کد خبر:۵۰۰۸۰۸
رئیس کارگروه تاریخ خبر داد

آمایش رشته تاریخ بر اساس طرح جامع وزارت علوم

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: اقدامات اولیه‌­ برای آمایش رشته تاریخ را آغاز کرده بودیم که به دلیل تدوین طرح جامع وزارت علوم این کار متوقف شد، آمایش رشته تاریخ را بر اساس طرح جامع تهیه می‌کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در زمینه فعالیت‌ها و مصوبات این کارگروه در سال گذشته گفت: مهمترین فعالیت کارگروه تاریخ را می‌توان بازتعریف و تجمیع تمام رشته‌­های تاریخ در مقطع کارشناسی در چهار رشته تاریخ جهان، تاریخ تمدن، تاریخ اسلام و تاریخ ایران عنوان کرد.

 

الویری با بیان این که برنامه و سرفصل دروس هر چهار رشته با مشارکت گسترده استادان رشته‌­های گوناگون تاریخ در سراسر  کشور آماده شده است، اظهار داشت: ویژگی اصلی طراحی جدید توجه حداکثری به چهار مؤلفة اسلامی‌­سازی، روزآمدی، بومی­‌سازی و کارآمدسازی متناسب با ویژگی‌ها و اقتضائات رشته تاریخ است.

 

* ملاحظه کارگروه تاریخ در زمینه اسلامی‌سازی

 

وی در توضیحی در زمینه قید اسلامی‌­سازی عنوان کرد: رویکرد کارگروه در این زمینه یک رویکرد پسینی و محدود به تجمیع تجربیات موجود و یکدست­سازی آنها بوده است تا از اشکال و نگرانی القای دیدگاه‌های پیشینی و بخشنامه­‌ای دیدن تحول علم و کوشش کم ­فایده برای افشاندن بذر در زمینی که آمادگی ندارد پرهیز شود.

 

الویری افزود: البته کارگروه بر این باور است که این برنامه­‌ها بستر بسیار خوبی برای پرداختن به ابعاد مختلف اسلامی­سازی دانش تاریخ در طول اجرای برنامه فراهم می‌­­آورد، اما این گونه نیست که پیش­فرض‌های خود را بر برنامه و به تبع بر اعضای بزرگ خانواده تاریخ تحمیل کند.

 

*برگزاری نشست هم‌اندیشی و دریافت نظرات اساتید تاریخ کشور

 

وی همچنین با اشاره به برگزاری چهار نشست به منظور نقد و بررسی رشته­‌های پیشنهادی، گفت: کارگروه تاریخ با مشارکت مؤثر معاونت امور اساتید دبیرخانه شورای تحول و نیز معاونت آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهار نشست مستقل از هم برای بررسی رشته­‌های پیشنهاد شده تشکیل داد و مدیران گروه‌های تاریخ سراسر کشور به همراه یک عضو فعال و صاحب‌نظر از هر گروه در این نشست‌ها شرکت کرده و دیدگاه‌های گروه خود را درباره برنامه که پیش از آن در اختیار آن‌ها قرار گرفته بود، بیان کردند.

 

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: این نقدها بزرگترین سرمایه کارگروه تاریخ برای بازنگری و تکمیل برنامه­‌ها بود.

 

*تدوین شیوه‌­نامه چگونگی بررسی رشته‌­های پیشنهادی مقاطع تحصیلات تکمیلی

 

الویری از تدوین شیوه‌­نامه چگونگی بررسی رشته‌­های پیشنهادی مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان دیگر فعالیت سال 1394 کارگروه تاریخ شورای تحول نام برد و عنوان کرد: بر خلاف مقطع کارشناسی که گروه مصصم است تمام مراکز آموزشی مجری رشته­‌های تاریخ از یک برنامه مصوب شورای تحول و اعلام شده از سوی وزارت علوم تبعیت کنند، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری قائل به این محدودیت نیست و همه مراکز می­‌توانند برنامه پیشنهادی خود را مشروط به آن که ضوابط شکلی و محتوایی تعیین‌شده در شیوه‌نامه در آنها رعایت شده باشد، ارائه دهند.

 

وی همچنین با اشاره به افزوده شدن اعضای جدید به کارگروه تاریخ در سال گذشته، گفت: ما امیدواریم که در سال جاری با بهره‌­گیری از ظرفیت و توانایی‌های اعضای فرهیخته، دانشمند و متعهد کارگروه که خانواده بزرگ تاریخ را نمایندگی می­کنند، اقدام و عمل مناسبی در برخی محورها داشته باشیم.

 

* به دنبال عینیت‌بخشی به مشارکت واقعی همه اعضای خانواده تاریخ در تحول این رشته هستیم

 

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در تشریح برنامه‌های سال جاری کارگروه متبوع خود گفت: پیدا کردن راهی برای گسترده­‌تر کردن ارتباط با اعضای هیئت علمی گروه‌های علمی تاریخ و عینیت بخشیدن به مشارکت واقعی همه اعضای این خانواده در تصمیم‌گیری­‌ها و برطرف کردن موانع آزاردهنده‌­ای که در حال حاضر در این زمینه به ویژه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد، یکی از اهداف ما در سال جاری است.

 

* به دنبال راه‌اندازی دانشکده‌های علوم تاریخی هستیم

 

الویری ادامه داد: دریافت و بررسی درخواست‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای راه‌اندازی رشته­‌های کارشناسی ارشد و دکتری، پیگیری راه‌­اندازی دانشکده علوم تاریخی در دانشگاه‌هایی که از زمینه و امکانات لازم در  این باره برخوردارند و امکان­‌سنجی جدا شدن رشته­ تاریخ و تمدن ملل مسلمان از دانشکده­‌های الهیات و پیوستن آن به دانشکده علوم تاریخی و قرار گرفتن این رشته ذیل رشته­‌های علوم تاریخی برخی دیگر از برنامه‌ها و اهدافی است که در امسال پیگیری می‌شود.

 

* بررسی طرح تجمیع رشته‌های کارشناسی تاریخ در قالب یک رشته در دستور کار است 

 

وی همچنین با اشاره به مورد هدف بودن امکان‌­سنجی تدوین برنامه و راه‌­اندازی آزمایشی طرح تجمیع همه رشته‌­های تاریخ در مقطع کارشناسی در یک رشته با گرایش‌های مختلف، گفت: این درخواست از سوی تعداد قابل توجهی از دوستان شرکت‌کننده در جلسات نقد و بررسی رشته‌­ها ارائه شده و کارگروه وظیفه خود می­‌داند به دیده اعتنا به آن بنگرد.

 

* رشته‌های علوم تاریخی بر اساس طرح وزارت علوم آمایش خواهد شد

 

الویری همچنین از برنامه کارگروه تاریخ برای تدوین طرح آمایش رشته‌­های علوم تاریخی بر اساس طرح کلی آمایش آموزش عالی خبر داد و اظهار داشت: طرح آمایش که وزارت علوم دنبال می­کند یک طرح بسیار مهم و اثرگذار است و باید خدا را شکر کرد که وزارت علوم به این مسئله مهم توجهی بایسته نشان داده است.

 

وی عنوان کرد: کارگروه تاریخ اقدامات اولیه‌­ای را برای آمایش رشته تاریخ آغاز کرده بود که با دریافت خبر تدوین یک طرح جامع از سوی وزارت علوم کار خود را متوقف کرده و منتظر است با دریافت این طرح جامع، طرح آمایش رشته تاریخ را بر اساس آن تهیه کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار