به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از یزد، تعدادی از تشکل های دانشجویی کشور در بیانیه ای خطاب به علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه مقدس قم در خصوص اوضاع کنونی جهان اسلام پیامی صادر کردند.
متن آن به شرح زیر است:
وضعیت ناگوار جهان اسلام و حوادث برآمده از آن به ویژه شهادت جانسوز روحانی عارف و مبارز شیخ نمرباقرالنمر(ره) ما را برآن داشت تا از سر دلسوزی و مطالبه نکاتی را با پدران و برادران خود و پیشتازان راه جهاد و مبارزه در میان گذاریم.
بررسی حوادث و پدیدههای اجتماعی در رابطه با آرمانها و ارزشهای اسلام ناب و در تجلّی انقلاب اسلامی روشی است که می تواند ما را در فهم، تفسیر و تحلیل صحیح آنها رهنمود سازد. آرمان ها و ارزشهایی که به ویژه در حکمت عملی حضرت امام(ره) یعنی صحیفه، تبلور یافته است.
امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۷ه.ش در پی شهادت مظلومانه علامه سید عارفحسین حسینی رهبر شیعیان پاکستان خطاب به ملّت پاکستان و علمای اسلام میفرمایند: «ای کاش همه تجاوزات جهانخواران همانند تجاوز شوروی به کشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنی و رودررو بود تا مسلمانان ابهّت و اقتدار دروغین غاصبین را درهم می شکستند ولی راه مبارزه با اسلام آمریکایی از پیچیدگی خاصی برخوردار است که تمامی زوایای آن باید برای مسلمانان پابرهنه روشن شود که متاسفانه هنوز برای بسیاری از ملتهای اسلامی مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی و اسلام پابرهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایهداران خدانشناس و مرفهین بیدرد کاملا مشخص نشده است و روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهمی است که اگر این کار توسط حوزههای علمیه صورت پذیرفته بود به احتمال بسیار زیاد سید عزیز ما عارف حسین در میان ما بود» (صحیفه امام، ج۲۱، ص ۱۲۱).
این پیام، مفاهیم و نظریه بسیار عمیقی را تداعی میکند؛چراکه از منظر حضرت امام مسئولیت حوزههای علمیه جهان به ویژه قم در قبال شهادت سید عارفها و نمرها وشاید فردا زکزاکیها بسیار سنگین است.
در ابتدا باید یادآور شد که قطعا حوزههای علمیه در طول بیش از ۱۰۰ سال مهمترین سنگر حفاظت از دیانت و عزّت بودهاند و چه بسیار روحانیون مخلص و متعهدی که درطول تاریخ جان خود را پس از دریدن حجاب درس و بحث تقدیم داشتهاند و به خیل شهدای کربلا پیوستهاند؛ اما امروز پیچیدگیهای مبارزه همانگونه که امام راحل فرمودند بسیار بیشتر از گذشته است؛ صفبندیهای حق و باطل تغییر پیدا کرده و درنتیجه حوزههای علمیه را نیز متوجه نیازهای تازهای میکند.
