به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در کنگره ملی آموزش عالی کشور که در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است به مروری بر روند توسعه آموزش عالی پرداخت و گفت: در ابتدا باید چالش های موجود در آموزش عالی را بشناسیم که آموزش عالی عرضه محور نظام حکم روایی واگرا، ضعف کارایی زیرساخت ها از جمله این چالش هاست.
وی در ادامه درباره سند راهبردی این چالش ها بیان داشت: ارتقای كیفیت، ضرورت توجه به همگرایی كارآمد آموزش عالی و ارتقای وضعیت از جمله اقداماتی است كه باید در امر زیرساخت ها انجام شود.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: برای رسیدن به اهداف آموزش عالی براساس سند چشم انداز نیازمند تعامل هر چه بهتر وزارت علوم با قوه مقننه هستیم.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: تلاش برای احیا و ارتقای منزلت دانشگاهیان، شناخت بهتر از روند رشد آموزش علمی، شناخت چالش ها، راهبردها، اقتدار و انگیزه لازم در ایجاد تحول در آموزش عالی از جمله اهداف وزارت علوم است.
وی اظهار داشت: بیش از 2 هزار و 850 مركز دانشگاهی هم اكنون در كشور داریم كه 71 درصد آنها دولتی هستند و همچنین بیش از 75 هزار عضو هیئت علمی در كشور فعالند كه 42 هزار نفر آنان در دانشگاه های دولتی مشغول هستند هم اكنون4 میلیون و 800 هزار دانشجو در كشور وجود دارد كه این میزان نسبت به ابتدای انقلاب كه 170 هزار دانشجو بود با 25 برابر رشد مواجه است.
معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: توزیع دانشجویان به گونه ای است كه موسسات غیردولتی 8.6 درصد، پیام نور 16.3 درصد، دانشگاه های دولتی 13.6 درصد هستند و مابقی به سایر دانشگاه ها اختصاص داده شده است.
وی اظهار داشت: 54 درصد توزیع جنسیتی دانشجویان مردان هستند و در بحث توزیع مقاطع تحصیلی نیز 59 درصد كارشناسی، 15 درصد كارشناسی ارشد و 12 درصد دكترای تخصصی هستند؛ بیشترین توزیع گروه های آموزشی دانشجویی مربوط به گروه علوم انسانی است و بعد از تهران در استان های اصفهان، خوزستان، فارس و مازندران بیشترین تراكم جمعیت را داریم و كمترین تراكم جمعیتی نیز در استان های ایلام، خراسان شمالی، كهكیلویه و بویراحمد هستند؛ از سال 84 تا 94 تغییرات كمی در حوزه علوم انسانی در خصوص آمار دانشجویی داشته ایم و نیز در امر تغییر جنسیتی نیز طی 10 سال گذشته تغییر قابل توجهی وجود نداشته است.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: احراز جایگاه برجسته علمی در جهان، دستیابی به مقام اول علم و فناوری در منطقه از جمله اهداف نقشه جامعه علمی كشور بوده كه برای این موضوع نیازمند بسترسازی علمی، جلب مشاركت متخصصان و پژوهشگران، تقویت و توسعه همكاری و تبادل استاد و دانشجو، گسترش همكاری های علمی و فناوری با مراكز معتبر جهانی هستیم.
وی تاکید کرد:هماهنگی بین برنامه های آموزش عالی با نیازهای اجتماعی نیازمند تحول در برنامه درسی، تنوع بخشی به مدارك تحصیلی، تناسب هدفمند تحصیل با اشتغال، ماموریت گرایی و تقویت ارتباط با بخش های اقتصادی هستیم.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص حضور موثر در عرصه های بین المللی اظهار داشت: برای این امر نیازمند شناسایی كشورهای هدف و استراتژیك، همكاری های مشترك بین المللی، تبادل استاد و دانشجو، تفویض اختیار در ایجاد دوره های مشترك و جذب دانشجویان خارجی و توجه ویژه به دانشگاه های برتر هستیم.رقابتی كردن فعالیت ها، قیمت گذاری واقعی خدمات آموزشی، تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه ها و كاهش وابستگی آموزش عالی به منابع عمومی از جمله راهكارهای مقاوم سازی و كارآمدی اقتصاد آموزش عالی به شمار می رود.
شریعتی نیاسر در پایان با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی خاطر نشان کرد: این طرح كه اواخر روزهای سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید نیازمند عواملی همچون یكپارچه شدن پذیرش و سنجش، ماموریت گرایی و تفویض اختیار، مدیریت منطقه ای، نظام جامع آموزش های مهارتی، ارتقای كیفیت و سطح نظارت، سطح بندی، ساماندهی موسسات، حمایت از دانشگاه های كارآفرین و افزایش سهم بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی است.