احتراماً مصوبه جلسه 29 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مورخ 1394/12/15، مبنی بر اجرای طرح ترویج تلاوت و تدبر روزانه قرآن کریم با محوریت سازمان صدا و سیما و مشارکت سایر دستگاههای مرتبط و ارائه گزارش به این شورا، ابلاغ میشود.
پیشنویس طرح ترویج تلاوت و تدبر روزانه قرآن
اسفندماه 1394 ـ غیرمصوب و غیرقابل استناد
پیشنویس جلسه 29 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مورخ 1394/12/15
«تلاوت قرآن را نگذارید از زندگیتان حذف شود. حتماً قرآن بخوانید، هر روز ولو کم، ولو روزی یک صفحه با تأمل و دقت». مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
مقدمه
تلاوت روزانه قرآن کریم موضوعی است که در معارف اسلامی تأکید فراوانی بر آن شده و در سیره مسلمین و متشرعین نیز جایگاه ویژهای داشته و دارد. اهمیت این موضوع تا بدان جاست که در روایات، تعداد مشخصی از آیات به عنوان حداقل قرائت روزانه تعیین شده که مشهورترین آنها روایت امام صادق(ع) است که طی آن میزان قرائت روزانه قرآن را دستکم پنجاه آیه دانستهاند. این سیره حسنه مدتهاست در فضای فرهنگی جامعه اسلامی ما به واسطه گسترش قابل تحسین طرح تلاوت نور احیا شده است. با این وجود لزوم توسعه محتوایی این طرح نکتهای است که نباید از آن غفلت نمود.
بر این مبنا موضوع تلاوت سراسری و مستمر و توجه همزمان به مفاهیم و معارف قرآن کریم از حدود دو سال پیش و با پیشنهاد دبیر محترم شورا در جلسات کارشناسی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه این روند و پس از ارائه طرح پیشنهادی رادیو قرآن با عنوان «تلاوت نور» به جلسه 65 مجمع مشورتی مورخ 1394/7/26 این موضوع مجدداً در دستور کار قرار گرفت و اجرای آن به تصویب این مجمع رسید.
بر این اساس چهار جلسه از جلسات ستاد راهبری این طرح با حضور نمایندگانی از مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، رادیو قرآن، سازمان دارالقرآن، شورای عالی قرآن، سیمای قرآن، اتحادیه تشکلهای قرآنی به همراه دبیر شورا و معاونین ایشان برگزار شد. در این جلسات مقرر شد با تعریف کمیتههای چهارگانه هماهنگی، امور محتوایی، رسانه و تبلیغات محیطی و تقسیم کار، امور مربوط به اجرای طرح «صفحه نور» توسط نهادهای مختلف پیگیری و اجرا شود.
1ـ اهداف
1. انتشار نورانیت الفاظ و انعکاس صوت قرآن در منازل و اجتماع و رواج فرهنگ استناره از قرآن کریم
2. آموزش عمومی قرائت صحیح
3. ایجاد حرکت فراگیر اجتماعی در جهت انس بیشتر با قرآن کریم
4. ایجاد همبستگی و اتحاد اسلامی در ابعاد ملی و بینالمللی از طریق تمسک به قرآن کریم
5. ایجاد انس بیشتر با قرآن از طریق تلاوت روزانه یک صفحه همراه با مفاهیم
6. گسترش فرهنگ تدبر در آیات نورانی قرآن
7. استفاده از همه ظرفیتهای موجود نظام توسعه فرهنگ قرآنی برای ترویج فرهنگ انس با قرآن
2ـ جنبه محتوایی
1ـ2. ابعاد محتوا و اجرا
طرح حاضر به جهت محتوایی دارای بخشهای گوناگونی است که در هر بخش بر اساس منابع اصیل و نیز نظرات صاحبنظران آن بخش به صورت مختصر و مفید تهیه خواهد شد. بخشهای طرح عبارتند از: روخوانی، قرائت، ترجمه، شرح ساده، تفسیر، تدّبر و تذکر. برای اجرای طرح در هر روز ابتدا یک صفحه از قرآن به صورت ساده قرائت و ترجمه روان آن نیز خوانده میشود. در ادامه و با توجه به سطوح مختلف مخاطبان طرح، مدت زمان محدودی در حدود سه تا حداکثر شش دقیقه به بیان شرح ساده و یا تفسیر آیات تلاوت شده اختصاص مییابد. این طرح به صورت روزانه و هماهنگ در سراسر کشور و برای اقشار گوناگون و تا حد امکان به صورت همزمان اجرا خواهد شد.
2ـ2. قالبهای ارائه
3ـ2. اقشار مخاطب طرح
3ـ ساختار اجرایی
برای اجرای هرچه بهتر این طرح ساختاری متشکل از یک ستاد هماهنگی و کمیتههای وابسته پیشنهاد میشود.
وظایف ستاد هماهنگی
1. تدارک زمینههای کلان جهت اجرای برنامه
2. ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف
3. نظارت بر خروجی کارگروههای تولید محتوا
4. تأمین هزینههای اجرای طرح
5. نظارت بر حسن اجرای طرح
6. بررسی و سنجش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی اجرای طرح
تقسیم وظایف
موضوع تقسیم وظایف بخشها و نهادهای مختلف نظام توسعه فرهنگ قرآنی یکی از مهمترین موارد این آییننامه خواهد بود که تکمیل و اتمام آن نیازمند همفکری و مشورت با خبرگان و کارشناسان بخشهای مختلف است. پیشنهاد میشود برای حضور در هریک از کارگروههای تولید محتوا از نهادهایی که مسئولیتی متناسب با آن کارگروه دارند دعوت به عمل آید تا علاوه بر حضور در فرآیند تولید محتوا درباره چگونگی اجرا و نیز نقش نهاد متبوع خویش تصمیمگیری نمایند.
4ـ پیوستها
1. برنامهریزی آموزشی؛ با توجه به اینکه این طرح اساساً ماهیت آموزشی دارد و بناست بر اساس ویژگیهای گروههای مختلف مخاطبان به آموزش آنها بپردازد، ضرورت تهیه پیوست برنامهریزی آموزشی طرح غیرقابل انکار است.
2. پیوست رسانهای و اطلاعرسانی؛ چنانکه در این پیشنویس بارها بیان شده بخش اعظمی از فرآیند اجرای طرح بر عهده رسانههای گوناگون است بنابراین تدوین پیوست رسانهای و اطلاعرسانی برای طرح لازم و ضروری است.
3. پیوست هنری؛ آنچه بناست وجه تمایز این طرح با سایر طرحهای مشابه باشد ارائه مفاهیم و معارف قرآن در قالب هنر و با بهرهگیری از ظرافتها و زیباییهای هنری است. همین نکته لزوم تدوین پیوست هنری طرح را آشکار میسازد.
4. پیوست فرهنگی و جامعه شناختی؛ گستردگی طیفهای مخاطبان و تنوع خرده فرهنگهای موجود در هر طیف سبب میشود این طرح برای اجرای هرچه بهتر و اثرگذارتر نیاز جدی به تدوین پیوست فرهنگی و جامعهشناختی داشته باشد.
5. پیوست روانشناختی؛ با توجه به اهمیت خصوصیات روانشناختی مخاطبان در فرآیند یادگیری و نیز همراهی با طرح، ضروری است برای تضمین موفقیت این طرح پیوست روانشناختی نیز تهیه و تدوین شود.
برای مشاهده متن کامل و جزئیات آن به اینجا مراجعه کنید.