نظر به این مهم و مبتنی بر فرمودههای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(دام ظله) لازم شد به نمایندگی از خیل عظیم دانشجویان فعّال فرهنگی درخواست های خود را مستقیما محضر حضرات مکرّم عرضه بداریم:
نسبت به زمان سیاه پهلوی چه تغییرات جدّی در ساختار محتوایی و درسی حوزههای علمیه به ویژه در سطوح عالی آن رخ داده است تا تأییدی باشد بر توان مضاعف حوزههای علمیه جهت حضور در عرصههای مختلف انقلاب اسلامی و پاسداری ارزش های اسلام ناب محمدی درمقابل اسلام آمریکایی؟
چه فعالیتی در حوزههای علمیه صورت گرفته تا مجاهدانی خمینیگونه تقدیم جامعه اسلامی شود؟ یا به عبارت دیگر اگر امام خمینی را احیا کننده اسلام ناب محمدی میدانیم حوزههای علمیه چه تلاشی انجام دادهاند تا انسانهایی را در چهارچوب فکری خمینی کبیر تربیت کنند؟
در امر مهم صدور انقلاب اسلامی نظر به ظرفیتهای عظیم آن چه فعالیت ساختاری و نه خودجوشی صورت گرفته است؟ به چه میزان ارتباطات جدّی فراتر از نشست یا همایش با حوزه های علمیه جهان به ویژه نجف و مصر صورت گرفته است؟
آیا واکنش حوزههای علمیه به شهادت مردان دلیری چون شیخ نمرباقرالنمر و حبس شیخ زکزاکی و سرنوشت نامعلوم او باید درحد تعطیل کردن درس و یا تجمعی از مد افتاده باشد یا اینکه باید با قرار دادن سیستم معرفتی حوزه بر محور اسلام ناب و حرکت جهادی-تشکیلاتی در بدنه مسلمین جهان حتی به ارزش کم کردن دروس، مخصوصا توسط فضلایی که درس و بحث خود را به حد قابل قبول رساندهاند امر مهم وحدت و پویایی مسلمین جهان را در تقابل با جهان سرمایه داری و مقدس نماها هدایت کرد؟
آیا در حوزه های علمیه نگاه عمیق اجتماعی و تمدنی به تفقّه و تفلسف وجود دارد؟ به عبارت دیگر آیا اساسا به این مسئله که فقه و فلسفه باید فرهنگساز جامعه دینی باشد اعتقاد جدّی وجود دارد؟ آیا نباید بعد از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی و حمایت بیبدیل نظام اسلامی از حوزه های علمیه، نقش فقه و فلسفه را در فرهنگ و تشکیل تمدّن نوین اسلامی فارغ از مباحث نظری آن مشاهده کرد؟
سروران محترم: بدون شک این پرسشها و مطالبات انجام گرفته از سردلسوزی برای انقلاب و اسلام ناب محمدی است و به معنای نادیده گرفتن خدمات بیشمار حوزههای علمیه نیست. علّت دغدغه ما و انتظار ما از حوزه های علمیه توان عظیم این حوزه ها در تبیین راه و روش اسلام حقیقی و نابودسازی تفکر تحجرگرایی، مقدس نمایی، اندیشه های سکولار و دریک کلام اسلام آمریکایی است. اینها همه تذکری است تا نشود که بعد از ناامیدی ولیّ زمان حضرت امام خامنه ای(دام ظله) از سیاستمداران دنیا از عالمان دینی هم ناامید شوند!
در پایان ضمن عرض سلام و درود مجدد بر تمامی آزادمردان عرصه دیانت و شهدای روحانیت که دل از حجاب علم کندند و به دیدار معشوق در وعدهگاه حق شتافتند اعلام آمادگی خود را جهت میزبانی از حضرات در دانشگاهها جهت استفاده و شنیدن پاسخها و همچنین ارائه هر گونه کمک و یاری در این امر حیاتی ابراز میداریم. انتظار داریم با رسیدگی به این مهم در ظهور بزرگترین منادی اسلام ناب محمدی(عج) قدمی برداشته شود.
تشکل های دانشجویی که تا این لحظه با نامه مذکور اعلام موافقت کرده اند شامل:
بسیج دانشجویی دانشگاه یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد
بسیج دانشجویی مرکز عالی شهید مطهری خوی
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رشت
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور رشت
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آستارا
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ماسال
بسیج دانشجویی دانشگاه سردار جنگل رشت
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم تحقیقات واحد رشت
بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه شهرکرد
انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
بسیج دانشجویی دانشگاه خیام مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
بسیج دانشجویی دانشگاه فردوس
بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی کوثر
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مطهری
دانشگاه خاوران
بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
رونوشت:
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ، حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله تعالی)
دفاتر نمایندگی های ولی فقیه در استان ها
دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدیان