به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ اولین نشست «خانه انیمیشن» به مدیریت امین همدانی که خود تهیهکننده و کارگردان انیمیشن نیز هست، ۹ شهریورماه در سازمان هنری رسانهای «اوج» برگزار شد.
همدانی در این نشست خاطرنشان کرد: خانه پویانمایی انقلاب اسلامی با یک دغدغهمندی در حوزه انتقال پیام و با استفاده از ابزارهای نوین رسانهای از نیمه دوم سال 90 آغاز به کار کرد و مأموریت اصلی آن اعتلای سطح انیمیشن متعهد کشور بوده است، چون در این خصوص غفلت و ظلم بسیاری صورت گرفته است.
او ابراز عقیده کرد: انیمیشن هیچ تشکل مشخص، صنف و مرجعی برای تصمیمگیری، تعیین نرخ و ایجاد سند راهبردی ندارد. همانطور که در جشنوارهها هم به آن بیتوجهی میشود به خصوص در جشنواره فجر سال گذشته که ظلم عظیمی به انیمیشن وارد شد.
تهیهکننده و کارگردان انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» که در آینده نزدیک رونمایی میشود با اشاره به اینکه انیمیشن در دنیا جایگاه خود را دارد، گفت: غفلت و مظلومیتی که برای این حوزه پیش آمد، باعث شد تلاش کنیم از ابزار آن در جایگاه خود استفاده کنیم و معتقدیم این عرصه جایگاه بزرگی در نهادینه کردن فرهنگ در قشر کودک و نوجوان دارد.
در این نشست دمو و تیزرهایی از تولیدات انیمیشنی این خانه انیمیشن ارایه شد که همدانی پس از ارائه توضیحاتی فنی درباره چگونگی تولید آنها به تکنیکهای به کار رفته اظهار کرد: خانه پویانمایی سالیانه بیش از 1000 دقیقه انیمیشن تولید میکند که البته مأموریت اصلی این خانه ورود به تولیدات نیست بلکه اغلب آثار محصول موسسات مختلفی هستند که خانه انیمیشن با در اختیار قرار دادن خدمات و ایجاد بسترهای آموزشی به گروهها کمک میکنند.
او ادامه داد: مهمترین فعالیتهای خانه انیمیشن تولیدات حرفهای با بهترین ابزار و امکانات است و مأموریت دوم توانمندسازی است که در تلاش هستیم بخشی را با این هدف در معاونت علمی ریاست جمهوری به ثبت برسانیم.
همدانی در بخش دیگری از این نشست به سایت خانه انیمیشن به آدرس animation.ir اشاره کرد و افزود: این سایت به روزترین سایت انیمیشن است که با توجه به خلأهای موجود راهاندازی شد و به زودی ورکشاپهای مجازی هم در آن رونمایی میشود، ضمن اینکه ترجمه مقالات و آموزشهای کمیاب هم در این سایت برای استفاده تولیدکنندگان ارائه میشود.
او همچنین با اشاره به موسسه سبیان به عنوان یکی از مجموعههایی که با تولیدات خود محصولاتی را به شبکه کودک سیما ارائه میکند از سریالها و فیلمهای دیگری که در دست ساخت دارند، خبر داد.
مدیر خانه انیمیشن سازمان هنری رسانهای اوج با اشاره به جایگاه انیمیشن ایران در سطح منطقه و کیفیت بالای آن گفت: در حال حاضر این خانه با پنج تیم متفاوت روی پنج فیلمنامه سینمایی متمرکز است و قرار است هر کدام از آنها به صورت مصور قضاوت شوند تا برای تولید آنها تصمیمگیری شود. یکی از این پروژهها که اثری فاخر خواهد شد به صورت موقت «پسر دلفینی» نام دارد و داستان آن در خلیج فارس اتفاق میافتد.
