اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از گرگان؛ سید روح الله حسینی واعظ، استاد دانشگاه، روز گذشته در جشن بزرگداشت روز جوان و اعیاد شعبانیه که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در تالار خلیج فارس این دانشگاه برگزار شده بود، گفت: ما باید به قرآن به شکل سبک زندگی نگاه کنیم. در قرآن مطالب خیلی خوبی، موارد ویژهای و نکات ظریفی وجود دارد که میتوانند در سرنوشت و موفقیت ما تأثیر فوق العادهای داشته باشد.
وی افزود: قرآن کریم در سورهی مبارکهی مؤمنون مشخصاتی را برای افراد مؤمن بیان میکند. سوره با کلمهای شروع میشود که توجه ما را جلب میکند: «قد افلح المؤمنون» یعنی به تحقیق مؤمنان رستگار شدند. این فلاح و رستگاری در جامعهی ما تقریبا معادل کلمهی موفقیت است. چقدر ما دورههای موفقیت شرکت میکنیم و کتابهای با موضوع موفقیت را مطالعه و به عنوان یک سری دستور العملهای کاربردی از آنها استفاده میکنیم؟
حسینی واعظ در همین راستا متذکر شد: قطعا مؤمنان رستگار شدند، به موفقیت رسیدند، خوشبخت شدند، اما چرا شدند؟ پس ما چه میشویم؟ بعضی اوقات وقتی چیزی کاملا برای ما قطعی میشود از افعال ماضی استفاده میکنیم. مثلا در مسابقه فوتبالی بین دو تیم، در تیم مقابل اتفاقی میافتد و ما که در تیم مقابل نشستیم میگوییم ما بردیم، در صورتی که هنوز نبردیم و مسابقه تمام نشده، ولی میگوییم بردیم. پیش بینی ما آنقدر به یقین نزدیک است که میگوییم ما بردیم، در این سوره هم اینچنین است، یعنی به طور قطعی و یقینی از فعل ماضی استفاده کرده و میفرماید: به تحقیق مؤمنین رستگار شدند.
این استاد دانشگاه ادامه آیات شریفه این سوره مبارکه را قرائت و تشریح کرد: «الذین فی صلاتهم خاشعون» یعنی کسانی که در نمازشان خاشع هستند و یا در آیهی وسط آمده «و الذینهم عن الغو معرضون» یعنی از لغو و بیهوده روی برمیگردانند و در آیه بعد نیز آمده است «و الذینهم الزکاة فاعلون» یعنی زکات خود را انجام میدهند. در واقع در این سوره مبارکه بعد از آیهی اول سوره، خداوند باری تعالی شروع به بیان کردن ویژگیهای افراد رستگار میکند. نکتهی قابل توجه اینجاست که روی برگردانی از لغو بین دو نکتهی مهم خاشع بودن در نماز و پرداخت زکات آمده است. این حاکی از مهم بودن این نکته است.
وی خاطرنشان کرد: طبق این سوره مبارکه، روی گردانی از لغو یک نکته کاربردی است تا ما به سعادت برسیم. در برخی از تفاسیر مثل تفسیر المیزان لغو به هر کاری که برای دنیا و آخرت ما سودی نداشته باشد گفته میشود، یعنی هر کار غیر واجب و غیر مستحب را لغو گویند. یعنی حتی کار مباح هم در مسیر رستگاری کار لغو شمرده میشود. نکته اینجاست که ما این نکتهها را در هر کتاب مربوط به موفقیت میخوانیم و قبول میکنیم ولی وقتی متوجه میشویم قرآن چنین نکتهای را بیان کرده قبول نمیکنیم.
حسینی واعظ در ادامه تصریح کرد: قانون بیست هشتاد بیان میکند که هشتاد درصد از موفقیت شما حاصل از بیست درصد فعالیت ماست و بیست درصد از موفقیت از سودی که به ما میرسد و موفقیت ما حاصل هشتاد درصد فعالیت ماست. خیلی جالب است که قرآن به این نکته اشاره دارد و میگوید اگر میخواهی به رستگاری برسی باید از فرعیها و لغویات بپرهیزی. این موضوع در رشتههای مختلف به ویژه در رشتهی کشاورزی هم بیان میشود و آن علف هرز است. کشاورزی روی یک مزرعه برای رسیدن به محصول خاصی کار میکند اما هم زمان گیاه دیگری که شاید هم گیاه بدی نباشد ولی مورد هدف کشاورز نیست شروع به روییدن میکند، به آن علف هرز میگویند. کشاورزان فوق العاده به علف هرز حساسند و هرجوری که باشد علف هرز را از بین میبرند و اگر زیاد شود میگویند این محصول دیگر محصول خوبی نمیشود.
این استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان گفت: مواظب زندگیهایمان باشیم و بدانیم که هر کار بیهودهای علف هرز است. اگر محصول خوبی در بازار میبینیم قطعا میدانیم که کشاورز آن محصول، مراقبت زیادی بر علفهای هرز داشته است. برای مثال عینیتر از کار لغو و بیهوده میتوان به افراد پشت کنکوری اشاره کرد، شما فرض کنید فردی در حال آماده کردن خودش برای کنکور باشد باید حتی از کارهایی که بد نیستند هم مثل مهمانی و مسافرت رفتن باید بپرهیزد تا موفق شود.
وی تأکید کرد: بعضی اوقات باید شاخههای فرعی را قطع کرد تا شاخهی اصلی تقویت شود و باید حواسمان باشد که شاخه اصلی را نزنیم بلکه باید شاخههایی را بزنیم که مسیر حرکتشان مخالف مسیر ما باشد. نکتهی مهم این است در ابتدای کار تشخیص علف هرز از محصول اصلی سخت است و باید به متخصص مراجعه شود. وقتی این قابل تشخیص است که علف هرز رشد خودش را کرده باشد که دیگر حذف آن فایدهای ندارد.
حسینی واعظ در سخنان تکمیلی و انتهایی خود ابراز کرد: بعضی آدمها دوست دارند در همهی زمینهها فعالیت کنند، به چنین افرادی میگویند همه کاره و هیج کاره. تمامی این استنباطها و تمامی این دروس تنها درباره یک آیه از قرآن بود. فکر نکنیم که قرآن فقط مختص عبادات ماست بلکه آن را کتاب زندگی بدانیم و با توجه به آن به رستگاری برسیم.