به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علیرضا ابوالفضلی ــ محقق طب اسلامی درباره پاداش روزه ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در کتاب خصال شیخ صدوق(ره) در صفحه 386 آمده است که امیرالمؤمنین(ع) فرمود «از نبی اکرم(ص) شنیدم که فرمود: "هیچ مؤمنی نیست که برای خدا روزه بگیرد مگر آنکه خدا هفت خصلت برای او واجب گرداند"»،.
اولاً وقتی حدیثی یا روایتی به اینگونه نقل میشود که معصومی میفرماید شنیدم از پیامبر اکرم(ص)، بهسبب تأکید و اهمیت آن است. ثانیاً وقتی گفته میشود مؤمن، منظور جایی است که شخص ایمان و اعتقاد به خدا دارد نه اینکه درون او یقین نهادینه شده است چون یقین مرحله بالاتر از ایمان است.
وی ادامه داد: ثالثاً وقتی گفته میشود صرفاً برای خدا، منظور اینکه ممکن است انسان برای روزه گرفتن دلایل و نیتهای دیگری داشته باشد مثلاً برای سلامتی بدن، یا انجام تکلیف، همرنگ جماعت شدن، از سر اجبار و یا... اما در اینجا منظور جلب خشنودی خداوند است و با این نیت اگر باشد قصد قربت است و صبغة الله؛ رابعاً وقتی گفته میشود خصلت، منظور خصوصیتی است که انسان کسب میکند یعنی اکتسابی است نه اینکه ویژگی فطری و ذاتی شخص؛ خامساً وقتی خداوند چیزی را واجب میکند دیگر تردیدی در آن نیست و وعده خدا هم حق است و محقق میشود.
7 خصلت و پاداش روزه
1 . هرچه حرام در بدن او است ذوب میشود. توضیح: این دو قسمت است اول منظور لقمه حرام و شبههدار است ــ دوم معصیتی که بهواسطه آن قلب انسان تیره و تار شده است، این شامل کینه هم میشود.
2 . به رحمت خدا نزدیک میشود. توضیح: رحمت خدا که واسعه است پس همه را در بر میگیرد، چطور ممکن است ما از این رحمت دور باشیم و با روزه گرفتن صرفاً برای خدا بدان نزدیک شویم؟! انسان با انجام معاصی حتی صغیره رحمت خداوند را از خود دور میکند بدون اینکه متوجه باشد و عملاً یکی از دلایل عدم استجابت دعا هم دقیقاً همین است که انسان از رحمت خداوند دور میشود.
3 . لحظه جان دادن بر او آسان میشود. اینکه امام رضا(ع) بهعنوان سلطان ارتضاء میفرماید «هر که مرا در طوس با معرفت زیارت کند یکی از جاهایی که بر او وارد میشوم لحظه جان دادن است»، این لحظه بسیار سخت و در عین حال مهم است زیرا امام رئوف تضمین شفاعت میدهد و در دعا هم میخوانیم (وقنا عذاب الحین الموت).
4. خطای پدرانش حتی تا آدم را بپوشاند. ستار العیوبی خداوند در اینجا بهطور کامل محقق میشود و ظهور میکند.
5 .از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان باشد. منظور آن زمانی است که انسان در صف انتظار جهت حسابرسی به اعمالش در آن صحرای محشر گرسنه و تشنه میشود که بنا به روایات آن وضع کاملاً با وضع مشابه در این دنیا متفاوت است.
6. از خوراک لذیذ بهشتی نصیب او شود. بدیهی است که خوراکی که از بهشت باشد از نظر طعم و مزه و بو و لذت با خوراک این دنیا تفاوت دارد، اما مقصود یقیناً این نیست زیرا کسی که در این دنیا مراتب تزکیه نفس را برای خدا طی میکند دیگر طمعی به لذتهای بهشتی ندارد قطعاً در بهشت هم بهدنبال معنویت است زیرا خودش و ضمیرش را اینگونه عادت داده است (نه اینکه از لذائذ مشروع بهرهای نبرد که در اینصورت خود را به سختی انداخته و خداوند را ناراضی کرده) اما در بهشت هم دنبال ذات اقدس الهی است و نشستن پای درس اهل بیت سلام الله علیهم.
7. برائت از آتش جهنم را به او عطا فرماید. در آیه 71 سوره مبارکه مریم خداوند میفرماید «همه مردم بدون استثنا وارد جهنم میشوید» و در آیه بعد میفرماید «آنهایی را که تقوا پیشه کردند نجات میدهیم». معلوم میشود گذرگاه بهشت از جهنم است و خداوند انسانهای پرهیزگار را از آتش تبرئه خواهد کرد.