همدانی همچنین درباره نما و دکوپاژ هالیوودی آثار تولید شده در این مجموعه به ویژه «فهرست مقدس» که در ضمن آن بر انیمیشن متعهد هم تأکید میشود، گفت: ما برای انجام پروژههای خود در گام اول به دنبال مسلط شدن بر تکنیک بودیم و پس از آن این را در نظر داشتیم که از این ابزارها چطور یک تصویر چشمنواز و در اختیار پیام و محتوای خود تولید شود. ما در انیمیشن متعهد به دنبال انتقال پیام و نیز تصویر خوب هستیم اما از استانداردهای بینالمللی هم استفاده میکنیم. آنچه در «فهرست مقدس» دیده میشود که حرف بینالمللی هم دارد تکنیکی به نام اغراق واقعگرایانه است که تا به حال در ایران استفاده نشده و شبیه آن در فیلمهای «ارباب حلقهها» و «آواتار» دیده میشود.
وی همچنین تأکید کرد: در حوزه انیمیشن، فیلمنامه ضعف بزرگی است که در کشور ما وجود دارد ضمن اینکه استودیو پایدار هم کم داریم. با این حال درکارهایمان قائل به این هستیم که موضوعاتی همچون دفاع مقدس به صورت یک مفهوم به روز معرفی شود.
همدانی یادآور شد که خانه انیمیشن در جشنواره فجر امسال اثری در دست تولید ندارد اما پس از «شاهزاده روم» شرکت و گروه تولید کننده آن فیلمی با عنوان «فیلشاه» را به این جشنواره ارائه می کنند که امیدواریم کار خوبی بشود و ما نیز از آن حمایت می کنیم.
همدانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو مبنی بر برنامه های خانه انیمیشن برای فعالیت در حوزه بازارهای جهانی گفت: بازاریابی خلأ بزرگ ما در بازارهای جهانی انیمیشن است. انیمیشن ابزاری است که مرز نمی شناسد و بسیار راحت تر از فیلم های سینمایی به فروش میرسد. اما متاسفانه ما در خصوص بازارهای جهانی به دلیل ضعف اساسی در روند بازاریابی نتوانسته ایم انیمیشن مان را معرفی کنیم.
کمپانی های بزرگ تولید انیمیشن برای تولیدات خود هزینه هایی ۶۰۰ برابر هزینه های ما دارند اما تمام هزینه های شان به علاوه یک سود مناسب به جیب آن ها باز می گردد. دلیل آن هم این است که این کمپانی ها بازاریابی و تبلیغ را به درستی می شناسند و فرآیند کارشان را به صورت صحیح انجام می دهند.
او همچنین ادامه داد: در منطقه خودمان سطح کار ما با سایر آثار متفاوت است و کیفیت ما کیفیت مطلوبی در مقایسه با تولیدات کشورهای منطقه دارد؛ اما در خصوص کشورهای عربی ما با این مشکل مواجه هستیم که به دلیل زاویه آن کشورها با ما به دلیل مسائل سیاسی تولیدات ما را نمی پذیرند. برخی از کشورهای عربی تا نام ایران را در تولید انیمیشن می شنوند آن را پس می زنند و یا حداقل با سخت گیری آن را می پذیرند. البته این نکته را هم باید بگویم که برخی از کشورهای عربی از ما حمایت هم می کنند. مثلا در یکی از همین پروژه های مطرح که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت هزینه های اولیه تولید کار را از طریق پیش فروش انیمیشن به یکی از کشورهای عربی تامین کردیم.
مدیر خانه انیمیشن در پاسخ به پرسش دیگری گفت: ما پیش از این هم گفتهایم که احتیاجی نیست نهادهای دولتی برای حمایت وارد شوند همانطور که سال گذشته روی سن جشنواره فجر هم گفتم که حمایت دولتی نمیخواهیم، این در حالی است که سال انیمیشن بود و هشت اثری که در حوزه انیمیشن ارائه شده بودند حتی در کاتالوگ و برنامههای جشنواره فجر هم لحاظ نشده بودند. این جدا از آن است که سیمرغ هم ندادند و دوست عزیزی هم در برنامه «هفت» بیان میکرد که انیمیشن هم در آینده سیمرغ میخواهد.