به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حميد اكبري قائم مقام معاون آموزشي وزير بهداشت در حاشيه همايش ملي آموزش پزشكي در سالن همايشهاي رازي در جمع خبرنگاران برنامه هاي وزارت بهداشت براي تحول در آموزش پزشكي را اعلام كرد.
وي گفت: يكي از برنامههاي وزارت بهداشت افزايش ظرفيت بومي گزيني در دانشگاههاي علوم پزشكي است كه از سال 94 با افزايش 30 درصدي ظرفيت دانشگاههاي علوم پزشكي براي بومي گزيني دانشجو اجرا شد.
وي افزود: براي افزايش بومي گزيني از ظرفيت پذيرش آزاد كم نشد و در مجموع 30 درصد به كل ظرفيت دانشگاههاي علوم پزشكي اضافه شد كه البته برخي دانشگاهها با اين اقدام مخالفت كردند و اعلام كردند كه ظرفيت كافي براي اين افزايش ظرفيت را ندارند.
اكبري ادامه داد: با اين وجود ابلاغيه وزارت بهداشت براي افزايش 30 درصدي ظرفيت دانشگاههاي علوم پزشكي براي جذب دانشجوي بومي براي تحصيل و اشتغال در همان استان باقي ماند و سال 95 نيز اين ظرفيت اعمال مي شود.
افزايش هزار نفر به ظرفيت پذيرش رشته پزشكي
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا درباره ميزان ظرفيت دانشگاههاي علوم پزشكي و ظرفيت 30 درصدي بومي گزيني گفت: كل ظرفيت پذيرش دانشگاههاي علوم پزشكي سالانه 32 هزار نفر بود كه از سال 94 به 40 هزار نفر افزايش يافت و در رشته پزشكي عمومي نيز ظرفيت پذيرش از چهارهزار نفر به پنچ هزار نفر افزايش يافت.
اكبري در پاسخ به پرسش ديگر ايرنا درباره ساير تحولات آموزشي توضيح داد: اقدام مهم ديگر وزارت بهداشت تاسيس دانشگاه مجازي علوم پزشكي است كه سقف پذيرش ندارد و در تمام رشته هاي علوم پزشكي به هر ميزان كه استاد و داوطلب داشته باشد مي تواند دانشجو پذيرش كند البته اسامي رشتههاي فعلي اين دانشگاه اكنون در سايت دانشگاه مجازي مشخص است.
وي از راهاندازي رشته كارشناسي ارشد آموزش پزشكي در دانشگاه مجازي علوم پزشكي براي اولين بار در كشور خبر داد.
اكبري افزود: هدف وزارت بهداشت اين است كه معادل 20 درصد ظرفيت رشتههاي مختلف به صورت مجازي ارائه شود.
رئيس مركز خدمات آموزش پزشكي وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايرنا درباره كيفي سازي آموزش پزشكي نيز گفت: براي تحقق اين هدف و به منظور توانمندسازي دانش آموختگان تمام سر فصلهاي دروس رشتههاي علوم پزشكي بازنگري ميشود و هدف از اين بازنگري افزايش مهارتهاي حرفه اي دانش آموختگان رشته هاي علوم پزشكي است.
نسل سوم دانش آموختگان علوم پزشكي
وي گفت: هدف وزارت بهداشت از بازنگري علوم پزشكي اين است كه به سمت نسل سوم دانش آموختگان علوم پزشكي برويم، نسلي كه كارآفرين است و نه فقط دروس تئوري را مي آموزد بلكه مهارتهاي لازم را براي ارائه خدمات مناسب به مردم فرا مي گيرد.
اكبري افزود: اقدام ديگر براي كيفي سازي آموزش پزشكي ادغام همه سرفصلهاي آموزشي در مورد يك موضوع در يك سرفصل درسي يا integration است و در اين اقدام موضوعات مختلف يك درس مثلا در مورد سر و گردن جدا جدا آموزش داده نميشود و همه مسائل فيزيولوژيك، آناتومي، راديولوژي و... مربوط به يك قسمت بدن در يك سرفصل آموزشي ارائه مي شود.
وي گفت: اين تغيير آموزشي در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در حال اجراست و منتظر نتايج دوره آزمايشي آن هستيم تا بر اساس آن به صورت كشوري اجرا شود.
قائم مقام معاون آموزشي وزير بهداشت افزود: اقدام ديگر وزارت بهداشت براي تحول در آموزش پزشكي، ساماندهي دانشجويان ايراني است كه براي تحصيل به خارج مي روند،حدود 10 هزار دانشجوي ايراني در خارج از كشور داريم كه در دانشگاههاي مختلف مشغول تحصيل هستند.
اكبري گفت: بسياري از اين دانشجويان در دانشگاههايي تحصيل ميكنند كه از نظر وزارت بهداشت معتبر و مورد تاييد نيستند، بسياري از آنها پس از دو سال تحصيل تقاضاي انتقال به دانشگاههاي داخل را دارند در حالي كه دانشگاه مبدا آنها قابل تاييد نيست.
پذيرش مدرك دانشجويان ايراني خارج رفته، سخت تر شد
وي افزود: وزارت بهداشت براي تاييد آنها از اين دانشجويان آزمون مي گيرد و شرايطي را براي تاييد آنها تعيين كرده است، اين شرايط در گذشته شامل معدل ديپلم بالاي 14 و معدل پيش دانشگاهي بالاي 14 بود كه از سال 2017 به معدل بالاي 16 براي دپيلم و بالاي 17 براي پيش دانشگاهي و معدل بالاي 15 براي دوره آموزشي در دانشگاه خارجي تغيير مي كند، يعني شرايط سختگيرانهتر مي شود.
اكبري اضافه كرد: البته اين شرايط جديد عطف به ما سبق نميشود و دانشجوياني كه قبل از سال 2016 به خارج رفتهاند بر اساس شرايط قبلي مورد سنجش قرار ميگيرند.
اكبري ادامه داد: علاوه بر آن اين دانشجويان در صورتي كه دانشگاه خارجي آنها در فهرست دانشگاههاي مورد تاييد وزارت بهداشت باشد( فهرست اين دانشگاهها در سايت وزارت بهداشت موجود است)بايد در يك آزمون داخلي شركت كنند و در صورتي كه قبول شوند،مدرك آنها پذيرفته ميشود.
وي گفت: مدرك بسياري از اين دانشجويان مورد تاييد قرار نميگيرد و بسياري از آنان مجبورند دوباره دورههاي آموزشي را در دانشگاههاي داخلي با پرداخت هزينه سپري كنند.
اكبري درباره هزينه تحصيل دوباره اين دانشجويان در داخل گفت: هزينه تحصيل اين دانشجويان معادل هزينه تحصيل در پرديس هاي خودگردان است كه سالانه حدود 25 ميليون تومان است كه البته با توجه به دانشگاه اين هزينه متفاوت است.
وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايرنا درباره تعداد دانشجويان ايراني كه هر سال براي تاييد مدرك يا انتقال به كشور مراجعه مي كنند، گفت: هر سال حدود هزار دانشجوي ايراني كه در خارج تحصيل كرده اند به وزارت بهداشت مراجعه مي كنند كه مدرك حدود 250 نفر آنها تاييد و 750 نفر آنها رد مي شوند.
منبع: ایرنا