اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم در افتتاحیه چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت، با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی هم در گرو توسعه علمی است، اظهار داشت: ما برای نیل به توسعه آموزش عالی باید ماموریت گرایی را در دانشگاهها نهادینه کنیم و یکی از دلایل انتخاب دانشگاه علوم دریایی برای چهل نهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاههای کشور ماموریت گرایی این دانشگاه بوده است.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه توسعه هدفمند آموزش عالی به معنای ورود دانشگاهها به جامعه برای حل مشکلات و معضلات است، گفت باید اذعان داشت که بخش خصوصی سهم عمدهای در آموزش عالی دارد و در کشورهای دیگر نیز به همین منوال است و این بخش باید مورد حمایت قرار گیرد تا به توسعه هدفمند همه جانبه در تمام بخش های آموزش عالی برسیم و این واقعیت باید درک شود که اقتدار جامعه در گرو اقتدار علمی است.
دکتر شریعتی در ادامه با تاکید بر لزوم کیفی سازی در تمام بخشهای آموزش عالی گفت: امروز در جامعهای به سر میبریم که در 97 واحد دانشگاهی حدود 5 میلیون دانشجو تحصیل میکنند که 78درصد آنان در رشته های علوم انسانی و مهندسی هستند و حدود 100 هزار نفر دانشجوی دکتری و 700 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد داریم و اکنون باید دید که این تعداد دانشجو و همچنین تعدد بیش از حد مراکز آموزش عالی در کشور باید فرصت تلقی شود یا یک تهدید است؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش سازنده دانشگاهیان به تصمیمگیری و تصمیم سازیها در نظام آموزش عالی کشور تاکید کرد و گفت: در دو سال گذشته نزدیک به 70 کمیته ارزیابی و گسترش در دانشگاههای کشور شکل گرفته و حدود 750 نفر از اعضای هیئت علمی در این کمیتهها سهیم بودهاند تا نظرات دوستان دانشگاهی در تصمیمگیریها لحاظ شود.
معاون آموزش وزیر علوم در خصوص سطح بندی دانشگاهها اظهار داشت: سطح بندی دانشگاههای غیردولتی در شهریورماه 1394 به صورت آزمایشی انجام گرفت و نتایج آن اعلام شد و با دریافت بازخوردها در اسفند همان سال، نسخه نهایی آن تهیه شده و در هفته آینده اعلام میشود.
وی با بیان اینکه سطح بندی دانشگاهها کار مناسبی است و موجب تقویت نقاط ضعف، روند رو به توسعه و ایجاد نوعی رقابت سازنده در میان دانشگاهها میشود، گفت: درباره دانشگاههای دولتی نیز این سطح بندی برای اولین بار و با در نظر گرفتن 130 شاخص انجام شد که فاز اول آن بدون تاثیرگذاری در تصمیم گیریها انجام گرفت و اعلام شد و نتایج نهایی آن هم پس از دریافت بازخوردها اعلام میشود.
شریعتی در ادامه با تاکید بر اینکه هر دانشگاهی باید در مسیر تعیین شده فعالیت کند، گفت: یکی از محورهای جدی که در آموزش عالی مورد غفلت واقع شده ماموریت گرایی دانشگاههاست، البته رسیدن به این هدف نمی تواند زودبازده باشد ولی باید برای آن برنامه ریزی مدونی داشته باشیم و در این راستا دانشگاههای که در راستای ماموریت خود عمل کنند مورد حمایت قرار می گیرند.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه، بحث تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاهها را مطرح کرد و گفت: این مسئله تا کنون از طریق هیئت های امنا صورت می گرفت، مثلا زمان بندی ترم ها یا بحث آزمون دکتری که این میزان از تفویض اختیار کافی نیست و باید بیشتر مسائل دانشگاهها به جای حل و فصل در ستاد وزارت علوم در خود دانشگاهها رسیدگی شود.
وی در زمینه ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و کنترل آن اظهار داشت: در این زمینه هماهنگی جدی با مرکز نظارت و ارزیابی داریم و نظراتشان برای ما مهم است و بر همین اساس تعدادی از موسسات آموزش عالی ارتقا یافتهاند و تعدادی منحل شده اند، شریعتی افزود: در این زمینه در سال گذشته مجوزهای با کنترل بیشتری داده شده و آمار رشتههای تصویب شده نیز کاهش یافته است به خصوص رشتههایی که بازارکار یا اقبال چندانی نداشتند و همچنین در دو سال گذشته تقریبا بیش از 70 رشته جدید در حوزههای بین رشته ای ایجاد شده است.
وی در ادامه بازنگری آیین نامهها و ضوابط استعدادهای درخشان، کارشناسی ارشد و دکتری را از دیگر فعالیتهای معاونت آموزشی ذکر کرد و گفت: در کمیته های تخصصصی بیش از 480 برنامه درسی که بیش از 30 سال بازنگری نشده بودند و همچنین 1800 برنامه جدید بازنگری و تصویب شد.
شریعتی با بیان اینکه ماموریت دانشگاهها به چهار بخش استانی، منطقه ای، ملی و فراملی تقسیم میشود، گفت: در این راستا نیازهای قومی و منطقه ای کشور نیز توجه شده و رشته زبانهای کردی و ترکی آذری در دانشگاههای کردستان و تبریز راه اندازی شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص نقش وزارت علوم در اقتصاد مقاومتی گفت: در این خصوص 15 پروژه کلان اقتصادی تعریف شده که چهار پروژه به آموزش عالی واگذار شده و 2 حوزه آن به معاونت آموزش محول شده که یکی از آنها پروژه انتخاب 5 دانشگاه برتر در طراز بین المللی است که آیین نامه آن به تمام دانشگاهها ابلاغ شده و بودجه خاصی هم برای آن در نظر گرفته شده است، و دانشگاههایی که مستعد این پروژه هستند می توانند از مزایای آن استفاده کنند.
شریعتی در ادامه سخنان خود اظهار امیدواری کرد، دانشگاهیان برای اعتلای آموزش عالی کشور بیش از بیش تلاش کنند.