به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ نشست خبری «طرح عیدانه کتاب» صبح امروز، سه شنبه( 11 اسفند) با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب و مجتبی تبریز نیا، معاونت فناوری و اطلاعات مؤسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد. در ابتدای این نشست، مجید غلامی جلیسه گفت: طرح «عیدانه کتاب» از اتفاقات خوب در حوزه نشر با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بخشی از یارانه مصرفکننده به سمت کتابفروشیها سوق داده شده است. این اتفاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیسابقه بود و ما در دولتهای قبلی این سابقه را نداشتیم.
جلیسه افزود: سابق بر این کتابفروشیها حمایتی را در چرخه یارانه ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتند. اتفاق دیگر، یارانه مصرفکننده از مدخل کتابفروشیها بود که در هفته کتاب بخش اول آن با عنوان « کتابفروشی به وسعت ایران» اجرا شد. در این طرح که حدود یک هفته اجرایی شد 103 کتابفروشی عضو شدند و بالغ بر 15 هزار نفر در سراسر کشور در 26 استان موفق شدند از این یارانه استفاده کنند و مبلغ 600 میلیون کتاب خرید و فروش شد. این امر تأثیر خوبی بر فضای کتاب و کتابخوانی داشت.
مدیرعامل خانه کتاب افزود: با توجه به بازخوردی که از طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» گرفتیم به این جمعبندی رسیدم که این طرح را به بهانه مختلف در مقاطع زمانی مختلف در طول سال اجرا تا رونق نسبی را در طول سال برای کتابفروشیها ایجاد کنیم. تصمیم گرفتیم با توجه به فضای پرنشاط عید نوروز فرصتی برای مردم و کتابفروشیها ایجاد کنیم تا از این فضا برای ادامه این طرح استفاده شود، از این رو طرح « عیدانه کتاب» با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» نوشته شد.
وی ادامه داد: تقریبا از 22 بهمن برنامه ریزی برای این طرح شروع شد و موج خبری خوبی به همت رسانه ها در کل کشور شکل گرفت. اتفاق خوبی که در فضای مجازی توسعه پیدا کرد کمپین «عیدانه کتاب» است. بسیاری از نویسندگان، هنرمندان، اهالی قلم و... مردم را تشویق می کنند که به جای پول و سررسید، کتاب عیدی دهند. این اتفاق در استمرار طرح تخصیص یارانه به کتاب فروشی ها بود. مردم با مراجعه به کتابفروشی های عضو این طرح می توانند از 20 درصد تخفیف برخوردار شوند. تنها شرط بهره برداری از این طرح، ارائه کارت ملی است.
جلیسه با بیان اینکه در طرح « عیدانه کتاب» بازه زمانی بیشتری نسبت به طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» داریم، اظهار کرد: طرح «عیدانه کتاب» به مدت یکماه اجرا میشود. ما در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» سقف مبلغ یارانه اختصاصی به هر کتابفروشی را دو میلیون در نظر گرفتم اما در طرح«عیدانه کتاب» این مبلغ را افزایش دادهایم.
مدیر عامل خانه کتاب، با اشاره به اینکه حدود 180 کتابفروشی تاکنون عضو این طرح شدهاند پیشبینی کرد که تا 15 اسفند این رقم به حدود 300 کتابفروشی برسد. استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین کتابفروشی های شرکت کننده در این طرح هستند. این طرح با بودجهای یک میلیارد تومانی اجرا میشود و برای مرحله آغازین آن 900 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین هر ایرانی میتواند تا سقف یک میلیون ریال کتاب خرید کند.
وی افزود: در طرح « کتابفروشی به وسعت ایران» تعدادی از کتابفروشی ها مشارکت نداشتند اما در طرح « عیدانه کتاب» تقریبا تمام استان ها حضور فعال دارند. سامانه آنلاینی را طراحی کردیم که در این سامانه چند اتفاق خوب برای علاقمندان به حوزه کتاب خواهد افتاد. تمام فعالیت های عیدانه کتاب در این سامانه ثبت و قابل مشاهده خواهد بود. همچنین، نقشه آنلاینی در این سامانه طراحی شد که در آن تعداد کتابفروشی های فعال در هر استان، آدرس و مشخصات آنها ثبت شده است. در این نقشه میزان مشارکت و سهم کتابفروشیها نیز ثبت میشود که از طریق آن می توانیم از وضعیت فروش کتابها مطلع شویم.
جلیسه مطرح کرد: طرح «عیدانه کتاب»ا ز جهت امنیتی نسبت به شکل های قبلی اختصاص یارانه از درجه امنیت بسیار بالاتری برخوردار است. البته همیشه نمی توان صد در صد چیزی را تضمین کرد، اما ما چند فیلتر خوب برای این کار تدوین کردیم تا نظارت بهتری داشتیم که مهمترین آن ارائه کارت ملی است. با ارائه کارت ملی مشخصات افراد در سامانه ثبت میشود تا در سقفی که برای آنها مشخص کردیم کتابهای خود را خریداری کنند. این سامانه آنلاین و برخط است و سقف خرید هر فرد را اعلام می کند. ما در طرح «عیدانه کتاب» به دنبال توسعه کتاب و کتابخوانی هستیم؛ از این رو ایجاد بستری واحد یکی از مباحثی است که ما در این طرح اجرا خواهیم کرد.
مدیر عامل خانه کتاب در پاسخ به این سؤال که چه ابزارهای تبلیغی برای تشویق مردم برای حضور در این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: از طریق کمپینهای مختلفی در فضای مجازی و حقیقی فعالیت هایی را شروع کردیم. همچنین، شهرداری تهران وارد این طرح شد تا از طریق آنها تبلیغاتی را در سطح شهر داشته باشیم. علاوه بر این، نهاد کتابخانه عمومی کشور، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تعاونی توزیع کنندگان تهران، شرکت کتابین، شهر کتاب، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و... به عنوان بازوهای کمکی خانه کتاب نقش مهمی در تبلیغات این طرح اجرا می کنند. همچنین، تهیه چند برنامه تلویزیون و رادیو از جمله اقداماتی است که در حال انجام آنها هستیم. پوسترها، پلاتها، بیلبوردهایی و... برای این موضوع اختصاص داده شد که فضای کشوری را به سمت این طرح سوق دهیم تا تبلیغات محیطی را تدارک ببینیم.
در ادامه، مجتبی تبریزینیا به اهداف اجرای طرح« عیدانه کتاب» اشاره کرد و گفت: بهرهگیری از فرصت نوروز و سنت ایرانی عیدی دادن، گسترش طرح به تمام استانها، تأکید بر کتابفروشیهای شاخص و مهم در استان و شهر، ارتقای ابزارهای و روشهای نظارتی و کنترلی برای بهبود خدمات و ترغیب و تشویق کتابفروشیها برای عضویت در طرح از جمله اهداف طرح« عیدانه کتاب» هستند.