مراسم رونمایی از مستند «نزدیک به مرگ» صبح امروز با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، مهرداد شیخان کارشناس و طراح انیمیشن، هاله قربانی مدیر تولید، بهروز بقایی و بهروز شهامت از هنرمندان این اثر در سالن اجتماعات شبکه مستند برگزار شد.
امیر تاجیک مدیر شبکه مستند در ابتدای این مراسم گفت: مستند «نزدیک به مرگ» اولین تجربه جدی شبکه مستند در تولید و ساخت مستند انیمیشن است که تجربه افراد نزدیک به مرگ را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: این اثر اولین مستندی بود که در هنگام ارائه رافکات آن به شبکه به دلیل داشتن جذابیت نتوانستیم تغییراتی را در آن ایجاد کنیم.
مدیر شبکه مستند با بیان اینکه مستند «نزدیک به مرگ» روز جمعه ساعت 14 از این شبکه تلویزیونی پخش میشود، تصریح کرد: بهرغم تولید و به کارگیری انیمیشن بسیار در این مستند باید بگویم که این بخش با هزینه بسیار اندک به تولید رسیده و ما با مستندسازان خوب و خلاق کار میکنیم و هزینه تولید را پایین آوردهایم.
مدیر شبکه مستند خاطرنشان کرد: این اثر یک تولید حرفهای به شکل مستند انیمیشنی بوده که توان عرضه در بازارهای بینالمللی و شبکههای داخلی سیما را دارد.
تاجیک در خصوص ایده ساخت این مستند توضیح داد: طرح اولیه این اثر از سوی لیلا خلیلزاده پژوهشگر، تهیهکننده و کارگردان اثر صورت گرفت و به تولید رسید.
در ادامه مراسم هاله قربانی پیام کارگردان اثر را که به دلیل ادامه تحصیل در خارج از کشور به سر می برد و در جمع حضور نداشت قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده بود: در طول دوران فیلمسازی همواره مایل به تجربه شکلهای مختلف سینمای داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن بوده و مستند انیمیشنی را از آن جهت بیشتر می پسندم که با آن میتوانم در آن واحد دو شکل از سینما را تجربه کنم. «نزدیک به مرگ» تماما با این تفکر ساخته شده است. مستندی فراتر از واقعیات و بازسازی اذهانی که هر یک امری غریب را جداگانه تجربه کرده و در عین حال مشترکاتی نیز با یکدیگر دارند.
بقایی: استشمام عطرماورایی در لحظه مرگ
بهروز بقایی که در این مستند بخشهایی از خاطرات خود را بازگو میکند، سخنرانی کرد و گفت: تجربه لحظه مرگ صحنهای بود که تنها یک بار در طول عمرم آن را تجربه کردهام و در آن صحنههایی پر از رنگ و عطرهای ماورایی در مقابل چشمان وجود داشت که به نظرم اگر دنیای پس از مرگ چنین واقعیتهایی دارد بهتر است هر چه زودتر آدم کوچ کند و این تجربه خوشایند و جذابی برای من بود.
وی افزود: این اتفاق برای من بسیار عجیب و قریب بود و من نمیتوانستم عطری که در آن لحظه به مشامم میرسید را باور کنم.
سپس مریم خلیل زاده مجری طرح و انیماتور پروژه گفت: از آنجایی که تولید این کار ماورایی بوده است، بهتر بود با ژانر انیمیشن کار شود. تجربه های قبلی کارگردان نیز در همین عرصه بود و بنابراین می توانست در همین زمینه موفق باشد.
وی درباره یافتن این شخصیتهاافزود: جستجوی این آدم ها خود روندی زمان بر بود و بعد انتخاب متفاوتترین ها، ترکیبشان در دنیای فیلم و در انتها تصویر تصوراتشان انجام شد. قدم گذاردن در این مسیر تنها با همراهی متخصصین، دوستان و همکاران محترم شبکه مستند میسر شد.
استفاده از انیمیشن به دلیل حالات ماورایی مستند
در ادامه شیخان که به عنوان کارشناس در جلسه حضور داشت، ضمن تقدیر از تلاشهای مدیریت جدید شبکه که موفق شده در عرصه مستند راهگشا باشد، بیان کرد: در شبکه مستند برای استفاده از شکلهای جدید انیمیشن که در دنیا رایج است قدم مثبتی برداشته شده است. اگر سوال شود انیمیشن و مستند چه ارتباطی با هم دارند، پاسخ این است که جایی که عینیت تمام میشود ذهنیت آغاز میشود و زمانی که ذهنیت تمام میشود فراذهنیت آغاز میشود. بنابراین انتخاب ژانر مستند انیمیشن برای «نزدیک به مرگ» کاملا پسندیده است.
وی افزود: با حضور اساتیدی چون اسفندیار احمدیه و نصرت کریمی انیمیشن در ایران سابقه 57ساله دارد. البته این صنعت گران است و مستند انیمیشن نیز شکل جدیدی از فیلمسازی است که خوشحالم شبکه مستند نیز با این اثر قوی آن را تجربه کرده است.