«سعید شعرباف» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، در خصوص اهمیت انتخابات پیشرو، گفت: رمز اهمیت انتخابات مجلس به نظر من در این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: امکان نفوذ در انتخابات است.
وی این انتخابات را به دلیل ایجاد زمینههای تفکر ضد انقلابی در آن متفاوت با دیگر انتخابات کشور دانست و افزود: یک جریانی به لحاظ اقتصادی، سیاسی و نگاه فکری که دارد، زمینه برای نفوذ تفکر ضد انقلابی در انتخابات را فراهم میکند، البته این امر به این معنا نیست که لزوما این افراد ضد انقلاب هستند، خیر، بلکه زمینهها برای نفوذ در حال شکلگیری است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: ایجاد زمینههای نفوذ تفکر ضد انقلاب در انتخابات پیشرو میتواند به خاطر نوع نگاه دولت به حوزه اجتماع، فرهنگ واقتصاد و مذاکرات هستهای باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) مشهد ادامه داد: همچنین این نفوذ ممکن است به دلیل نوع نگاه در تعامل ما با آمریکا در این مدت و ظرایف بسیار دقیق سود و زیانی که اخیرا ما با اروپا و آمریکا برقرار کردیم باشد، که تمامی این عوامل باعث ایجاد پذیریش برای نفوذ است، البته ممکن است قبلا زمینههای پذیرش نفوذ بوده؛ اما به این اندازه دقیق نبوده است.
وی تاکید کرد: زمینههای پذیرش برای ایجاد نفوذ در انتخابات هفتم اسفندماه سال جاری زمانی خطرناک است که افرادی که دشمن به آنان معتقد میباشد، درحوزههای تصمیم گیری نظام یعنی دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ورود پیدا کنند.
شعرباف با اشاره به فتنه88 و مردودی برخی خواص در این فتنه، خاطرنشان کرد: بعد از اتفاقات سال 88 برخی از جریانها که به هر دلیل خودشان را از فضای سیاسی محروم کردند، با اینکه شعارهای قبلیشان کاملا مخالف حاکمیت بود، امروز احساس کردند که میتوانند بازگردند و توانستند با عبور از فیلترها در این انتخابات شرکت کنند.
وی با بیان این مطلب که فضاهای پرشور انتخاباتی و مانند آن فرصتی برای این است که ما بتوانیم به صورت دقیق نگاه جریان انقلاب را به موضوعات تبیین کنیم، بیان داشت: علاوه بر تبیین موضوعات انقلابی باید بتوانیم حرفها و مناظرات را هم داشته باشیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فضاهای پرشور انتخاباتی امکان تهدیدهایی از جنس حوادث سال 88 را دارد، گفت: اگر حواسمان نباشد و نگاه دقیقی به مسائل نداشته و عملاً به جریانات، محیط و انتخابات بیتوجه باشیم، این احتمال که فضای انتخاباتی تهدید گونه شود، وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) مشهد افزود: به نظر من با بلوغی که نظام پیدا کرده و جریانات سیاسی عملاً وارد انتخابات شدند، زمینه اتفاقات سال 88 دیگر رخ نخواهد افتاد؛ اما نسخههای تغییر یافته آن و احتمالامتفاوت و پرورش یافته بروز پیدا خواهد کرد که این بستگی به عملکرد مردم، خواص وجریانات سیاسی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که احزاب و دولت برای مشارکت حداکثری مرد در انتخابات چه وظیفهای دارند؟ خاطرنشان کرد: احزاب و جریانها در خصوص حضور پرشکوه مردم در انتخابات هفتم اسفندماه سال جاری دو نقش در قبل و بعد از انتخابات دارند، نقش قبل از انتخابات آنان این است که سعی کنند، از انتخابات برای رشد مردم استفاده کنند، یعنی در لیستبندها و گفتمانهای خود از روشهای منسوخ شده پیشین استفاده نکند.
شعرباف با تاکید بر این موضوع که این رشد به گونهای باشد،که مردم در انتخابات حضور پیدا کنند و بدانند که چرا حضور مییابند، تصریح کرد: رشد جامعه به حدی باشد، که مردم بدانند چرا به این لیست رای میدهند و همچنین از شاخصها و اهداف لیست انتخابی خود آگاهی داشته باشند که متاسفانه شاهدیم احزاب و جریانات سیاسی وظیفه قبل از انتخاباتی خود را انجام ندادهاند و گویا برنامهای برایش ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) مشهد با تاکید بر این مطلب که نقش دوم احزاب و جریانهای سیاسی بعد از انتخابات شروع میشود، خاطرنشان کرد: نماینده باید بعد از انتخابات به وعدههای خود عمل کنند، ارتباط خود را با نخبگان حفظ و فضایی ایجاد کند که جامعه بتواند از آنان در خصوص عملکردشان سوال کنند، یعنی اینکه نماینده باید پاسخگو باشد چرا که رشد مردم و پاسخگویی به مردم به نفع نظام خواهد بود.
وی در این خصوص که چه عاملی باعث بیاعتمادی مردم به احزاب میشود؟ بیان داشت: آنچه برای مردم مهم است تفاوت بین گفته و عمل احزاب و دورویی در تفکر آنها است که البته این گونه فهمها را از این دورویی، خواص پیدا میکنند و در واقع از خواص به مردم منتقل میشود.
این استاد دانشگاه افزود: به عبارت دیگر اگر خواص جامعه بتوانند یک نفر را آنالیز کنند و تناقضهای تفکری و عملی او را شناسایی کنند، آنگاه مردم هم متوجه واقعیتها خواهند شد.
شعرباف در پایان با اشاره به این مطلب که اگر خواص نتوانند به وظیفه خود عمل خوب کنند قاعدتا احزاب و جریانها میتوانند مردم را دور بزنند، گفت: آنها به راحتی میتوانند حافظ تاریخی مردم را پاک و دوباره با شعارهای نخنما، درو از واقعیت و تکراری، کارهای غلط انجام دهند، پس اینکه مردم دوباره میتواند جلوی اینها را بگیرند یا نه کاملا به عملکرد خواص ربط دارد که آیا می توانند آن را برای مردم تبیین کنند یا خیر.