم در نظر بگیریم. مثلا ما اگر به وزرای انتخابی آقای روحانی رای نمی دادیم ایشان چه کسی را دوباره می خواستند معرفی کنند، پس تصمیم گیری فقط به عهده مجلس نیست.
نادران در خصوص استیضاح وزیر نفت با توجه به مسئله کرسنت گفت: حضرت امیرالمومنین (ع) می فرمایند: داغ کردن در مورد زخم هایی که به وجود می اید اخرین راه حل است و اولین راه نیست.البته راه حل موثری است و بسیار هزینه دارد. اگر امکان داشته باشد اقای زنگنه را حفظ کنیم و انچه را که در حفظ مصالح ملی و منافع ملی به نظر می اید که عوارضش را مرتفع بکنیم باید انجام دهیم. یعنی وقتی باید یک وزیری را استیضاح کنیم که وجود ایشان را به کلی باعث ضرر و زیان برای منافع ملی ببینیم که البته ملاحظات جانبی هم وجود دارد مثل شرایط منطقه و شرایط مربوط به مذاکرات هسته ای و...که نمیتوانیم نادیده بگیریم.
وی افزود: شاید در دولت عده ای بی میل نباشند که ما یکی از وزرا را استیضاح کنیم؛ ولی این را تبدیل به یک جنگ داخلی کنند و افراد را متهم به افراطی گری بکنند و اصل مسئله که اصلاح امور است و بخصوص در حوزه ی نفت و گاز که سرنوشت قرن ها و دهه های بعدی کشور به آن وابسته است را در دعوا مغفول بگذارند. اگر ما مراقبت نکنیم ممکن است قرارداد ها برخلاف منافع ملی ما وضع شود که البته ما فرصت گذاشتیم و رصد کردیم تا آن را در جهت حفظ منافع ملی جلو ببریم.
نادران در پاسخ به چرایی حضور ولایتی در ائتلاف که ارزش افزوده ای هم برای اصولگرایان گفت: همواره ائتلاف ها صرفا برای آورده ها و ایجاد ارزش افزوده ایجاد نمی شود و شاید بعضی آورده ای ندارند اما بازی خراب کن خوبی هم می توانند باشند و آوردنشان در ائتلاف جلوی خراب شدن بازی را می گیرند.
نادران در پاسخ به حضور جوانان در ائتلاف اصولگرایی گفت: با رایزنی هایی که با تصمیم گیران ائتلاف اصولگرایی داشتم، تاکیدم بر این بوده، اساتید متخصص و جوان متعهد کشور، به لیست اصولگرایی اضافه شود. حتی حاضرم، خودم در لیست نباشم، اما آن ها حضور داشته باشند.
وی افزود: اگر از کل لیست ده- دوازده نفر با تجربه حضور داشته باشند، و باقی مانده لیست را جوانان تشکیل بدهند، عالی می شود.
نادران در خصوص طرح شفافیت اطلاعات نمایندگان که توسط دانشجویان راه اندازی شده است هم گفت: از طرح شفافیت اطلاعات داوطلبانه نمایندگان حمایت می کنم و تمامی اطلاعات خود را لیست کرده و ارسال کردم.