به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از شیراز، علی احمدی، اسفندیار رضایی و جعفر قادری در میزگرد انتخاباتی کاندیداهای انتخابات در شیراز، مقابل دانشجویان قرار گرفتند تا به بیان دیدگاههای خود درباره مجلس و نحوه حل آسیبهای این نهاد قانونگذار و ارائه برنامهها و راهکارهای خود در راستای برطرف کردن مشکلات کشور بپردازند.
جعفر قادری با بیان سوابق خود گفت: مشکل اصلی کشور مشکل اقتصادی است. باوجود موفقیت هایی که در حوزه امنیت ملی و سیاسی داشته ایم، در حوزه اقتصاد چندان موفق نبودیم. نیاز است که در پساربرجام و به تبع آن، گشایش های اقتصادی حاصله، برنامه ریزی مناسب داشته باشیم. در شرایط فعلی بیشترین خدمت به نظام و انقلاب، حل مشکل اقتصادی است.
وی افزود: در طول ۱۱۰ سال که از نظام پارلمانی در ایران می گذرد، بیش از ۱۰ هزار عنوان قانون داریم که ریشه فسادها و به هم ریختگیها همین تعدد قوانین ناکارآمد است.
قادری با یادآوری مجدد درباره مدرک تحصیلی اش، تاکید کرد: در شرایط فعلی وجود افراد اقتصاد خوانده در مجلس بسیار ضروری است.
وی در پاسخ به این سئوال مجری که برنامه شما در حوزه اقتصاد چیست و چه نگاهی به قشر ضعیف و محروم جامعه دارید، عنوان کرد: اقتصاد ما تکمحصولی، غیر دانشبنیان و فاقد علم دانشگاه و آگاهی است. ساختارهای اصلی ما مشکل دارد. شاخص فعالیت کسب و کار ما خوب نیست. رتبه ما در این شاخص ۱۱۸ در بین ۱۸۰ کشور جهان است. در حوزه قانونگذاری مشکل داریم. دچار به هم ریختگی قانون هستیم.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتظارات بسیاری که از مجلس در حل مشکلات کشور وجود دارد، تاکید کرد: مجلس وسط خط است، سر خط نیست. موارد ابتدا باید به صورت لایحه از جانب دولت به مجلس بیاید و سپس ما در مجلس آنها را بررسی کنیم؛ اما مشاهده میشود که دولت آن پویایی لازم را در این زمینه ندارد.
قادری تصریح کرد: مسئولان ما به الگوی اقتصاد مقاومتی باور ندارند. باید این باور ایجاد شود و در کنار آن به اصلاح ساختارها و قوانین بپردازیم تا ریشه فساد و تبعیض خشکانده شود که لازم است برای این مهم هم با کشورهای بلوک شرق و هم با کشورهای غربی رابطه داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سئوال که بهترین دولت و مجلس را کدام میدانید، بیان داشت: دولتهای نهم و دهم، کارکردهای متفاوتی داشتند. بسیاری از عملکردهای دولت نهم قابل دفاع است و بسیاری از عملکردهای دولت دهم مشکلات جدی ایجاد کرد.
استان فارس جامعهای پرسشگر و تشکل های مطالبهگر ندارد، پس ناچاریم به سمت تشکیل احزاب برویم
این نماینده مجلس در پاسخ به سئوالی درباره تحزب و حزبگرایی گفت: مشکل این است که استان فارس، جامعه ای پرسشگر و تشکل های مطالبهگر ندارد؛ پس میبینیم که استاندار در این استان به تنهایی میتواند سیاستگذاری کند؛ بنابراین چاره ای نداریم جز اینکه به سمت شکلگیری احزاب برویم. باید نظام حزبی را متناسب با توانمندیها، ظرفیتها و محدودیت ها به وجود آوریم. این چه کاری است که نماینده و مردم در یک هفته تبلیغات اینقدر اذیت شوند و به وسیله پوستر جنگ خیابانی به راه بیفتد.
به برجام رای دادم تا بهانه از دست آقایان خارج شود/ مجلس برجام را تصویب نکرد بلکه کار انجام شده بود که گفت اصلاح بشود
قادری در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا میپذیرید که برجام خطوط قرمز رهبری را زیر پا گذاشت، گفت: من به کلیت برجام رای مثبت دادم و به جزییات رای منفی و دلیل این اقدام را قبلا هم توضیح دادهام که به دلیل برخی مشورتها و اعتراض به روند رایگیری بود. پیامی که رهبری درباره برجام به مجلس داده بودند، این بود که فراکسیون های مجلس تعامل داشته باشند، سد ایجاد نکنند و بهانه به دست کشورهای متخاصم ندهند. برخی همه چیز را به برجام گره میزدند، من رای دادم تا بهانه از دست این آقایان گرفته شود. رهبری هم پیام داده بودن که سد ایجاد نکنید و تفاهم داشته باشید. مجلس برجام را تصویب نکرد بلکه کار انجام شده بود که گفت اصلاح بشود.
چه کسی بیشترین پیگیریها را کرد؟ عملکرد من قابل دفاع است/ شما دیگر چه انتظاری دارید؟ من فعالانه کار کردم
وی در واکنش به گفته یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما در دوره نمایندگیتان چه کاری برای مردم انجام دادید، گفت: عملکرد من قابل دفاع است. آزادراهها را چه کسی بیشرین پیگیری کرد؟ پتروشیمیها را چه کسی بیشترین پیگیری کرد؟ طرحهای بیمارستان یرا چه کسی بیشترین پیگیری کرد؟ من مشکلات گاز را پیگیری کردم. کارخانه سیمان نیریز و قیر و کارزیم را پیگیری کردم. در بسیاری از پروژهها عملکرد من قابل دفاع است. شما دیگر چه انتظاری دارید؟ من فعالانه کار کردم.
آموزش را میتوان به بخش خصوصی سپرد، همه جای دنیا همینگونه است
وی درباره سئوالی درباره خصوصیسازی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اصل ۲۸ و ۲۹ قانون اساسی تاکید بر تامین خدمات آموزشی و بهداشتی دارد و صحبتی از تولید نکرده است. تامین را باید دولت به عهده بگیرد. مثلا باید آموزش رایگان تا سطح موسطه را دولت تامین کند؛ اما تولدی میتواند به دست بخش خصوصی باشد. همه جا هم همینطور است. آیا در همه جای دنیا آموزش عالی دولتی است؟ اتفاقا بسیاری از دانشگاههای مطرح دنیا، غیر دولتی هستند.